Jump to content
Annons

Vilket RAM-minne ska man ha?


Frank Zappa

Recommended Posts

Hej! Tänkte gå över från 1 Gig till 2 på min laptop. Jag har 2 st. platser varav en är upptagen av nuvarande minnet, vet inte vad det är för typ som sitter i, förmodligen 533 MHz. Det är DDR-2 533/667 MHz som ska vara kompatibelt. Jag tänkte köpa 2 nya, vilken tillverkare är bäst? Är det ett speciellt minne till bärbara eller är det samma som till stationära? Vad ska man tänka på o.s.v? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Tänkte gå över från 1 Gig till 2 på min laptop. Jag har 2 st. platser varav en är upptagen av nuvarande minnet, vet inte vad det är för typ som sitter i, förmodligen 533 MHz. Det är DDR-2 533/667 MHz som ska vara kompatibelt. Jag tänkte köpa 2 nya, vilken tillverkare är bäst? Är det ett speciellt minne till bärbara eller är det samma som till stationära? Vad ska man tänka på o.s.v? 😱

Det är speciella minnen till bärbara. Har inte så bra koll på dessa längre då jag bara sitter med en laptop numera. Men när det gäller hårdvara är Sweclockers ett bra ställe att gå till. Framför allt till bärbara forumet för din del.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej! Tänkte gå över från 1 Gig till 2 på min laptop. Jag har 2 st. platser varav en är upptagen av nuvarande minnet, vet inte vad det är för typ som sitter i, förmodligen 533 MHz. Det är DDR-2 533/667 MHz som ska vara kompatibelt. Jag tänkte köpa 2 nya, vilken tillverkare är bäst? Är det ett speciellt minne till bärbara eller är det samma som till stationära? Vad ska man tänka på o.s.v? 😱

Det finns en del matchningssiter för kompatibla/rekommenderade/märkesspecifika minnen. Jag bytte f.ö. själv ut mitt minne till min HP laptop häromdan. 5 minuter och en del av en kaka - inget svårt alls mao. Nu vet jag inte vad din pc heter, men skriv i Google: Lämpligt RAM till...(din datorbeteckning), så kommer du säkert till en matchningssite. Det finns siter som matchar de flesta märken och modeller.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej! Tänkte gå över från 1 Gig till 2 på min laptop. Jag har 2 st. platser varav en är upptagen av nuvarande minnet, vet inte vad det är för typ som sitter i, förmodligen 533 MHz. Det är DDR-2 533/667 MHz som ska vara kompatibelt. Jag tänkte köpa 2 nya, vilken tillverkare är bäst? Är det ett speciellt minne till bärbara eller är det samma som till stationära? Vad ska man tänka på o.s.v? 😊

Det finns en del matchningssiter för kompatibla/rekommenderade/märkesspecifika minnen. Jag bytte f.ö. själv ut mitt minne till min HP laptop häromdan. 5 minuter och en del av en kaka - inget svårt alls mao. Nu vet jag inte vad din pc heter, men skriv i Google: Lämpligt RAM till...(din datorbeteckning), så kommer du säkert till en matchningssite. Det finns siter som matchar de flesta märken och modeller.

🙂

:musik

Fast jag vill inte ha samma minne som satt i, jag ska byta till ett bättre. Det som sitter i är 533 MHz, datorn klarar 667 MHz minnen. Jag ringde till deras support, han sa att det inte spelar någon roll, alla är kompatibla, sålänge det är 533/667 MHz. Jag undrar alltså vilket märke som är bäst? Kingston, Corsair, Geil, Cruical osv...?

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Minnestypen heter SO-DIMM DDR2, och jag ska ärligt säga att märket inte spelar någon större roll, så länge det finns med i listan över kompatibel hårdvara på ASUS hemsida. Latencyn får du däremot se upp med. Inte högre än CL4 till en dator för musikproduktion.

Edit: JAG personligen är svag för Geil-minnen. De är ofta stabila och orkar skyffla bra med data.

Redigerat av Frexwix
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Minnestypen heter SO-DIMM DDR2, och jag ska ärligt säga att märket inte spelar någon större roll, så länge det finns med i listan över kompatibel hårdvara på ASUS hemsida. Latencyn får du däremot se upp med. Inte högre än CL4 till en dator för musikproduktion.

Edit: JAG personligen är svag för Geil-minnen. De är ofta stabila och orkar skyffla bra med data.

CL1, CL2, CL3, CL4...åsikterna går isär om vad som är bäst och det spelar ingen roll alls säger många. Själv satte jag in Micromemory-minnen.

Till min dator var det absolut nödvändigt att jag använde just dem, om jag inte hade HP:s egna stavar för 8000 kr för två. Mina är 400 MHz, men även de med 533 MHz hade funkat även om moderkortet inte är byggt för det. Princeton, Smart är de två märken som då hade gällt i just min maskin. Onödigt att ha 533 MHz om man inte kan utnyttja det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...