Jump to content
Annons

samplingskvalité


SLito

Recommended Posts

Har ett litet problem som jag stör mig på och inte lyckas klura ut själv.

Problemet är ljudkvalitén på samplingar, låter så mycket bättre när jag spelar dom direkt i datorn än när jag använder exakt samma samplingar på samplern (MPC2000XL) och kör ut dom via en 16 kanalers behringer mixer till ljudkortet (audiophile192) med ganska billiga standard telekablar.

Jag menar inte att ljudet "färgas" på ett charmigt sätt som så många kan tycka, utan att det mest låter mycket sämre. Inte i närheten av samma kvalité som när man spelar upp dom i datorn, i nåt annat sequencerprogram t.ex.

Jag har mina gissningar på vad detta kan bero på. Det ena är att telekablarna är såpass billiga att dom kanske för över ljudet till ljudkortet på ett "billigt" och dåligt sätt? Det andra är att mixern är såpåss billig (dålig) att ljudet misslyckas att komma fram med kvalité till ljudkortet? Eller helt enkelt att ljudkortet är dåligt? Men isåfall borde det ju låta likadant i datorn som från samplern?

Stör mig eftersom jag numera drar mig för att använda samplern och istället använder datorn, pga att allt låter plastigt när jag använder den (trummor mest)

Kan inte tänka mig att folk i proffs studios har samma problem. För isåfall skulle ju alla använda datorer för att göra sina trummor etc.

Nån som tror att den vet vad jag bör byta ut här hemma? tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Har ett litet problem som jag stör mig på och inte lyckas klura ut själv.

Problemet är ljudkvalitén på samplingar, låter så mycket bättre när jag spelar dom direkt i datorn än när jag använder exakt samma samplingar på samplern (MPC2000XL) och kör ut dom via en 16 kanalers behringer mixer till ljudkortet (audiophile192) med ganska billiga standard telekablar.

Jag menar inte att ljudet "färgas" på ett charmigt sätt som så många kan tycka, utan att det mest låter mycket sämre. Inte i närheten av samma kvalité som när man spelar upp dom i datorn, i nåt annat sequencerprogram t.ex.

Jag har mina gissningar på vad detta kan bero på. Det ena är att telekablarna är såpass billiga att dom kanske för över ljudet till ljudkortet på ett "billigt" och dåligt sätt? Det andra är att mixern är såpåss billig (dålig) att ljudet misslyckas att komma fram med kvalité till ljudkortet? Eller helt enkelt att ljudkortet är dåligt? Men isåfall borde det ju låta likadant i datorn som från samplern?

Stör mig eftersom jag numera drar mig för att använda samplern och istället använder datorn, pga att allt låter plastigt när jag använder den (trummor mest)

Kan inte tänka mig att folk i proffs studios har samma problem. För isåfall skulle ju alla använda datorer för att göra sina trummor etc.

Nån som tror att den vet vad jag bör byta ut här hemma? tack på förhand

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

I dag finns det faktiskt ingen anledning att ha en sampler i hårdvaruform - förutom om den har väldigt speciella filter o dyl, som man vill använda - eller om man ska ut och spela live.

Datorns program hanterar samplinar i 24-bitsupplösning eller bättre, medan de flesta samplers inte har mer än 16-bitsupplösning. Förutom det, så är minnet i en hårdvarusampler betydligt mer begränsat än i datorn. Datorn kan spela upp gigantiska samplingsbibliotek genom att samplingarna streamas från hårddisk, medan de flesta samplers måste få plats med allting i sitt minne...

Du kan alltså ha mycket högre kvalitet på ljuden i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har ett litet problem som jag stör mig på och inte lyckas klura ut själv.

Problemet är ljudkvalitén på samplingar, låter så mycket bättre när jag spelar dom direkt i datorn än när jag använder exakt samma samplingar på samplern (MPC2000XL) och kör ut dom via en 16 kanalers behringer mixer till ljudkortet (audiophile192) med ganska billiga standard telekablar.

Jag menar inte att ljudet "färgas" på ett charmigt sätt som så många kan tycka, utan att det mest låter mycket sämre. Inte i närheten av samma kvalité som när man spelar upp dom i datorn, i nåt annat sequencerprogram t.ex.

Jag har mina gissningar på vad detta kan bero på. Det ena är att telekablarna är såpass billiga att dom kanske för över ljudet till ljudkortet på ett "billigt" och dåligt sätt? Det andra är att mixern är såpåss billig (dålig) att ljudet misslyckas att komma fram med kvalité till ljudkortet? Eller helt enkelt att ljudkortet är dåligt? Men isåfall borde det ju låta likadant i datorn som från samplern?

Stör mig eftersom jag numera drar mig för att använda samplern och istället använder datorn, pga att allt låter plastigt när jag använder den (trummor mest)

Kan inte tänka mig att folk i proffs studios har samma problem. För isåfall skulle ju alla använda datorer för att göra sina trummor etc.

Nån som tror att den vet vad jag bör byta ut här hemma? tack på förhand

Kan det vara så att det ligger nåt filter på i MPCn?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Den här gången håller jag inte med dig Claes.

En MPC är en helt annan grej än dator mjukvara.

Är det nåt jag saknar i min rigg så är det en MPC.

Jag har kört MPC60, MPC60 mk II och MPC3000, överlägset att skapa rytmtracks och snabbarr i.

Begränsningarna kan jag håll med om men att dessa skulle låta säme är jag inte med på.

Nåt är fel i uppställningen.

Kolla in http://www.bericadori.com och klicka på Snuff Music länken.

Det är MPC60 och det är ett jädra tryck i trummorna.

I dag finns det faktiskt ingen anledning att ha en sampler i hårdvaruform - förutom om den har väldigt speciella filter o dyl, som man vill använda - eller om man ska ut och spela live.

Datorns program hanterar samplinar i 24-bitsupplösning eller bättre, medan de flesta samplers inte har mer än 16-bitsupplösning. Förutom det, så är minnet i en hårdvarusampler betydligt mer begränsat än i datorn. Datorn kan spela upp gigantiska samplingsbibliotek genom att samplingarna streamas från hårddisk, medan de flesta samplers måste få plats med allting i sitt minne...

Du kan alltså ha mycket högre kvalitet på ljuden i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. Använder filter på vissa samplingar, fast det är inte den typen av "kvalité" jag snackar om. Man skulle kunna säga att det låter som att samplingarna i samplern spelas i 16-bit, och att dom i datorn spelas i 24-bit. Fast det är 16-bit på båda. Samplern i datorn som jag använder spelar inte upp samplingar över 16.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...