Jump to content
Annons

Masterregeln


octavarium72

Recommended Posts

Jag undrar om man ska röra masterregeln eller inte? Många säger ju att man ska inte göra det... Hur vet man om man lyssnar på den AFL eller PFL? Kan man ändra detta i Cubase? Hur? Och varför ska man lyssna tex AFL? Om man lyssnar PFL så hör man väl inte om det distar? Eller tänker jag helt galet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar om man ska röra masterregeln eller inte? Många säger ju att man ska inte göra det... Hur vet man om man lyssnar på den AFL eller PFL? Kan man ändra detta i Cubase? Hur? Och varför ska man lyssna tex AFL? Om man lyssnar PFL så hör man väl inte om det distar? Eller tänker jag helt galet?

Du menar när man spelar in ljudet så man hör signalen direkt från "ljudkortet/bandspelaren" ? Det har ingenting att göra med masterregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om man ska röra masterregeln eller inte? Många säger ju att man ska inte göra det... Hur vet man om man lyssnar på den AFL eller PFL? Kan man ändra detta i Cubase? Hur? Och varför ska man lyssna tex AFL? Om man lyssnar PFL så hör man väl inte om det distar? Eller tänker jag helt galet?

Jag vet iaf inget sätt att lyssna PF(Pre Fader). Du lyssnar alltid (såvitt jag vet) AF(After Fader). Detta kollas enklast genom att dra i regeln, om nivån ändrar sig i lyssningen lyssnar du AF.

Du kan däremot lägga inserts både fölre och efter regel. De sex första insertarna är PF(Påverkas ej av dina regelrörelser) och de två sista är AF.

Vad det gäller att röra regeln finns det olika åsikter. Jag själv undviker i det längsta att röra den men om man mixat länge och har en mix man är nöjd med men som tyvärr slår över lite eller är aningens för svag så ser jag inte det som ett jätteproblem att höja/sänka några dB upp /ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan röra regeln precis hur mycket du vill, det är till och med så att manualen tipsar som att knuffa in rejält med nivå i masterbussen och sedan justera så att man ligger under nollan. Vad som kan vara värt att tänka på är däremot att du bör lägga limiter-pluggar och dylikt på de två sista platserna. Detta eftersom de ligger efter regeln och du då kan välja hur mycket signal du vill skicka in i limitern. Lägger du liknande pluggar på de första platserna kan det bli problem att jobba med signalerna eftersom ingångsnivån är för stark.

Och precis som Bozo skriver så lyssnar man alltid efter regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...