Jump to content
Annons

bärbar = USB?


Osse

Recommended Posts

Hej!

Jag har kollat runt lite när det gäller bärbara datorer, och konstaterat(eller har jag fel?) att det finns väldigt få bärbara med Firewire ingång.

Hur kommer sig detta, när det görs så många ljudkort som är baserade på firewire?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Hej!

Jag har kollat runt lite när det gäller bärbara datorer, och konstaterat(eller har jag fel?) att det finns väldigt få bärbara med Firewire ingång.

Hur kommer sig detta, när det görs så många ljudkort som är baserade på firewire?

Då har du tittat på billigare varianter. Jag har en laptop med 4 USB, PC1-card, PC2card, PCMCIA-plats (där jag valt att ha mitt ljudkort), port för 9 digitala kort (SD. XD etc), FireWire, 1 digitalingång för digital HP unit och en multimediaport, dit man kopplar en extern multimediakabel alternativt en multimediaenhet, för ytterligare spdif, 2 FireWire-portar till, USB m.m.

Frånsett detta så finns det en bra regel att ha: försök köpa en laptop med 2 firewireportar alternativt en med PCMCIA-plats och en firewireport i grundutförande. Köper du en extern hårddisk senare för firewire, så bör ju inte ditt ljudkort vara firewire också... om det bara finns en port.

Iofs i ärlighetens namn så finns det såpass bra USB 2.0-ljudkort och hdd idag, att det kan räcka med 3-4 USB 2.0-portar och en enda firewire.

Och i värsta fall ingen firewire alls, men åtminstone 3-4 USB. Det går i nödfall även med en laptop utan PCMCIA och utan firewire och med endast 2 USB, men då måste du snart köpa till en USB-hubb (slags grenkontakt).

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

FireWire kallas oftast IEEE 1394 i PC-världen, förmodligen för att FireWire är ett varumärke som tillhör(?) eller åtminstone är skapad av Apple. Jag tror snarare att det är betydligt vanligare att stationära PC saknar FireWire än bärbara PC som nästan alltid har det. Mac har det alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls ovanligt med firewire på Laptop-s. Ofta är den den lilla 4-pins-varianten. Märk dock att nästan inga PC laptop kan spänningsmata externa ljudkort på firewire-bussen medans Macar ofta kan det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det är inte alls ovanligt med firewire på Laptop-s. Ofta är den den lilla 4-pins-varianten. Märk dock att nästan inga PC laptop kan spänningsmata externa ljudkort på firewire-bussen medans Macar ofta kan det.

Gunnar

Helt riktigt, och man skiljer ju mellan Firewire 400 och Firewire 800.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...