Jump to content
Annons

Synthljudet i ABBA - Lay all your Love on Me


Fierze

Recommended Posts

HaraldS har helt rätt.

Undrar varför det tog så lång tid innan att någon gissade GX-1.

Monstersynthen som är en CS-80 i kubik och kvadrat och exponent. 3 manualer.

Benny Andersson själv hade också rätt...tydligen! 😏 om det är nu ett riktigt äkta mail som det hänvisas till.

GX-1 hade samma oscillatorer och filter som CS-80. Det tillverkades och såldes max 6 st. Tja läs själv på synthmuseumet som hänvisade till tidigare. Stevie Wonder, Keith Emerson, Benny Andersson - John Paul Jones, och keyboardkillen i tyska TRIUMVIRAT var de enda som hade råd att köpa en sådan. Jo, han japanaren också, TOMITA köpte en sån också, vill jag minnas...de rige' di kan!

Jag undrar t o m om inte Benny och John Paul Jones i Led Zeppelin delade på en. Att det var Bennys men han lånade ut den, eller sålde den till honom. Eller nått sånt. Någon av ovanstående personer lånade eller köpte den av varandra i alla fall.

MYCKET karakteristiskt ljud som skiljer sig ifrån CS80, men man kan höra "filtren" i den ifrån CS80:n. Men det vet'e'fan om man kan trixa till ett GX-1 ljud i Arturias CV-80, eller Reason. Definitivt inte i FM7. Både GX-1 och CS80 var helanaloga åbäken.

Lycka till med skolarbetet! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tycker du mitt försök var tillräckligt långt från originalet för att motivera prisskillnaden på en halv mille? 😏

Nej, men jag har hört folk som hävdar att de kan kopiera KORG polysix stråkljud med KORG LEGACY pluggen, och de kan inte ens höra skillnaden i Ensemble effect på den riktiga och virtuella.

Fast din duger, hör jag skillnad. Men, tillsammans med resten av instrumenten så drunknar skillnaderna så att man tror det är samma...

Den är inte värd en halv mille idag den däringa GX-1:an. Inte ens om Benny och Keith Emerson har pissat på den tillsammans...

Skicka in den till Benny, eftersom ni hade hans mailadress tydligen, så får han avgöra. Då är den i alla fall "approved by..." det duger ju om ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jovars Dumb Dan, låten vart väl ok. Inte perfekt så klart, och inte riktigt så drivig som originalet men efter omständigheterna (Krånglande buggande program och gitarrer, fast deadline m.m.) är jag nöjd. Hade i princip aldrig använt reason innan jag gjorde låten, Reason var förresten synkat med Sequencern Digital Performer för audiospår etc.

Jag har ju låten på mp3 sedan typ ett halvår (!), redo att postas här på forumet om ni vill höra. Har ingenstans att posta den själv så om nån vill bidra med serverutrymme så gärna för mig.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Jovars Dumb Dan, låten vart väl ok. Inte perfekt så klart, och inte riktigt så drivig som originalet men efter omständigheterna (Krånglande buggande program och gitarrer, fast deadline m.m.) är jag nöjd. Hade i princip aldrig använt reason innan jag gjorde låten, Reason var förresten synkat med Sequencern Digital Performer för audiospår etc.

Jag har ju låten på mp3 sedan typ ett halvår (!), redo att postas här på forumet om ni vill höra. Har ingenstans att posta den själv så om nån vill bidra med serverutrymme så gärna för mig.

Vore ju trevligt att höra så om du vill så skicka den till micke@lavrell.se så lägger jag upp den på min server 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 6 månader senare...
  • 8 månader senare...

Ja, jag vet att tråden är gammal...men varför starta en ny om det redan finns en om ämnet? 😕

Har snöat in rejält på Abba för tillfället. Har någon kvar Dans Reason-fil så vore jag tacksam om någon vill lägga upp den igen. 😎

Vill också leka med Lay All...ljudet men är för dum för att programmera det rätt. 😲

Kan även tillägga att synthen som spelar leaden på Gimme Gimme Gimme inte är en Minimoog som det troddes tidigare i tråden. Det var en Arp Odyssey.

Redigerat av Airwolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...