Jump to content
Annons

Metal-trummor


FaniSkogen

Recommended Posts

Hej!

Vi är på gång med en inspelning med vårat band som spelar metal. Och då vi tänkt börja med trummorna så undrar vi nu hur vi får ljudet att låta som vi vill ha det. Alltså ungefär som det brukar låta med en rätt smackig bastrumma osv.

Som det låter nu när vi spelar in blir det dovt och otydligt, även fast vi försökt sitta och mixa så gott vi kunnat.

Så vi undrar helt enkelt om det finns några bra tips som inte är alltför svåra för att få det att låta bra, inställningar, plug-ins etc.

Kanske t.o.m någon väldigt snäll själ som vill ta åt sig projektfilen och försöka mixa lite åt oss?

Här är en länk till mp3. Vid intresse om att mixa själva projektfilen så kan hela projektet laddas upp! bara säg till. Men detta är alltså bara ett test, inget som skall vara med i själva låtarna.

http://www.sceneofdecay.com/upload/magnus.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Vad har ni för mickar och hur är dessa placerade?

Detta brukar funka för metaltrummor tycker jag. vissa har jag använt själv, vissa vet jag av andra som spelar in mycket metalmusik.

Kagge - 1 trigg, 1 Audix D6, 1 Shure beta91 inne i kaggen

Virvel - 1 trigg, 1 Audix D4 eller D2 över, sm57 under

Hi-hat - svårt att säga här då jag tycker hi-hat är bland det svåraste på trummorna. Bara att testa olika, Testa gärna några småmembrans kondensatormikrofoner

Pukor - Audix D4 använder många. jag brukar även trigga varje puka.

Överhäng - Här finns en uppsjö men Sontronics Sigma har fått grymt bra kritik, även då jag mailade med Mattias på toonrack så sa han att de lät skitbra.

Rumsmick - Jag hade faktiskt en MT87 på en inspelning som jag tycker funkade bra för just det rummet jag var i.

Det jag tror du ska lägga mest tid på efter att ha lyssnat på din inspelning är

1 - virvel

2 - Hi hat

3. överhäng

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Vad har ni för mickar och hur är dessa placerade?

Detta brukar funka för metaltrummor tycker jag. vissa har jag använt själv, vissa vet jag av andra som spelar in mycket metalmusik.

Kagge - 1 trigg, 1 Audix D6, 1 Shure beta91 inne i kaggen

Virvel - 1 trigg, 1 Audix D4 eller D2 över, sm57 under

Hi-hat - svårt att säga här då jag tycker hi-hat är bland det svåraste på trummorna. Bara att testa olika, Testa gärna några småmembrans kondensatormikrofoner

Pukor - Audix D4 använder många. jag brukar även trigga varje puka.

Överhäng - Här finns en uppsjö men Sontronics Sigma har fått grymt bra kritik, även då jag mailade med Mattias på toonrack så sa han att de lät skitbra.

Rumsmick - Jag hade faktiskt en MT87 på en inspelning som jag tycker funkade bra för just det rummet jag var i.

Det jag tror du ska lägga mest tid på efter att ha lyssnat på din inspelning är

1 - virvel

2 - Hi hat

3. överhäng

Tack så jättemycket för svaret! Vi spelar in i trummisens nystartade hemstudio så utrustningen är än sålänge rätt begränsad.. det vi hade till denna inspelning var:

Shure PG mickar till pukor och bastrumma, SM 57:a till virveln och två PG överhäng. Mixern är en mackie onyx.

Och det jag ser direkt här är att vi kanske separat även borde micka upp, hi-hat? Tror han har fler mickar för att göra detta men tror han saknade stativ sisst, och det är ju icke svårt att skaffa ett extra!

Och nu när jag ändå är ny på detta så får jag ta å fråga.. trigga, vad innebär detta? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att allt utom baskagge och överhäng låter bra. Jag hade till att börja med jobbat med placeringen av baskaggemiken, närmare slagskinn för mer attack osv. Kanske t o m det gamla tricket med att mika upp vid klubban. Överhänget låter som att det läcker in mycket virvel på vänster och där hade jag placerat om/riktat om så att virveln blir mer i mitten mellan mikarna. Får ni ordning på det så är det bara att eq:a och komprimera som fan så har ni era metaltrummor 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej!

Vi är på gång med en inspelning med vårat band som spelar metal. Och då vi tänkt börja med trummorna så undrar vi nu hur vi får ljudet att låta som vi vill ha det. Alltså ungefär som det brukar låta med en rätt smackig bastrumma osv.

Som det låter nu när vi spelar in blir det dovt och otydligt, även fast vi försökt sitta och mixa så gott vi kunnat.

Så vi undrar helt enkelt om det finns några bra tips som inte är alltför svåra för att få det att låta bra, inställningar, plug-ins etc.

Kanske t.o.m någon väldigt snäll själ som vill ta åt sig projektfilen och försöka mixa lite åt oss?

Här är en länk till mp3. Vid intresse om att mixa själva projektfilen så kan hela projektet laddas upp! bara säg till. Men detta är alltså bara ett test, inget som skall vara med i själva låtarna.

http://www.sceneofdecay.com/upload/magnus.mp3

Var försiktig med gaten! Det är väldigt uppenbart på golvpukan, inte anyggt alls, gatea smakfullt och komprimera inte i onödan.

Låter som den öppnar sig vid både virvel och kaggeslag, om ni inte gjort det, änvänd en gate med sidechainfilter så kan det blir lättare att få ut golvpukan. Om inte det funkar, automatisera.

Det är bara er kunskap som sätter begränsningarna, det går absolut att styra upp ett okej metalljud av det där även om överhänget inte låter så upphetsande och virveln är väldigt död. Det låter även som överhäng och pukor är panorerade omvänt, jag antar att han har golvpukan på ridesidan och inte bredvid hihaten?

Tänk på att ni ska inte sträva efter att få trummorna att låta som i en mastrad låt redan nu, det ska ju på en massa saker innan låter går för mastering, se sedan vad som försvinner i trummorna osv när gitarrer och bas och annat skit kommit in i ljudbilden.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu när jag ändå är ny på detta så får jag ta å fråga.. trigga, vad innebär detta? 😆

Trigga innebär att du sätter en klämma på trumman som har en liten kudde som ligger mot skinnet. Detta generar sedan peakar till en audiokanal så du sedan kan lägga dit ett trumljud på slagen personen spelar. Jag brukar göra så att jag gör en sampling av de trummor jag spelar in så använder jag triggen ifall det skulle vara nån frekvens jag behöver som kanske inte alls låter snygg på den inspelade kanalen men som jag kan lyfta fram i triggen. Vill bara påpeka att det trumljud ni hade inte var dåligt på något sätt, men det ni var ute efter var ju metal - trummor och försök få ljudet så likt det ni vill ha innan ni börjar mixa. Allt beror ju på vilket sound ni vill ha och det är detta som bestämmer mickar och valet av tillvägagångssätt för inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...