Jump to content
Annons

Producerat själv


bubben

Recommended Posts

Jag undrar vad det krävs för att man ska skriva ut sitt eget och endast sitt eget namn på en låt. Om man t.ex har gjort hela låten förutom ett trumpet arr eller en gitarr slinga, ska man skriva men dom som gjort det då eller skriver man sig själv? Hur mycket måste en utomstående hjälpa till för att det ska stå att den medverkat som producent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du gjort låten själv är det du som är låtskrivaren oavsett vilka slingor någon annan har bidragit med.

Är du producent så är detta också helt ointressant. Det är du som har producerat.

Angående stråk- och körarr och dyliikt brukar man ge kredits för sådant. Men absolut inte för att gitarristen kommer på en slinga i sticket eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort låten själv är det du som är låtskrivaren oavsett vilka slingor någon annan har bidragit med.

Är du producent så är detta också helt ointressant. Det är du som har producerat.

Angående stråk- och körarr och dyliikt brukar man ge kredits för sådant. Men absolut inte för att gitarristen kommer på en slinga i sticket eller liknande.

Låter bra....men vilka uppgifter har du baserat detta på :rolleyes:

Det är ju ganska viktigt så inte gitaristen kommer och kräver ersättning i efterhand. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har skrivit alla grunderna alla ideer alla delar osv. Det är precis så att gitarristen kommer på en slinga i sticket, eller mer kanske utväcklar en ide jag hade osv. Eller om jag sägger "ligg på one string" men jag säger inte vilka toner så har han ju tonsatt gitarren för hela låten, mend et kanske går under samma grej som "slinga på sticket". Sen är det ett trumpet arr i sticket som jag inte vart ensam om att göra. Dock så är ju aldrig något som jag inte haft ett finger med i.

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

det är svårt det där, har själv fundera på dylika saker....man vill ju liksom ha koll på vad som gäller, men....

rent generellt skulle jag aldrig jobba med någon som inte ger creds till dom som förtjänar det....det hämmar kreativiteten totalt! skapar enbart problem och bråk i slutet.

I min värld är allt förhandlingsbart....tillför någon annan något som känns väldigt viktigt för låten(utöver det vanliga såsom vanligt komp eller solo som inte tillför något unikt), jag då får man ju förhandla om det behövs....! Det kanske är värt att ge upp några procent på låten för att få behålla det där solot, eller vad det nu är....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit alla grunderna alla ideer alla delar osv. Det är precis så att gitarristen kommer på en slinga i sticket, eller mer kanske utväcklar en ide jag hade osv. Eller om jag sägger "ligg på one string" men jag säger inte vilka toner så har han ju tonsatt gitarren för hela låten, mend et kanske går under samma grej som "slinga på sticket". Sen är det ett trumpet arr i sticket som jag inte vart ensam om att göra. Dock så är ju aldrig något som jag inte haft ett finger med i.

skrev världens längsta svar på detta, men det blev något fel, så det försvann! :rolleyes:

hur som helst: i detta fall låter det som att gitarristen har gjort en studiomusikers jobb....och därmed kanske borde fått betalt för att komma, och härmed förtjänar SAMI-ersättning om låten släpps.

ang: trumpet....kanske vara samma som ovan om det är en trumpetnisse som spelat....men är det programmerade trumpeter som är komplexa osv osv...kanske co-produced? om dom är väldigt viktiga för låten kan det ju vara värt att ge med sig något för besväret? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut det är en avvägningsfråga och många ger betydligt mer kredit än dom behöver i alla fall på skivomslag. Dock är sällan slingor och solon något att jämställa med komposition och arr om det nu inte är riffet i Smoke on the watter eller bassgången i Bondtemat. Han som gjorde den bassgången fick förövrigt aldrig någon credit.

Är man kompisar som har ett band brukar allt sånt här ge sig i allafall innan det blir mycket pengar inblandade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu snackar vi demo nivå, menjag kommer att använda demon som referens material om man kan kalla det så. Den representerar mig liksom. Jag tror inte någon skulle ha någon invädning om jag skrev att jag gjort allt men samitidgt så vill man ju cred till dom samtidigt som det kanske ser bättre om det står att jag gjort allt om ni är med. Jag är fortfarande lite splittrad :S

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Vad är problemet?

Det enklaste är väl att på varje låt skriva de personer som på något sätt varit med och skapat musik, även om det bara gäller 8 takter med en tamburin. Har man dock själv talat om hur tamburinen skulle spelas och egentligen kunde ha gjort det själv, så skulle jag inte skriva med den personen. Har någon helt själv komponerat ett solo på en av mina låtar så skulle definitivt den personen stå med! Störst problem kan man skapa för sig själv med instrument som man själv inte behärskar, det kan t.ex. röra sig om bas eller trumset, där den som spelar kommer på saker som passar in i ens låt (som man kanske själv skrivit text till och spelar gitarr eller piano på). Jag skulle skriva med basisten och/eller trummisen som kompositör.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag behärskar alla instrument själv och skulle nog kunna spela allt själv, trummor och bas har jag arrat nästan allting. Sen är det ju klart att alla lägger sin personliga touch på spelet, inget snack om saken, men har dom vart med och skapat låten då?

Det enklaste är väl att på varje låt skriva de personer som på något sätt varit med och skapat musik, även om det bara gäller 8 takter med en tamburin. Har man dock själv talat om hur tamburinen skulle spelas och egentligen kunde ha gjort det själv, så skulle jag inte skriva med den personen. Har någon helt själv komponerat ett solo på en av mina låtar så skulle definitivt den personen stå med! Störst problem kan man skapa för sig själv med instrument som man själv inte behärskar, det kan t.ex. röra sig om bas eller trumset, där den som spelar kommer på saker som passar in i ens låt (som man kanske själv skrivit text till och spelar gitarr eller piano på). Jag skulle skriva med basisten och/eller trummisen som kompositör.

Absolut det vorre enkalst men vad ser bäst ut? Jag tänker att jag ska försöka bli signad och då kanske man ska försöka framställa sig så bra som man kan. Det hade vart en annan grej ifall jag fulat och sen när jag ska in i studion så kan jag inte skriva låtar typ alls, men det är endå jag som gjort allt TYP. Men vad jag hakar upp mig på är hur man ska definera det hela.

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska det stå vilka som medverkat oavsett vad som spelas och hur viktigt/svårt/enkelt det musikern gör är.

Gällande ersättning utöver det arvode som musikerna tar för själva studiojobbet så sköts det av SAMI, som via NCB betalar ut pengar. Som producent är du skyldig att rapportera både produktion och medverkande musiker till NcB om det är en kommersiell platta som släpps. Hur det är med små upplagor där man "frias" från ncb-avgiften vet jag ärligt talat inte, men ring NCB och hör med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag behärskar alla instrument själv och skulle nog kunna spela allt själv, trummor och bas har jag arrat nästan allting. Sen är det ju klart att alla lägger sin personliga touch på spelet, inget snack om saken, men har dom vart med och skapat låten då? // Men vad jag hakar upp mig på är hur man ska definera det hela.

Bra kommentar. Ens personliga touch kan man ju märka t.ex. om man lyssnar på tre olika pianister som spelar samma stycke efter samma noter. Det låter ju inte helt identiskt ändå. När du har arrat trummor och bas tycker jag du kan stå ensam som upphovsman. Att de sedan spelar som du sagt gör dem inte till upphovsmän.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tror inte att det spelar så stor roll. Kanske är det tillochmed en fördel att inte vara multiinstrumentalist.

Hursomhelst blir ingen signad på sina instrument/produktionsmeriter.

Kanske??? Det är väl klart att det är en fördel att vara multiinstrumentalist... eller?

Så nu menar nog trådskaparen tvärtom! Alltså, om han står ensam som upphovsman, så borde det verkligen ge en "wow"-effekt.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Självklart ska det stå vilka som medverkat oavsett vad som spelas och hur viktigt/svårt/enkelt det musikern gör är.

Gällande ersättning utöver det arvode som musikerna tar för själva studiojobbet så sköts det av SAMI, som via NCB betalar ut pengar. Som producent är du skyldig att rapportera både produktion och medverkande musiker till NcB om det är en kommersiell platta som släpps. Hur det är med små upplagor där man "frias" från ncb-avgiften vet jag ärligt talat inte, men ring NCB och hör med dom.

Men det "vanligaste" är definitivt motsatsen!!! Dvs. normalt så står bara den som gjort texten och haft idén som upphovsman. Sedan spelar det ingen roll om andra lagt till både baskomp, trummor, trumpetsolo, pianosolo etc etc, de finns normalt inte med ändå. Kolla "vilken skiva som helst" nästan. Jag tycker dock personligen att de borde få utrymme och jag svarar därför i tråden enligt mina åsikter. Men det är inget vanligt förfaringssätt.

Men nu det viktigaste av allt: Vad är det egentligen vi diskuterar? Är det om de andra ska stå med vid låtrubrikerna som upphovsmän eller ifall de andra ska anges överhuvudtaget i bookleten och vad de spelar? Om du gör merparten av varenda låt, dvs. texten, melodin och arrangemang så kan du stå som ensam upphovsman, det är det normala. Men däremot kan/bör du ange att "Stina" spelar kontrabas, "Kalle" oud och "Laszlo" cembalo, någonstans i bookleten. Vill du kan de ange "Stina", "Kalle" och/eller "Laszlo" som upphovsman/män, ifall de gjort något solo.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tror inte att det spelar så stor roll. Kanske är det tillochmed en fördel att inte vara multiinstrumentalist.

Hursomhelst blir ingen signad på sina instrument/produktionsmeriter.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Det måste väll vara en grym fördel att vara multiinstrumentalist, det har ju att göra med hur musikalisk man är, och det är ju endå just musik-branschen vi pratar om. Och det är klart att man kan bli uppmärksammad på sina produktions meriter, eller?
Självklart ska det stå vilka som medverkat oavsett vad som spelas och hur viktigt/svårt/enkelt det musikern gör är.

Gällande ersättning utöver det arvode som musikerna tar för själva studiojobbet så sköts det av SAMI, som via NCB betalar ut pengar. Som producent är du skyldig att rapportera både produktion och medverkande musiker till NcB om det är en kommersiell platta som släpps. Hur det är med små upplagor där man "frias" från ncb-avgiften vet jag ärligt talat inte, men ring NCB och hör med dom.

Det är liksom demo nivå, jag vet inte ens vad NCB är. Dom är mina polare och har inte fått nått betalt mer en att jag betalade all studio och mixnings mastrings arbete osv.
Kanske??? Det är väl klart att det är en fördel att vara multiinstrumentalist... eller?

Så nu menar nog trådskaparen tvärtom! Alltså, om han står ensam som upphovsman, så borde det verkligen ge en "wow"-effekt.

Ja det är precis så jag menar. Jag har frågat runt mycket om hur man ska marknadsföra sig som artist och dom svar jag har fått är att man ska skapa sitt eget namn. Man ska kunna klara av allt själv så skivbolag signar en kille som är självgående.
Men nu det viktigaste av allt: Vad är det egentligen vi diskuterar? Är det om de andra ska stå med vid låtrubrikerna som upphovsmän eller ifall de andra ska anges överhuvudtaget i bookleten och vad de spelar? Om du gör merparten av varenda låt, dvs. texten, melodin och arrangemang så kan du stå som ensam upphovsman, det är det normala. Men däremot kan/bör du ange att "Stina" spelar kontrabas, "Kalle" oud och "Laszlo" cembalo, någonstans i bookleten. Vill du kan de ange "Stina", "Kalle" och/eller "Laszlo" som upphovsman/män, ifall de gjort något solo.
Vad jag menar är vilka som står som skapare av låten typ: "Music" (Written by Joss Stone, A. "Novel" Stevenson, Tony Reyes, Lauryn Hill, Wyclef Jean and Samuel Michel). Där har du ju ett gäng som har skrivit låten, vad jag vill veta är vad som krävs att det ska stå: "Music" (Written by Joss Stone). Nu tog jag Joss Stone som exempel och inte mig själv men jag tror ni förstår ändå. Självklart nämner jag vilka instrumentalister som har medverkat på demon, men det är just vem som skrivit låten som jag undrar hur det defineras och vad som räknas/inte räknas. Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag är med. Så frågan gäller vilka du ska ange till Stim t.ex. Se mitt svar vad jag tyckte.

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fattar...och skulle gissa att i ditt fall står du helt ensam på plattan som låtskrivare....

nu säger jag absolut inte att du gör detta, men det knasiga blir ju när man fokuserar så mkt på att stå själv, så att man försummar andras prestationer, som kanske skulle höja låten ett eller två snäpp till....då har man i mitt tycke förlorat på att stå själv på plattan....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Och det är ju just detta som så otroligt många grupper tjabblar om åtskilliga år senare... Exemplen är hur många som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade med att det kan vara en nakdel att vara multiinstrumentalist är att det ur bolagssynpunkt kan vara lite jobbigt med en som vill ha fullständig kontroll.

I övrigt är dom nog mer intresserade av någon som gör bra låtar än en som kan spela många instrument och producera själv. Så bra låtar plus att man förmår komunicera en dröm till så många människor som möjligt (ha det, eller en säljbar image helt enkelt) är väll det som dom flesta bolag signar.

Numer är det allt vanligare att ett band redan har en massa fans innan dom överhuvudtaget blir signade.

Låt inte detta stoppa dig men vad du skriver om vem som spelar bas eller tamburin skiter nog dom flesta bolagssnubbar fulständigt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju berätta hur det är när jag gjort profesionella inspelningar. Vad som skrivs osv.

Är det en singel så skall musik/text författare stå med

Alla musiker (namn och instrument)

Artisten (blir oftast rätt självklart, men om det ä ett band så skall sångarens namn stå som musikernas)

Producenten

När det sedan kommer ut på album så ska ovannämnda stå med plus tekniker och andra som varit inblandade. Om några varit inblandade men det inte går att specifiera riktigt vad de gjort så brukar man skriva ett Thanx till dessa. Ett exempel på detta är förra skivan jag var med på. Jag står inte med på singeln då jag stod för inspelningen av livetrummor men trummisen står med på singeln. Men däremot på albumet står mitt namn som Live Drum Engineer eller nått liknande.

Din fråga om man skall skriva musikernas namn som låtskapare då de kanske hittar på nått under inspelningen. NEJ! Detta är deras jobb, att bidra med sitt som musiker. Du har skrivit låten och de tillför bara sin musikalitet till den, vilket du också betalar dem för. De ska stå som musiker på skivan och singeln. Men om det går så långt att nån skriver om hela låten så är det ju kanske en sak att ta upp med denna. Samma sak med producenten. Om du skriver en låt, melodi och ackord så kommer ju producenten producera detta, men inte stå som låtskrivare. Om det blir diskussion där kan man tänka sig att skriva producenten även på arr kanske (tycker att producera inberäknar detta). Ett exempel på detta kan vi ju ta om du repar i ett band. Jag kan komma till min jazzensemble med ett notblad med melodi och ackord. Sen blir det ju helt annorlunda när vi repar, men det är jag som står som låtskrivare för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tycker det låter som du är osäker på om du verkligen skrivit låten själv!

Låten ÄR: Melodin och Texten, i viss mån även ackorden. Vad och hur olika instrument spelar är arrangemang och produktion.

Jag tycker du ska betala de musiker du använder, då är det tydligare att "-ok, jag gör ett jobb som musiker, jag är inte med i det här bandet/projektet".

Kan du inte betala så bra just nu, så brukar det funka att komma överens om att, om materialet ges ut med hans prestation så kommer du att komplettera ersättningen då till en mer relevant nivå.

Tror inte skivbolagen är så intresserade av listor med namn på de olika musikerna vid en första kontakt. Däremot tycker jag du ska informera om att du använder andra musiker, trots att du spelar det mesta själv. Det tycker jag visar goda egenskaper att leda och styra upp produktionen/inspelningen.

Men va inte så jävla snål, du kommer ha mer att vinna på om du är generös och delar med dig till de som verkligen har tillfört något X-tra till låten.

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

om du nu kan lira alla instrumenten så varför gjorde du det inte? då hade du ju inte haft nått problem.. jag tycker inte att du kan skriva att det är du som spelat dem.. däremot kan du väl skita i att nämna det. men det vore ju att ljuga om du säger att det är du som gjort det. om jag ber en gittarist om hjälp med t.ex ett solo, och säger att han ska spela på tre stängar, så är det ju inte mitt solo sen, och visst jag skulle väl säkert kunna hävda att jag skulle kunna göra det själv, om jag nötade det i en dag typ. men det är ju ändå inte jag som gjort det...

mitt tips, var inte girig, utan det som du spelat o gjort ska du ha cred för.. men inte ta cred för andras insatser o hävda att det är du som gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som du är osäker på om du verkligen skrivit låten själv!

Låten ÄR: Melodin och Texten, i viss mån även ackorden. Vad och hur olika instrument spelar är arrangemang och produktion.

Jag tycker du ska betala de musiker du använder, då är det tydligare att "-ok, jag gör ett jobb som musiker, jag är inte med i det här bandet/projektet".

Kan du inte betala så bra just nu, så brukar det funka att komma överens om att, om materialet ges ut med hans prestation så kommer du att komplettera ersättningen då till en mer relevant nivå.

Tror inte skivbolagen är så intresserade av listor med namn på de olika musikerna vid en första kontakt. Däremot tycker jag du ska informera om att du använder andra musiker, trots att du spelar det mesta själv. Det tycker jag visar goda egenskaper att leda och styra upp produktionen/inspelningen.

Men va inte så jävla snål, du kommer ha mer att vinna på om du är generös och delar med dig till de som verkligen har tillfört något X-tra till låten.

/Xarl

Ja isåfall har jag gjort låten. Vad jag hade problem med var vilket namn som skulle stå som skapare av låten, har inte det gått fram så vettja ja tusan hur jag ska säga det. Det är inte att jag är snål bara fattig. Dom har inte vart med och betalat utan det har jag gjort, alla kostnader.

om du nu kan lira alla instrumenten så varför gjorde du det inte? då hade du ju inte haft nått problem.. jag tycker inte att du kan skriva att det är du som spelat dem.. däremot kan du väl skita i att nämna det. men det vore ju att ljuga om du säger att det är du som gjort det. om jag ber en gittarist om hjälp med t.ex ett solo, och säger att han ska spela på tre stängar, så är det ju inte mitt solo sen, och visst jag skulle väl säkert kunna hävda att jag skulle kunna göra det själv, om jag nötade det i en dag typ. men det är ju ändå inte jag som gjort det...

mitt tips, var inte girig, utan det som du spelat o gjort ska du ha cred för.. men inte ta cred för andras insatser o hävda att det är du som gjort det.

Men du killen, läs innan du taggar igång på nått jag inte ens tagit upp! Min fråga rör inne det du talar om, du pratar om vilka som spelar vad. Det är är väll klart som tusan att jag inte sätter mitt eget namn på trummor om jag inte spelar trummor? Kom igen nu. Det är inte efter alla inlägg så svårt att förstå vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag tror inte någon skulle ha någon invädning om jag skrev att jag gjort allt men samitidgt så vill man ju cred till dom samtidigt som det kanske ser bättre om det står att jag gjort allt om ni är med. Jag är fortfarande lite splittrad"

fundera ut vad du vill innan du startar en tråd, så att du slipper spendera 100 inlägg på att förklara vad du vill fråga.. för jag tror nog problemet ligger i din formulering..

fett mos

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden jag var involverad i sammanhang där det finns någon större mening med att nämna vem som skrivit materialet så var jag rätt generös; hade någon bidragit med något så fick de stå med som låtskrivare. Sedan vill jag minnas... men det var länge sedan jag läste om det, att t ex Deep Purple skrev med alla medlemmarna på alla låtar för slippa interna diskussioner om rättvisa etc. Vet dock ej om detta gäller för alla deras skivor eller om det bara var på en del av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behärskar alla instrument själv och skulle nog kunna spela allt själv, trummor och bas har jag arrat nästan allting. Sen är det ju klart att alla lägger sin personliga touch på spelet, inget snack om saken, men har dom vart med och skapat låten då?
Om du inte plockar ut det du vill utan läser och iallfall försöker förstå så har du ju iaf gett det än ärligt chans. För ärlligt talat, läser du hela tråden och fortfarande tror att jag vill mörklägga allas namn förutom mitt eget så måste du fundera över hur intresserad du är.

Och ja, min formulering brister på grund av att jag inte riktigt vet hur jag ska formulera mig då jag inte riktigt vet vad jag ska skriva för att förklara det eftersom jag skriver här för att få reda på det. Kom igen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Just nu snackar vi demo nivå,

Hej Bubben,

det finns inga regler för det du frågar efter.

Det vanliga är att man gör upp i förväg med medverkande musiker hur cred ska fördelas. En instrumentalist (solist) behöver inte alls anges i projektnamnet (i e Bubben featuring Gitarristen) - jag skulle säga att det är extremt ovanligt till och med.

Eftersom det handlar om en demo - som ju (gissar jag) är till för att sälja in dig som artist eller låtskrivare - finns det heller ingen anledning att ge credit till de medverkade i följebrev eller på omslaget: De få som ska läsa informationen där bryr sig inte om vem som spelar saxofon.

Men som sagt, ska det släppas så bör ni avtala hur cred ska ges; på omslag, på skivan, i promomaterialet osv. Du har inga egentliga skyldigheter att redovisa medverkande om inte detta avtalats - än mindre förstås om du har betalat för deras tjänster. Samirapportering är en helt annan sak, men det behöver vi inte gå in på eftersom det handlar om demos osläppt musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...