Jump to content
Annons

Att micka ett rum


Lithium

Recommended Posts

Ja, det beror ju så klart på vad man skall micka upp och kanske framförallt i vilket rum man skall spela in i. Men hur e det vanligaste sättet att göra? En rundupptagande, X/Y, M/S, en kombination, i vilken höjd och vilket avstånd från ljudkällan osv. Vilka instrumetn mickar du med en/flera rumsmickar? 😄🙂🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, det beror ju så klart på vad man skall micka upp och kanske framförallt i vilket rum man skall spela in i. Men hur e det vanligaste sättet att göra? En rundupptagande, X/Y, M/S, en kombination, i vilken höjd och vilket avstånd från ljudkällan osv. Vilka instrumetn mickar du med en/flera rumsmickar? 😏😏😏

Det beror som du säger verkligen helt på vad man ska micka upp och hur rummet ser ut. Sällan med bara en mic, eftersom det är rummet man är ute efter är det någon av stereoteknikerna som brukar tas till.

Två rundupptagande i AB-stereo ger oftast den största och bredaste rumskänslan, men det kan lätt bli för mycket rumsklang också.

Fördelen med XY är ju att den bl.a. är mer monokompatibel, och ger lite tydligare mitt.

M/S är ju helt monokompatibel och går att variera i efterhand, och är generellt en nice teknik.

Ytterligare en variant om det t.ex. är en stor orkester är ett deccaträd. Där ställer du ut ett väldigt brett AB-par men kompletterar med en till mix i mitten en bit in (som i en trubbig triangel). Den ser då till att du undviker hål i mitten av ljudbilden. En annan fräck grej är att köra deccaträd med en stereomic i mitten, MS eller XY.

Ju högre upp och längre ifrån ljudkällan du sätter micarna, desto mer rumsklang får du med i inspelningen. Här är det superviktigt att, om du inte är erfaren, ha referensmaterial att lyssna på. Det är lätt att få med för mycket rum annars.

En annan vanlig teknik, som ofta används när man spelar in ensembler, är att ha ett huvudpar (ofta AB... många klassiska tekniker använder AB som huvudpar för det låter brett och snyggt) och sen punktmicar på de individuella instrumenten som gör att du då både kan få närheten och klangen.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Lite svårt att förstå frågan. Jag mickar aldrig rum. De klarar sig så bra själva. Spelar ofta in orkestrar som spelar i rum, är det det du menar?

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det beror ju så klart på vad man skall micka upp och kanske framförallt i vilket rum man skall spela in i. Men hur e det vanligaste sättet att göra? En rundupptagande, X/Y, M/S, en kombination, i vilken höjd och vilket avstånd från ljudkällan osv. Vilka instrumetn mickar du med en/flera rumsmickar? 😏😏😏

Det beror som du säger verkligen helt på vad man ska micka upp och hur rummet ser ut. Sällan med bara en mic, eftersom det är rummet man är ute efter är det någon av stereoteknikerna som brukar tas till.

Två rundupptagande i AB-stereo ger oftast den största och bredaste rumskänslan, men det kan lätt bli för mycket rumsklang också.

Fördelen med XY är ju att den bl.a. är mer monokompatibel, och ger lite tydligare mitt.

M/S är ju helt monokompatibel och går att variera i efterhand, och är generellt en nice teknik.

Ytterligare en variant om det t.ex. är en stor orkester är ett deccaträd. Där ställer du ut ett väldigt brett AB-par men kompletterar med en till mix i mitten en bit in (som i en trubbig triangel). Den ser då till att du undviker hål i mitten av ljudbilden. En annan fräck grej är att köra deccaträd med en stereomic i mitten, MS eller XY.

Ju högre upp och längre ifrån ljudkällan du sätter micarna, desto mer rumsklang får du med i inspelningen. Här är det superviktigt att, om du inte är erfaren, ha referensmaterial att lyssna på. Det är lätt att få med för mycket rum annars.

En annan vanlig teknik, som ofta används när man spelar in ensembler, är att ha ett huvudpar (ofta AB... många klassiska tekniker använder AB som huvudpar för det låter brett och snyggt) och sen punktmicar på de individuella instrumenten som gör att du då både kan få närheten och klangen.

😛

Tack för ett bra svar, mycket intresant läsning. Det är inte ofta man läser något om rumsmickar och det hadde varit kul att lära sig mer om den tekniken också. Många instrument spelar ju faktiskt med hela rummet. 🙂

Hmm. Lite svårt att förstå frågan. Jag mickar aldrig rum. De klarar sig så bra själva. Spelar ofta in orkestrar som spelar i rum, är det det du menar?

Gunnar

Om du läser hela frågan och inte bara titeln så förstår du nog 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså inspelning av orkestrar eller soloinstrument eller sångare i en konsertlokal, kyrka eller liknande med bra akustik.

Nå, mina favoriter är som följer, inte nödvändigtsvis i ordning:

- ett par omni, sådär en halvmeter brett, två meter bakom dirigenten, tre meter upp.

- i vissa rum passar det bättre med ORTF

- eventuellt MS i stället

Ofta räcker det med två mickar för att uppnå alldeles utmärkt ljud av orkester eller kör eller kanske orkester + kör. På plats lyssnar jag efter var mickarna skall placeras, nån halvmeter hit eller dit höjd eller avstånd kan göra stor skillnad. Högre är absolut inte alltid bättre. När jag reser lätt är det vanligen en stereomick som gäller. Mitt favoritstativ är då Manfrotto 004 som går lite över 3 meter upp, vilket brukar bli rätt lagom.

För att i viss mån kompensera för rummet kan det vara aktuellt med fler mickar. De första två som kommer upp är utriggare. Vanligen tar jag två omni som hamnar i höjd med huvudmickarna, sådär 3 meter ut från mittlinjen. Mixas till lagom smak.

På senare tid har jag haft bra erfarenhet av min förenklade variant på Decca träd, se bild:

http://trombonisten.se/images/4051c.jpg

http://trombonisten.se/Decca/

Kompletteras även här med utriggare.

Samt vid behov med spot-mickar på de instrument som inte riktigt går fram. Alltid på solister när så är möjligt, annars får öronen hjälpa till vad som kan behöva lite extra tydlighet.

Kan nämna att jag aldrig använder XY, för mig är det mer en teknik att spela in mindre saker rätt nära. Har en SF24 som kan användas i Blumlein (korsade 8-or), men det är ytterst sällan det passar i rummet. Blir för mina öron väl kraftig stereoeffekt, jag vill gärna ha det lite "luddigare".

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Vad vill du ha av rummet? Ska det kombineras med närmickning?

Ska rummet utgöra huvudljudet eller "limma ihop" närmickarna?

Ska du har det som reverb till ett trumset eller delar av ett trumset?

Till gitarr? Vill du ha ett öppet ljud eller bara ett middigt eller diskantrikt rum?

Det känns lite jobbigt att svara på en fråga med massa frågor, men för mig när jag mickar rum så hänger det på bland annat dessa frågor hur jag placerar och vilka mickar jag väljer. Rundtagande i AB som nämndes är en klassiker, om du vill ha monorum kan du testa sätta den långt ner i ett hörn av rummet för mycket bas, rumsmickar riktade rakt ner i golvet och väldigt nära kan ge roliga ljud.

Om du bara vill ha ett rent rumsljud och inte spexa till det så skulle jag köra rundtagande i AB. Själv använder jag oftast rummet att fylla i en närmickning av något instrument. Om jag mickar trumrum, vilket händer väldigt ofta, brukar rumsmickarna stå rätt lågt, inte högre än en meter över golvet. Om du har njuremickar så kan du testa rikta dem helt bort från ljudkällan, om det blir bra eller inte beror då såklart mycket på hur de låter när de tar upp ljud off axis.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...