Jump to content
Annons

AKG, K240 Studio hörlurar, varför bullrigt ljud


stickane

Recommended Posts

Hej!

Jag har hitills brukat använda mina Sennheiser HD 202 hörlurar till att mixa o mastra mina låtar. Ljudet har blivit rätt tydligt o bra i dessa lurar men nu vill jag ha lite bättre hörlurar som ger ett bättre slutresultat, så jag köpte ett par AKG k240 Studio hörlurar. Men varför, när jag lyssnar till mina senaste låtar med de nya lurarna blir ljudet så bullrigt, låg ljudvolym, lite bas, samt svårt att lokalisera alla instument samtidigt? Har jag mixat o mastrat fel förrut med de gamla lurarna helt enkelt? Ni kan själv få avgöra. Jag har bla. en låt som ligger under Pop/ Country, " Minnet av dig" Jag ville ju ha ett par lurar som ger ett realistiskt ljud samt är bra att jobba med när man gör låtar. Jag använder även lurarna när jag sjunger.

Med hälsningar Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ganska självklart att det kommer låta olika om du mixar ett par lurar och sen lyssnar i ett par andra. Men om du nu överhuvudtaget ska jobba i lurar ska du självklart inte ha några andra än Ultrasone Proline 2500 😄

EDIT, råkade quota drloop 🙂

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter bra om låten.

Tack snälla. Det kanske funkar rätt bra då med gamla lurarna med. Jag lyssnade på din senaste låt o den var kanonbra tycker jag. Vilken skön rytm. Du är duktig på det här du.

Hälsningar stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tycker det låter bra om låten.

Tack snälla. Det kanske funkar rätt bra då med gamla lurarna med. Jag lyssnade på din senaste låt o den var kanonbra tycker jag. Vilken skön rytm. Du är duktig på det här du.

Hälsningar stickane

Tack!

Det som gör mig lite orolig är att jag har gått och klurat på om jag skall köpa ett par K240.

Mmm, nu måste jag lyssna ordentligt på dem... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

K240 har jag alltid tyckt att de har en bumlig bas, så det är inga lurar jag skulle överväga till något viktigt.

Håller med Berra om att Ultrasone Proline 2500 är den rätta vägen om man vill kunna mixa med lurar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

K240 har jag alltid tyckt att de har en bumlig bas, så det är inga lurar jag skulle överväga till något viktigt.

Håller med Berra om att Ultrasone Proline 2500 är den rätta vägen om man vill kunna mixa med lurar. 😉

Tack snälla för tipset!

Jag ska kolla med Musikbörsen om jag kan få jämföra med ett par Ultrasone Proline 2500. Hur mycket kostar dom? Är dessa lurar bra om man ska sjunga till komp. Lika bra att köpa rätt grejor på än gång. Jag är ganska färsk i det här gebitet.

Hälsningar Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

K240 har jag alltid tyckt att de har en bumlig bas, så det är inga lurar jag skulle överväga till något viktigt.

Håller med Berra om att Ultrasone Proline 2500 är den rätta vägen om man vill kunna mixa med lurar. 🙂

Tack snälla för tipset!

Jag ska kolla med Musikbörsen om jag kan få jämföra med ett par Ultrasone Proline 2500. Hur mycket kostar dom? Är dessa lurar bra om man ska sjunga till komp. Lika bra att köpa rätt grejor på än gång. Jag är ganska färsk i det här gebitet.

Hälsningar Stickane

Tror dom ligger på ca 2 800:- Claes har lite bättre koll på sånt. Om du ska sjunga till komp så är kanske den slutna varianten att föredra, Proline 750. Den är också lite billigare, ca 2500:-. Dom har jag dock inte hört men antar att även dom låter väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska mixa och inte har möjlighet att köra med monitorer, så är det öppna lurar som fungerar bäst - alltså Proline 2500 (som ligger på 2750:- ). När man spelar in sång, så vill man i stället har slutna lurar, eftersom man inte vill ha en massa läckage från lurarna in i micen - och då är mitt förstahandsval Proline 750 (går på 2495:- ). Detta alltså om man vill ha riktigt suveräna lurar när det gäller ljud och komfort... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...