Jump to content
Annons

Synthljudet i ABBA - Lay all your Love on Me


Fierze

Recommended Posts

Jag ska, som en skoluppgift, försöka göra en så autentisk version som möjligt av ABBA's gamla disco-hit från 1980, Lay all your love on me. Vet någon vilken synth som användes på den här låten, (i huvudsak till ledmotivet/de feta padsen)?

Vet någon för övrigt vilken trummaskin som användes på låten, för det hörs rätt tydligt att trummorna är sequencade. Det kan inte ha funnits så många trummaskiner 1980...

Om ni vet var jag kan hitta mer information så tipsa gärna.

Mvh

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tror också på trummis. Har inte hört låten på ett tag men tvivlar starkt på trummaskinstanken.

Minns hur hårt hållen rytmsektionen var på alla Abba-låtarna.

Jag ställer gärna upp och skruvar ljudet om du berättar vilken Vst du vill ha det till.

Går att göra i Reason också om du använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Enligt något reportage så var Tretow allergisk mot cymbaler - därav kanske en del av det alltid jävligt torra trumsoundet hos ABBA.

Men om låten var inspelad 1980 är det ju egentligen bara att kolla - vilken synt var state of the art då?

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Nu har jag lyssnat och jag gissar på CS-80, men det kan i princip vara vilken maskin som helst från den tiden.

Fast visst är det nånting i attacken/filtret som påminner om CS-80n?

Link to comment
Dela på andra sajter

1983 var det.

Fan vad gammal jag är 😄 . Men håll med om att man borde kunna trolla fram ljudet i FM7?

Jag hade ett ljud i min gamla Ensoniq Mirage som lät precis som det där. Syntsounds on wheels tror jag att det hette.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Disco Dan; Du får gärna skruva till synthljudet i Reason om har tid! Maila i så fall reasonfilen till mig på h03jeshe@du.se

alexfree: Ja jag går linjen Ljudproduktion på Högskolan Dalarna. En linje liknande Piteås ljudingenjörsutbildning, med skillnaden att ingen känner till den här 😕

Ok det är möjligt att det är riktiga trummor på låten. Konstigt dock, då min lärare är gammal trummis (var trummis i Trance Dance på 80-talet) och han har praktiserat i polarstudion men trodde ändå benhårt på trummaskin.

Finns det förresten mjukvaruversioner av CS-80'n, GX-1 eller Jupiter 8? Eller rättare sagt, med vilken mjukvarusynth tror ni man kommer närmast soundet från 'Lay all your Love'...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Där bör du hitta ljuden, men jag vilhåller att de borde gå att skruva till i FM7

Varför envisas med att härma analogt monster 😉 med digital 80-talsfjutt?

😕

Äh! jag är väl et egghuvud gissar jag. Jag vet att något av presetljuden låter sådär lagom Abbigt. Gillar du inte FM7? Jag tycker den är ganska snygg som fyllningssynt. Men jag lovar att sluta tjata ...om FM7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där bör du hitta ljuden, men jag vilhåller att de borde gå att skruva till i FM7

Varför envisas med att härma analogt monster 😉 med digital 80-talsfjutt?

😕

Äh! jag är väl et egghuvud gissar jag. Jag vet att något av presetljuden låter sådär lagom Abbigt. Gillar du inte FM7? Jag tycker den är ganska snygg som fyllningssynt. Men jag lovar att sluta tjata ...om FM7.

Du får ursäkta men om det tex var fråga om ett FM/DX-7 ljud på någon 80 tals låt, då skulle FM-7 pluggen vara ett givet val 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh! jag är väl et egghuvud gissar jag. Jag vet att något av presetljuden låter sådär lagom Abbigt. Gillar du inte FM7? Jag tycker den är ganska snygg som fyllningssynt. Men jag lovar att sluta tjata ...om FM7.

Jag gillar den som fan, men jag skulle aldrig kunna få till nåt liknande Abba-låten.

Nu är det din tur: upp till egg-bevis! 😆

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan det lät ju bra!  vad använde du?  😆

Bara Reason, enligt önskemål. 6 st subtractors, en scream-modul och ett reverb.

edit: 7 st var det visst. Och så flera Unison-boxar och eq-moduler.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh! jag är väl et egghuvud gissar jag. Jag vet att något av presetljuden låter sådär lagom Abbigt. Gillar du inte FM7? Jag tycker den är ganska snygg som fyllningssynt. Men jag lovar att sluta tjata ...om FM7.

Jag gillar den som fan, men jag skulle aldrig kunna få till nåt liknande Abba-låten.

Du är det din tur: upp till egg-bevis! 😆

Äh! det är ju ett lysande ljud. Jag skall kolla vad jag kan åstadkomma, men det kommer nog att dröja lite... till i morgon eller så. (Egghuvudet har en svettig natt framför sig)

Link to comment
Dela på andra sajter

GX-1

http://www.synthmuseum.com/yamaha/yamgx101.html

Denna synth, även kallad Dream Machine, fanns också ett tag i Polarstudion.

Jag mötte Lassie, dvs jag såg Bennys Dream Machine på ABBA utsällningen

på Nordiska museet för ett par år sedan där den var utsälld... 😉

Ett riktigt monster...Men ändå så cool... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Disco Dan; Tusen tack för filen, den lät betydligt bättre än jag trott att Reason var kapabelt till, nästan som hederlig analog fetma. Nu kan jag utgå ifrån det här ljudet när jag fortsätter med låten. Har dock tagit bort ett par av Subtractorerna och ett par eq-boxar som jag inte tror behövs när jag sen börjar lägga på resten av instrumenten...

...vilka troligen kommer att kräva en del övning/pillande, i synnerhet elbas-spåret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...