Jump to content
Annons

Synthskola på nätet


djRon2D2

Recommended Posts

Sitter och försöker förstå mig på alla dessa rattar på Vst-syntharna. Offtast är det samma termer och rattar som dyker upp. Fattar ju dock inte vad de flesta är till för....sitter mest och rattar i blindo och får ibland till ett ljud som man tycker om.

Det hela skulle antagligen vara mycket lättare om man hadde lite synthljudteori med sig när man bläddrar runt bland presetsen.

Så till frågan....någon som vet någon bra sida med pedagogiskt upplägg gärna på svensk då fikonspråket är krångligt nog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller om du tycker gratis är godare

http://www.kahlin.net/daniel/artiklar/synten.php

Bara skummat igenom, hittat några faktafel (att FM-syntes står under additiv syntes är rätt galet, likaså att subtraktiv syntes skulle vara bland de tidigaste syntesformerna - för att få detta mer rätt kan du läsa mer här http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Synthesizer ) men borde kunna vara en knuff i rätt riktning.

EDIT: Vid närmare eftertanke ser det faktiskt ut att vara en rätt dålig artikel.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte utgå från en enkel vågform på en av Dina VSTsyntar, ta en ratt i taget?

Learn By Doing? 😉

Det är mitt tips! Man kan lätt stirra sig blind på all fakta och teori!

Klart att en del teori kan vara nyttig, men learn by doing!

Mitt spontana svar!

Har inga tips på sidor om teori förutom Majken´s sida som jag glömt adressen till!

Där finns en del basic stuff som kan vara rätt nyttigt för en nybörjade bland syntar! 😎

Lycka till med rattandet djRon2D2!

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...