Jump to content
Annons

monitor volym kontroll

alexfree

Recommended Posts

Annons

Har tänkt på samma sak. Köpte ett par Phonic P8A idag som inte har volymkontroll. Enklast för mig är förmodligen att skaffa en mixer med bättre möjligheter att routa ljudet för lurar/monitorer då ja växlar ofta.

Dela på andra sajter

Köp istället en channelstrip så får du lite mer för pengarna. En att rekommendera är Focusrite Voicemaster. Du får compressor,expander,de-esser,EQ mm samt att du kan använda den för monitorlyssning.

Fast det var väl inte nån sångeffektsburk han frågade efter? 😄

Mitt tips är att titta utanför studiovärlden. Liknande hi fi-produkter finns att köpa lite varstans för nästan inga pengar.

Dela på andra sajter

Hej Alexfree,

kan du löda?

I så fall är det rätt enkelt att göra en själv (dock inte med hörlursuttag).

En stereo potentiometer, ungefär 10kOhm logaritmisk. Värdet är kan nog vara mellan 5k och 100k utan det spelar så stor roll. Några kontakter och en låda. Klart.

Ett annat lo-fi alternativ:

Klas Ohlsson har en "volymkontroll" för hörlurar. En liten burk mitt på en hörlurskabel. Kostar väl en 50-lapp eller så. Fixa rätt kontakter i ändarna, eventuellt genom att löda och det funkar.

Tr.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.