Jump to content
Annons

VCA och VCF Enverlope, vad Àr det?


Recommended Posts

😏 Hej

Jag undrar bara vad; VCA Enverlope och VCF Enverlope betyder? 😠

Vad en Enverlope Àr det vet jag men; VCA och VCF?!?!

Editerar man i Extreme Sampler Converter:s Patch Editor finner man ovan Enverlopes.

Vad editerar jag för nĂ„got? 😛

😳 AllmĂ€nt förvirrad? 😳 Svar: Ja! 😛

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

VCA - Voltage Controlled Amplifier

VCF - Voltage Controlled Filter

Envelope - "paketering" av nÄgot (ungefÀr). Det kan appliceras pÄ t ex volym (VCA, DCA [Digital ...]) eller filter (VCF, DCF).

Envelope brukar bestÄ av Attack, Decay, Sustain och Release (ADSR), men fler varianter finns (t ex Hold).

Om det appliceras pÄ "amplifier" sÄ har det följande funktion:

Attack(tid) - den tid det tar frÄn tangenten trycks dess till dess maxvolym uppnÄs.

Decay(tid) - den tid det tar frÄn maxvolym uppnÄtts till landning pÄ sustainnivÄn

Hold(tid) - den tid dvolymen ligger kvar pÄ maxnivÄn innan decay tar över.

Sustain(nivÄ) - NivÄn i "vilolÀge", efter attack, ev hold och decay Àr avklarade.

Release(tid) - den tid det tar frÄn tangenten slÀppts till dess ljudet klingat ut.

Applicerar man det pÄ filter sÄ fungerar det pÄ samma sÀtt, men istÀllet för att det styr en imaginÀr volymratt sÄ styr det en imaginÀr filterratt. Vanligast Àr vÀl lÄgpassfilter (LPF) men det kan likavÀl vara hög- eller bandpassfilter.

Envelope kan appliceras pÄ andra saker ocksÄ, t ex tonhöjd.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Assar!

"Det var raskt marscherat!", som Napolion sa.

Tack för Din redogörelse av VCA och VCF.

Jag hÄller pÄ att bygga lite instument av samlingar frÄn webben. Och detta med VCA, VCF, polyfoni, monofoni och grupper mm behöver jag lÀra mig.

Jag har milijoner frÄger till men fÄr ta dom en och en.

Kör Du sjÀlv Exterme Sample Converter?

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jo dÄ, en konvertere! Den konverterar samplingformat kors och tvÀrs. Bra pÄhitt tycker jag. Vi kan tanka ner en stor mÀngd filer och konvertera dom till ett "SampleLord"-bussigt format. Mycket anvÀnbart.

Men jag lider brist pÄ kunskaper. Sitter i skrivande stund och "jagar" uppgifter om de olika parametrarna som styr Sf2 formatet.

Det vore önskvÀrt att veta hur man skapar monofoni, polyfoni och aftertutch i konverterarens "Pitch Editor". NÀr jag gör trummor har releas sats till max pÄ alla trummor cymbaler. Och jag anvÀnder "Group" och tilldelar hihat pedal och open vÀrdet 1. DÄ blir den (hihaten) monofonisk!?

Men aftertutch dÄ. Skramlet frÄn en klubba i pianot hör ju inte förns jag slÀpper tangente. Hur fixar man det?

Ja ja frÄgorna hopar sig. Vet nÄgon rÄd?

Din redogörelse om VCA och VCF har jag kopierat och förvaras i "braocha" pÀrmen.

VĂ€nligen

kunskaps hungrig gubbe i Kalmar

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aftertouch Àr att man kan trycka till lite extra pÄ en tangent som redan Àr anslagen, och pÄ sÄ sÀtt styra vibrato eller volym eller vad man nu vill. Ditt midikeyboard mÄste stödja detta. Det finns tvÄ varianter: Channel aftertouch Àr det vanligaste, det betyder att oavsett vilken tangent man trycker pÄ sÄ skickas ÀndÄ bara ett "globalt" aftertouchvÀrde pÄ den midikanalen. Detta till skillnad frÄn polyfonisk aftertouch, dÀr varje tangent skickar sin egen aftertouchinformation, vilket gör att man kan artikulera de enskilda tonerna i ett ackord.

För att fÄ ett speciellt ljud nÀr man slÀpper upp en tangent sÄ triggar man en sampling pÄ note off, och dÄ ska man vÀl gÀrna ha ett midikeyboard som dessutom har stöd för note off velocity (=hur snabbt man slÀpper upp tangenten).

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Lars!

Jag Àr ingen synth-poppare och har den förutfattade meningen att synthar Àr "mycket spakar och lite musik" och lite sladdar förstÄs.

NÀÀÀ.......Man bör nog förstÄ syntharna hur dom funkar. Men jag lite efter min tid. Jag blandade ihop begreppen lite. Inte aftertouch, utan nÀr man slÀpper upp tangenten fÄr man ett ljud av klubban. Ett samplat piano i giga formatet har precis detta.

I min Extreme Sample Converter kan jag inte se och förstÄ vilken parameter det Àr som ger denna speciella effekt.

NÀ nu mÄste jag "knoppa". Gubbar i min Älder fÄr inte vara uppe sÄhÀr sent. Tack för en givande dag kÀra Forumister.

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...