Jump to content
Annons

Rör-, band-, dynamisk eller ännu en kondensatormikrofon


Bone

Recommended Posts

Hallå!

Fyller år (30, kris? 😛 ) snart och några av mina polare har avslöjat att de tydligen ska gå ihop och köpa en mikrofon åt mig, om jag har tur. Nu har jag redan en Studio Projects B1, en Röde NT-3 och en Shure SM 57. Så jag är lite osäker på vad jag ska önska för mikrofon. Eftersom de inte är snorrika så blir de ju självklart en "budget"-mikrofon. Mikrofonen ska användas till allt möjligt. Men främst sång och gitarr. Eftersom jag har en B1:a så skulle jag gärna ha en mick med lite annan karaktär, så en rör- eller bandmick är såklart mest intressant. Men alla tips är välkommna.

Har varit inne och kollat runt lite på Studio Projects-sidan. Det som verkar intressant där är C3 och TB1. Men jag har även tittat på de andra billiga rör- och bandmikrofonerna. Vad finns det för andra "budget"-alternativ? Jag känner till Golden Age TC1 och TSM MT47. Men finns det fler budget rör- och bandmikrofoner som är värda att ta en titt på.

Eftersom jag inte vilka modeller som är just rör- och bandmikrofoner får du gärna tipsa mig om vilka modeller budget rör/bandmickar som finns på din testsite, Claes. Så kan jag gå in och lyssna lite där 😱 .

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MT47 Låter väldigt bra (huruvida det beror på röret eller inte låter jag vara osagt), kan vara lite essig ibland dock.

Oktava MK-319 har jag testat och den låter väldigt fint för pengen.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips: Om du ändå tänkt lyssna igenom Claes mick-shootout, välj ut de mickar som matchar prismässigt och lyssna sedan på dem med utgångspunkten att du letar efter ett sound som skiljer sig från B1 och som du tror passar din sång. Ta gärna med B1'an som referens också.

Jag tycker inte du behöver bry dig så mycket om det sitter ett rör eller ett band i de olika mickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips: Om du ändå tänkt lyssna igenom Claes mick-shootout, välj ut de mickar som matchar prismässigt och lyssna sedan på dem med utgångspunkten att du letar efter ett sound som skiljer sig från B1 och som du tror passar din sång. Ta gärna med B1'an som referens också.
Sant. Bra tips, ska sätta mig sen ikväll eller imorgon och Thomann:a igenom lite mikrofoner och sen ta hem filerna från Claes
Jag tycker inte du behöver bry dig så mycket om det sitter ett rör eller ett band i de olika mickarna.
Näe.....eller......joooo, jag vill ju testa lite alla möjliga mikrofoner och kunna säga att jag minsann har en bandmikrofon hemma också! 😆 . Tror att det kan smälla sjukt högt i forumsammanhang och forumstatus 😊 .
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Fyller år (30, kris? 😊 ) snart och några av mina polare har avslöjat att de tydligen ska gå ihop och köpa en mikrofon åt mig, om jag har tur. Nu har jag redan en Studio Projects B1, en Röde NT-3 och en Shure SM 57. Så jag är lite osäker på vad jag ska önska för mikrofon. Eftersom de inte är snorrika så blir de ju självklart en "budget"-mikrofon. Mikrofonen ska användas till allt möjligt. Men främst sång och gitarr. Eftersom jag har en B1:a så skulle jag gärna ha en mick med lite annan karaktär, så en rör- eller bandmick är såklart mest intressant. Men alla tips är välkommna.

Har varit inne och kollat runt lite på Studio Projects-sidan. Det som verkar intressant där är C3 och TB1. Men jag har även tittat på de andra billiga rör- och bandmikrofonerna. Vad finns det för andra "budget"-alternativ? Jag känner till Golden Age TC1 och TSM MT47. Men vilka budget bandmikrofoner är värda att ta en titt på.

Eftersom jag inte vilka modeller som är just rör- och bandmikrofoner får du gärna tipsa mig om vilka modeller budget rör/bandmickar som finns på din testsite, Claes. Så kan jag gå in och lyssna lite där 😉 .

En liten fin pik om att jag borde lägga till sådan info också... 😆 Jag har faktiskt haft funderingar på att komplettera på det sättet, så det blir nog av under sommaren, när andan faller på och vädret är dåligt någon dag eller två... 😉

Personligen tycker jag faktiskt att GoldenAge TC1 låter trevligare än Studio Projects TB1, men det är ju en smaksak. De billiga bandmicarna är inte så kul, så där kan jag nog inte rekommendera någon.

För att hitta bra bandmicar, så får man tyvärr gå upp i högre prisklasser, till Crowley and Tripp Naked Eye, AEA R-84, Royer R-121 etc. De kinesiska varianterna som säljs under diverse namn, har långt kvar... 🙁 Jag har visserligen en Naked Eye och en Sontronics Sigma på lager, som båda blir väldigt billiga, men de hamnar nog över budgeten ändå...

Det beror förstås på vilken budget det rör sig om, men en riktigt bra mic som nästan har ett budgetpris, är Violet Design Black Knight. Visserligen ingen rörmic, men riktigt bra ljud! Även sE2200a och Oktava MK319 är uppskattade kondensatormicar.

MXL V69 kan vara en intressant rörmic, liksom Studio Projects T3. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fin pik om att jag borde lägga till sådan info också... 😊 Jag har faktiskt haft funderingar på att komplettera på det sättet, så det blir nog av under sommaren, när andan faller på och vädret är dåligt någon dag eller två... 😆
Oj, det var inte menat som en pik. Mer att du som verkar ha koll på mikrofoner på rak arm kunde ge mig ett par namn, precis som du gjorde.
Personligen tycker jag faktiskt att GoldenAge TC1 låter trevligare än Studio Projects TB1, men det är ju en smaksak. De billiga bandmicarna är inte så kul, så där kan jag nog inte rekommendera någon.

För att hitta bra bandmicar, så får man tyvärr gå upp i högre prisklasser, till Crowley and Tripp Naked Eye, AEA R-84, Royer R-121 etc. De kinesiska varianterna som säljs under diverse namn, har långt kvar... 😉 Jag har visserligen en Naked Eye och en Sontronics Sigma på lager, som båda blir väldigt billiga, men de hamnar nog över budgeten ändå...

Det beror förstås på vilken budget det rör sig om, men en riktigt bra mic som nästan har ett budgetpris, är Violet Design Black Knight. Visserligen ingen rörmic, men riktigt bra ljud! Även sE2200a och Oktava MK319 är uppskattade kondensatormicar.

MXL V69 kan vara en intressant rörmic, liksom Studio Projects T3. 😉

Ska kolla upp de mickar du nämner här och kolla upp, som Joachime sa, lite andra mickar i rimlig prisklass och lyssna. Tackar!
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fin pik om att jag borde lägga till sådan info också... 😊 Jag har faktiskt haft funderingar på att komplettera på det sättet, så det blir nog av under sommaren, när andan faller på och vädret är dåligt någon dag eller två... 😆
Oj, det var inte menat som en pik. Mer att du som verkar ha koll på mikrofoner på rak arm kunde ge mig ett par namn, precis som du gjorde.

Jag tog det inte som någon allvarlig kritik, om du uppfattade det så - utan menade det lite skämtsamt, men jag har i alla fall tänkt lägga till extra info om vad det är för typ av micar, som kondensator/rör/band/dynamisk - och kanske också småmembran/stormembran. Det kommer så småningom... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog det inte som någon allvarlig kritik, om du uppfattade det så - utan menade det lite skämtsamt, men jag har i alla fall tänkt lägga till extra info om vad det är för typ av micar, som kondensator/rör/band/dynamisk - och kanske också småmembran/stormembran. Det kommer så småningom... 😊
Ok. Ja den extra infon gör det ju ännu enklare att hitta vad man är ute efter.
Link to comment
Dela på andra sajter

MXL V69 kan vara en intressant rörmic

Jag använder en sån till sång ibland. Tycker den har en skön karaktär i lägre mellanregistret. Tyvärr är den vasss i diskanten på klassisk kina-manér. Så jag moddade den hos Bo Hansén. Klar förbättring. Men totalt sett kan jag inte tycka att den är prisvärd.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
MXL V69 kan vara en intressant rörmic

Jag använder en sån till sång ibland. Tycker den har en skön karaktär i lägre mellanregistret. Tyvärr är den vasss i diskanten på klassisk kina-manér. Så jag moddade den hos Bo Hansén. Klar förbättring. Men totalt sett kan jag inte tycka att den är prisvärd.

Hur svårt är det för någon som har lite koll på elektronik att modda den? Var får man tag på någon slags "ritning" över hur man gör det? Och hur mycket kostade det att modda den (om man får fråga)?

*edit*Stavning

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt sett så tycker ju i alla fall jag att det är bättre att köpa bra kvalitet från början, och inte köpa billigt och sen försöka "få till det".

Ett sätt att förbättra (till exempel en halvtaskig kinamikrofon) är att byta ut komponenter av medioker eller dålig kvalitet mot bra (och dyrare) komponenter. Men slår man då ihop kostnaden för mikrofonen med komponenterna och sedan arbetskostnaden för den som gör jobbet så kan man lätt komma till slutsatsen att det är bättre att lägga pengarna på en bättre produkt från början. (Om det inte gäller en mikrofon man redan har i skåpet).

Generellt sett - återigen då och inte bara när det gäller mikrofoner - så är det nog bra att inte låta vem som helst med en lödkolv ge sig in i prylarna, utan lämna grejorna till någon som du vet verkligen har kunskap. Det finns väldigt mycket "ritningar" och modbeskrivningar på nätet för både det ena och det andra, men kvaliten på innehållet är också ganska varierande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju sant. "Ibland ser man inte skogen...."

Men det får nog bli en budget-mikrofon nu när jag får den i present av mina polare. Känns kanske lite fräckt att förvänta sig att dom ska punga ut storkovan när jag får den. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju sant. "Ibland ser man inte skogen...."

Men det får nog bli en budget-mikrofon nu när jag får den i present av mina polare. Känns kanske lite fräckt att förvänta sig att dom ska punga ut storkovan när jag får den. 😛

En budgetmik, som nämnts här i tråden, som faktiskt är litet speciell är Oktava MK319. Jag har en själv. Och använder den, fast den har konkurrens av både Neumann och Brauner m fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

MXL V69 kan vara en intressant rörmic

Jag använder en sån till sång ibland. Tycker den har en skön karaktär i lägre mellanregistret. Tyvärr är den vasss i diskanten på klassisk kina-manér. Så jag moddade den hos Bo Hansén. Klar förbättring. Men totalt sett kan jag inte tycka att den är prisvärd.

Hur svårt är det för någon som har lite koll på elektronik att modda den? Var får man tag på någon slags "ritning" över hur man gör det? Och hur mycket kostade det att modda den (om man får fråga)?

Jag tog kontakt med Hansén angående ett par andra mickar (service) och passade på att fråga honom om hanhade några idéer för en kinamick med för hård diskant. Han rekommenderade mig att skicka över den så att han kunde kolla den. Det kändes bekvämt med tanke på att han verkar ha lyckats väl med sina egna Hansén-mickar (där kapslarna är tillverkade i Kina.

Modden kostade några hundralappar och det kändes som ett bra pris.

Edit: Tillbaks till ämnet. Nyligen testade jag en ADK Hamburg och tycker att den har en intressant karaktär för en bra peng!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - ADK Hamburg glömde jag ju nämna. Det är också en trevlig mic. Systermodellen, Vienna tycker jag däremot inte alls om - men det är ju, som i så många fall, en smaksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet inlägg ang. moddning av kina mickar.

Det hjälper normalt inte att byta ut komponenter till "bättre kvalitét" då orginal komponenterna är oftast tillräckligt bra för ändamålet, så byta till "guldöronens" Hi-Fi kondingar och supermotstånd är inget på, det kommer varken att göra till eller från i detta samanhang. (undantaget är röret i rörmickarna som går att byta till bättre kvalitét)

Dom största problemen med kina mickarna är direkta konstruktionsfel, eller snarare sagt "kopieringsfel" då kineserna har kikat på orginalkonstruktioner från Neumann, AKG och Schoeps, och missuppfattat en hel del av konstruktionen.

Och sedan är det givetvis kapseln som inte håller måttet i kvalitén.

Även här är "kopian" dåligt gjord, fel mått och avstånd inne i kapseln och stor spridning av membranets tention (hur spännt det är) mellan olika kapslar, d.v.s. två mickar av samma typ låter helt olika i karaktären.

Vad gör jag när jag moddar kina mickar, jo, jag rättar till konstruktionsfelen så gott som det går inom ett realsitiskt pris för respektive micktyp.

Det kan innebära att sätta rätt arbetspunkt/bias för transistorstegen eller röret, addera till någon strömgenerator eller kaskadtransistor för att öka överstyrningsreserven och minska bruset, ändra strömkonsumtionen för att få högre polariseringsspänning till kapseln som innebär högre utsignal och mindre brus.

Även att "räta ut" mickens frekvensgång, som ni pratat om här tidigare, och detta då för att kompensera kapslarnas dåliga och ojämna kvalitét.

Det finns inga direkta "moddningsbeskrivningar" som jag kan ge till er som vill göra det själv, eftersom jag tar det på känn hela tiden, då mickarna beter sig på olika vis från exemplar till exemplar och fabrikat.

Men om ni söker på utlänska forum, så finns det en del publiserade moddar för vissa fabrikat, en del bra en del tveksamma.

Jag står gärna till tjänst att modda/reparera era kina mickar, ibland kan det bli hyffsat för 500:- plus eventuell frakt, men i vissa fall kan det gå på mer för att resultatet skall bli bra.

Slå en signal på 070-666 59 66 eller maila/PM:a så kan vi snacka om det.

PS! här kan ni kika på några mickar av vanliga fabrikat som jag renoverat/reparerat, men då gäller det gamla mickar som normalt behöver kondenstorbyte, membranrengörning m.m.

reparerade/renoverade mickar

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet inlägg ang. moddning av kina mickar.

Det hjälper normalt inte att byta ut komponenter till "bättre kvalitét" då orginal komponenterna är oftast tillräckligt bra för ändamålet,

Visst är det skillnad på komponenter! Stor skillnad till och med!! (För tydlighetens skull så pratar jag inte om nån "HIFI-woodo" innan nån ramlar in på det spåret...)

Men vad gäller att det är mycket fusk även i övrigt i kinamickarna, så att det inte bara räcker med att byta elektronikkomponenter till bättre kvalitet är vi helt överens... 😳

Tyvärr räcker det inte heller att rätta till elektroniken. Den mekaniska konstruktionen är också en del i helheten. (Liksom kapseln...) Och därför är det återigen bättre att köpa bra kvalitet från början än att lägga pengar på att försöka förbättra, "modda", en dålig mick som aldrig blir riktigt bra...

Tycker alltså jag då... 🙁

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Modden kostade några hundralappar och det kändes som ett bra pris.[...]
Ok, hur tyckte du att det blev då? Blev det en jättestor skillnad?
[...]Jag står gärna till tjänst att modda/reparera era kina mickar, ibland kan det bli hyffsat för 500:- plus eventuell frakt, men i vissa fall kan det gå på mer för att resultatet skall bli bra.[...]
Har bokmärkt din sida får se om jag känner att jag behöver modda någon mick sen. Bra inlägg, tackar.

---------------

Har nu suttit och tagit hem e helt drös exempel från Clas test-site nu tog bla hem Black Knight, GA TC1, Oktava MK-319 mm mm. Tänkte sitta ikväll och se om jag hittar någon favorit. Tack för tipsen allihop. Kommer ni på fler modeller så får ni gärna fylla på tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Modden kostade några hundralappar och det kändes som ett bra pris.[...]
Ok, hur tyckte du att det blev då? Blev det en jättestor skillnad?

Nä, någon jättestor skillnad blev det inte. Däremot upplevde jag att diskanten blev mer balanserad med mellanregistret i micken och det i sin tur gjorde att jag använde micken i fler situationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag må höra dåligt men Kinamicken har sin plats. Dom flesta spöar skiten ur en Brauner eller Neuman inte för att det är en bättre mick.

Det är enkelt man vill även spela in dom jobbiga diskant tonerna. Varken Neuman eller Kinamickarna klarar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag må höra dåligt men Kinamicken har sin plats. Dom flesta spöar skiten ur en Brauner eller Neuman inte för att det är en bättre mick.

Det är enkelt man vill även spela in dom jobbiga diskant tonerna. Varken Neuman eller Kinamickarna klarar det.

Jo, ibland vill man även spela in den högsta diskanten. Och då ställer jag lika höga krav som jag brukar, dvs att det (i mitt tycke) ska låta bra.

Många kinamickar jag prövat låter inte muntert där uppe. Det är en massa resonanser och distortion. Öronen kroknar efter en kvart.

Det var lite det jag försökte sammanfatta i begreppet kinamickar. Självklart finns det undantag...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Någon som hört eller vet något om Fathead en bandmikrofon från Cascade? Fick den rekommenderad av en kurskamrat idag. Han tyckte att den inte var "hemlig" (skum i diskanten) som de andra billiga bandmikrofonerna. Utan sa att den lät mycket bra. Kollade på Claes test-site. Men den fanns inte med där. Den är tydligen grymt billig, ca 2500:- för två st inklusive frakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ruskigt lik andra brandade kinesiska modeller (hittade också någon recension av Cascade-micar, där det bekräftades att det var kinesiska micar), så det är förmodligen en mic som funkar helt ok om man inte förväntar sig för mycket... Det var något i forumet som hade köpt någon bandmic från Thomann och bytt ut transformator till en Lundahl - och på så sätt fått betydligt trevligare ljud från den. Det kan med andra ord vara idé att välja den som de redan har bytt ut den ursprungliga transformatorn på... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...