Jump to content
Annons

kloka råd


sam

Recommended Posts

Jag sitter för tillfället på ett audigy2 kort. Har inte direkt något att klaga på med tanke på vad jag gav för det, men känner nu att jag ska uppgradera till något bättre.

Följande möjligheter saknar jag idag:

1. Dubbla hörlursutgångar

2. in/ut kanaler. Vill ha minst 2in/4ut

3. Monitoruttag, jag vill kunna koppla mitt ljudkort direkt till monitorerna och kunna sänka/stänga av ljudet i dessa (endast dessa) samtidigt som jag fortfarande hör i lurarna

4. Bra, ickebrusig 48V preamp i minst en av ingångarna

självklart vill jag ha midi in/ut och spdif in/ut... osv..

Har kollat runt lite. Och fastnade lite för M-Audio firewire 410, men märkte snart i en del amerikanska forum att många haft problem med dem.

Prisklassen kring 4000:- känns rätt lagom.

i mina projekt använder jag ungefär haälften vstinstrument o hälften audiospår. Gör mest soul..

Kan någon mer erfaren ge mig förslag på ljudkort som skulle kunna passa mina behov?

MVH

Redigerat av sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker det låter som om du först och främst behöver en bra mixer. Där kan du sköta både lyssning och audio-inspelning väldigt smidigt.

Skaffa sen ett kort med flera in/ut. Echo layla, MOTU 2408, Delta 1010.... Finns massor av varianter. Sök lite på forumet vetja.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ca 4000:- får du E-mu's 1820 med 8in/8ut 2st TF Pro Mic Preamp + 2CH Midi in/ut, det finns bara en hörlursutgång men du får med en adapter som ger 2 ut (delar samma utgång). Det bästa med E-mu nya kort är Patchmix där du kan Routa hit/dit kors och tvärs.. 😄 dina krav med Monitor lysning är en baggis med Pathmix.

Lycka Till! / Starion.

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

hm... ok.

emu-kortet låter ju som ett vettigt alternativ.

Vad är, och hur fungerar, en phatmix?

Ingen som föresten har (eller har testat) novation speedio ?

Redigerat av sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är, och hur fungerar, en phatmix?

ehumm..du menar Patchmix som Starion skrev? Patchmix är E-MU'ts interna routing/mixermjukvara som tillåter dig att routa/patcha signaler lite hursomhelst internt och till i princip vilka ( hårda)utgångar som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Kan någon mer erfaren ge mig förslag på ljudkort som skulle kunna passa mina behov?

Soundblaster Live är det absolut bästa kortet för soul.

Link to comment
Dela på andra sajter

menade förståss att jag använder mycket analoga instrument när jag skrev att jag gör soul. De flesta andra här verkar ju bara köra dunka dunka.

Man kommer längre på ett audigy än ni tror. Det blir vad man gör det till.

Men i alla fall. nån som har novations nya ljudkort speedi/o ? eller som har emu 1820, som rekomenderar det? All info av intresse..

demoniqus

följer patchmix med när man köper tex 1820??

Link to comment
Dela på andra sajter

skriv inte i den här tråden om du inte har något att säga om korten jag frågar om, tack.

Man kan ju inte låta en ljudkortsdiskussion passera förbi utan att nämna den absoluta kungen, SB Live. Som jag skrivit i tidigare trådar finns det folk på blocket.se som modifierar SB Live till just dina specifikationer, för en rimlig peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zando:

ok, ska kolla. Funderar skarp på det kortet. Men kan dspeffekterna verkligen mäta sig met natives, waves och de andra lite bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

det står att man på emus kort kan avlasta hela 16effekter på kortet (deras egna effekter då) är det nån som har provat om det verkligen fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Zando:

ok, ska kolla. Funderar skarp på det kortet. Men kan dspeffekterna verkligen mäta sig met natives, waves och de andra lite bättre?

Nej! Waves pluggarna åller högre klass! men det betyder inte att E-mu's är dåliga på något sätt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har ni inget bättre för er än att komma med tarvliga inbördes skämt så fort någon frågar om ljudkort? Att ni ens orkar slösa den tiden?

Du anar inte hur mycket tid jag har att slösa.

Komigen, fråga vilket ljudkort jag rekommenderar...?

Snälla...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt, nu när alla börjat rekommendera SB live hit och dit har lite av det roliga fallit... Var roligt när bara nattis gjorde det, nu känns det mera som en sak som ska in bara för att eller jaga posts. Men jaja... 😆 jag kan nog inte ändra på det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Det skulle verkligen vara på sin plats att admin klistrar en ljudkortstråd, alternativt upprättar nån slags plats där dylika funderingar kan ältas i all evighet.

Förresten är integrerade ljudkort vassare än SB Live.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle verkligen vara på sin plats att admin klistrar en ljudkortstråd, alternativt upprättar nån slags plats där dylika funderingar kan ältas i all evighet.

Förresten är integrerade ljudkort vassare än SB Live.

Kan inte du förklara farför just SB Live är så grymmt bra! 😆 har du använt det kortet länge??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...