Jump to content
Annons

Per Rosqvist - The Four Chinese Seasons


Recommended Posts

The Four Chinese Seasons (del 1- 4 med paus emellan)

Artist: Per Rosqvist

Kompositör: densamme

Producent: densamme

Låtlängd: 12 min, drygt 13 Mb,

Inspelningsår: 4-5 dagar i maj 2007

Genre: jadu

Lättlyssnat pseudoklassiskt verk, med inspiration från alla möjliga håll. Kina, barock, wienklassicism, pop/rock mm...

De fyra årstiderna heter på kinesiska chun tian, xia tian, qiu tian och dong tian, i kronologisk ordning.

Credits:

Emulator (för idén)

1up, MrPhil, mahan (för goda råd)

Direktlänk:

Fyra kinesiska årstiden

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
The Four Chinese Seasons (del 1- 4 med paus emellan)

Artist: Per Rosqvist

Kompositör: densamme

Producent: densamme

Låtlängd: 12 min, drygt 13 Mb,

Inspelningsår: 4-5 dagar i maj 2007

Genre: jadu

Lättlyssnat pseudoklassiskt verk, med inspiration från alla möjliga håll. Kina, barock, wienklassicism, pop/rock mm...

De fyra årstiderna heter på kinesiska chun tian, xia tian, qiu tian och dong tian, i kronologisk ordning.

Credits:

Emulator (för idén)

1up, MrPhil, mahan (för goda råd)

årstider

direktlänk

http://www.loveandfriendship.se/Per_Rosqvi...ese_Seasons.mp3

Något av ett monumentalt verk som skapats endast DENNA veckan! Många olika uttryck, och utan att man vet vilken låt man lyssnar på kan man höra sig till vilken årstid det torde vara. Experimentellt på sina håll, där Dividend tänjer på gränserna för vad som är acceptabelt inom musikens fyrkantiga hörn, och den klassiska musikens ibland dammiga hörn med elfenbensinslag; Det kommer ogillas av vissa grupper, gillas av vissa och anammas av framtiden.

En tydligare skepnad i klassisk form än brukligt från den "halvkinesiska" kompositören, och vi gillar vad vi ser - och hör!

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

The Four Chinese Seasons (del 1- 4 med paus emellan)

Artist: Per Rosqvist

Kompositör: densamme

Producent: densamme

Låtlängd: 12 min, drygt 13 Mb,

Inspelningsår: 4-5 dagar i maj 2007

Genre: jadu

Lättlyssnat pseudoklassiskt verk, med inspiration från alla möjliga håll. Kina, barock, wienklassicism, pop/rock mm...

De fyra årstiderna heter på kinesiska chun tian, xia tian, qiu tian och dong tian, i kronologisk ordning.

Credits:

Emulator (för idén)

1up, MrPhil, mahan (för goda råd)

årstider

direktlänk

http://www.loveandfriendship.se/Per_Rosqvi...ese_Seasons.mp3

Något av ett monumentalt verk som skapats endast DENNA veckan! Många olika uttryck, och utan att man vet vilken låt man lyssnar på kan man höra sig till vilken årstid det torde vara. Experimentellt på sina håll, där Dividend tänjer på gränserna för vad som är acceptabelt inom musikens fyrkantiga hörn, och den klassiska musikens ibland dammiga hörn med elfenbensinslag; Det kommer ogillas av vissa grupper, gillas av vissa och anammas av framtiden.

En tydligare skepnad i klassisk form än brukligt från den "halvkinesiska" kompositören, och vi gillar vad vi ser - och hör!

HAHA! 😆 Du borde syssla med att skapa reklamtexter... Tack skall du ha, för att du gör reklam för min musik... SJälv tycker jag den är bra, men har brister här och var (som jag inte vill rätta till) Det låter bra så här, och då skall det låta så också 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Första delen (årstiden) är vackert melodisk och mustig. Härligt rytmisk att jag nästan ser kinesiska svärdsdansare framför mig.

Andra delen ger lite Enya-vibbar med en del oväntade ackord och tonartsbyten. Skönt flöde och rytm i denna också.

Tredje delen (hösten då antar jag?) är storslagen med sina övervägande mollackord och passar in på årstiden perfekt. Denna är också mycket vacker och den jag gillar bäst. Låter som du har varit mycket inspirerad här, great! BTW, årstider? Utrotningshotade eller vad!?

Fjärde delen. Wow! Klarinett och lite Gerswin Rapsody in Blue-tongångar sedan tar den andra men snygga vägar.

Närmare tolv minuter och det märktes knappt. Hade inte tråkigt en sekund. Bra jobbat Per. En av dina absolut bästa och jag håller med Valdez jag tycker du utvecklas hela tiden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Första delen (årstiden) är vackert melodisk och mustig. Härligt rytmisk att jag nästan ser kinesiska svärdsdansare framför mig.

Andra delen ger lite Enya-vibbar med en del oväntade ackord och tonartsbyten. Skönt flöde och rytm i denna också.

Tredje delen (hösten då antar jag?) är storslagen med sina övervägande mollackord och passar in på årstiden perfekt. Denna är också mycket vacker och den jag gillar bäst. Låter som du har varit mycket inspirerad här, great! BTW, årstider? Utrotningshotade eller vad!?

hehe, ja verkar så. Tack. hösten är tydligen den som folk gillar bäst.

Fjärde delen. Wow! Klarinett och lite Gerswin Rapsody in Blue-tongångar sedan tar den andra men snygga vägar.

Närmare tolv minuter och det märktes knappt. Hade inte tråkigt en sekund. Bra jobbat Per. En av dina absolut bästa och jag håller med Valdez jag tycker du utvecklas hela tiden. 🙂

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb kommentar på helheten.

Jag blir glad när jag hör dessa stycken. Flera orsaker inte minst att det i dagens hip-hop och RnB influerade samhälle finns någon som skapar denna typ av musik. Det känns stort! Att någon faktiskt försöker att föra arvet från Bach, Beethoven,, Mozart, Litz mfl vidare.

Och det är ju bra kompositioner oxo! Omöjligt att hitta en favorit. För tillfället så tror jag att jag gillar Dong Tian bäst, men Chun Tian är oxo väldigt fin!

Om du fortsätter och utökar varje årstid med t.ex. gryning - dag - skymning - natt så har du ett verk som jag skulle klassa som betydande!

Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb kommentar på helheten.

Jag blir glad när jag hör dessa stycken. Flera orsaker inte minst att det i dagens hip-hop och RnB influerade samhälle finns någon som skapar denna typ av musik. Det känns stort! Att någon faktiskt försöker att föra arvet från Bach, Beethoven,, Mozart, Litz mfl vidare.

Finns ju en del moderna kompositörer som gör sk "konstmusik", dvs musik med de klassiska instrumenten och ofta med jazz-inslag. Jag gillar den inte så mycket. Även om det finns några undantag...

Och det är ju bra kompositioner oxo! Omöjligt att hitta en favorit. För tillfället så tror jag att jag gillar Dong Tian bäst, men Chun Tian är oxo väldigt fin!

Om du fortsätter och utökar varje årstid med t.ex. gryning - dag - skymning - natt så har du ett verk som jag skulle klassa som betydande!

Det kanske jag gör nästa årstid 😊 Just nu har jag fullt upp och inte tid att komponera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att många utav skalorna här inte går att spela på instrumenten på riktigt. Ska väl tilläga att jag inte är säker på det är så. Men det är MYCKET som är intressant att lyssna på här tycker jag, så det är ju kanske inte intressant vad som låter riktigt och vad som låter programmerat.

Detta är intressant. jag är mest bekymrad över flöjtisterna, och cellisterna 🙂

Tror att du redan vet det själv. Tycker att du hittat en lagom dynamik och att placeringen av instrumenten låter städat och fint tycker jag. Men el lite mera levande dirigent skulle vara spännande att höra här. Det blir lite för sequencer ibland, men i det stora hela så var det som sagt ett spännande stycke.

Ok, ja jag sätter noterna min sequencer för att kunna exportera filen som midi, och på så sätt få läsbara notblad via noteworthy... Äger ingen keyboard heller..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 5 månader senare...

Tjena Dividend! Låter riktigt bra det här! En av dina bästa tycker jag. 🙂 Spännande intro. Härlig låt rakt igenom. Intrumenteringen med stråkarna var riktigt välgjorda. Det kinesiska temat finns hela tiden och det har du lyckats bra med. Kan återkomma med en mer detajerad kommentar när jag får tid framöver.

Mycket bra jobbat.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...