Jump to content
Annons

MELODIFESTIVALEN FINALEN


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Såg på finalen av ESC också. Att Ukraina och Turkiet kommer bland de fyra bästa understryker bara en enda sak - att det krävs tydligen bara ett trumset och någon utan sångröst som pratsjunger till. Fattigt värre, inga andra instrument, inga som hörs iaf.

Tur att Serbien vann då. Lite melodi åtminstone, även om den också var vriden.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Såg på finalen av ESC också. Att Ukraina och Turkiet kommer bland de fyra bästa understryker bara en enda sak - att det krävs tydligen bara ett trumset och någon utan sångröst som pratsjunger till. Fattigt värre, inga andra instrument, inga som hörs iaf.

:musik

Dags för Topz?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej!

Såg på finalen av ESC också. Att Ukraina och Turkiet kommer bland de fyra bästa understryker bara en enda sak - att det krävs tydligen bara ett trumset och någon utan sångröst som pratsjunger till. Fattigt värre, inga andra instrument, inga som hörs iaf.

:musik

Dags för Topz?

Nej, men hela ESC har ju blivit ett skämt. Alla små länder röstar på varandra såklart. Det hade nog Sveriges län också gjort om de var uppdelade.

Att bidraget från Ukraina kan komma såpass högt understryker ju också det negativa i telefonröstning. Glin har självfallet slängt sig på luren ett antal gånger, tyckt det varit häftigt. Utan att veta nåt om musik. Då kommer ju skit högt upp i den sammanlagda listan.

Att låtarna inte framförs på riktigt och levande är ju ett annat bakslag som borde vara tillräckligt för att aldrig mer höra på eländet.

Ska vi dessutom dras med rikstönten Luuk så är det tragiskt. Tuta i en tuta, hallå ja, det gjorde man ju inte ens som 3-åring. Greppet i semin och i finalen om att inte låtsas om vilka/vilken artist/er som det gällde när nästkommande land dök upp i listan var ju ett skämt. Han måste väl kunna koppla ihop länderna med bidragen! Eller skulle han bara spela disträ och okunnig?

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

visst har röstningen blivit ett skämt. Cypern gav ju för 11:e året i rad grekland 12 poäng. men det beror säkert på att det bor många greker på cypern som röster på sitt eget land.

många länder spelar det ingen roll vad det har för låt, de får röster just för landet och inte för låten.

låtarna skulle tävla anonymt så skulle listan se helt anorlunda ut!

nästa gång får vi skicka Alexander Bard invirad i folie!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi dessutom dras med rikstönten Luuk så är det tragiskt.

Ja, DET var den del av musikfestivalen som gav mig största rysningarna.

Jag byter i vanliga fall alltid kanal eller slår av TV:n när den mannen dyker upp. Han ger mig rysningar. Men nu var jag för nyfiken på resten av programmet... 😏

Annars är det ju som sagt för bedrövligt att Cypern gav grannen Grekland sin 12-poängare för tionde året i följd. När vi bara fick 10 poäng av Finland...

Nej - se sanningen i ögonen - "Ola och the Arks" sjöng en taskig låt, utan engagemang, med en osäker framtoning, klädda som töntar och utan glöd i blicken. Det kunde bara gå på ett sätt. Jag var förvånad att de fick så många poäng som de fick.

Och - lyssna på en del av östlåtarna igen (plocka dock bort en del, som ryssarnas "roterande körsbärsrumpor" och vissa stanniolpappersklädda sprattelgubbar). Som dessutom har musiker som har glöden och verkligen kämpar för att vinna.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi dessutom dras med rikstönten Luuk så är det tragiskt.

Ja, DET var den del av musikfestivalen som gav mig största rysningarna.

Jag byter i vanliga fall alltid kanal eller slår av TV:n när den mannen dyker upp. Han ger mig rysningar. Men nu var jag för nyfiken på resten av programmet... 😏

Kristian Luuk var ju det enda som gjorde programmet värt nånting! Han var ju den enda behållningen med att se på det.

Att Ukraina får ens en tillstymmelse till poäng är ju bara ett tecken på att 80% av Europas befolkning borde omyndigförklaras. Och att Serbien vann är för mig helt oförståeligt, det var ju en medioker låt, kanske en tiondeplats högst.

Men trots allt det kommer jag titta på spektaklet nästa år också, säger jag nåt annat så vet jag att jag ljuger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ska vi dessutom dras med rikstönten Luuk så är det tragiskt.

Ja, DET var den del av musikfestivalen som gav mig största rysningarna.

Jag byter i vanliga fall alltid kanal eller slår av TV:n när den mannen dyker upp. Han ger mig rysningar. Men nu var jag för nyfiken på resten av programmet... 😏

Kristian Luuk var ju det enda som gjorde programmet värt nånting! Han var ju den enda behållningen med att se på det.

Äh Luuk var riktigt dålig och tråkig det lät som om han kommenterade en väldigt seg fotbollsmatch och hans skämt föll väldigt platt till marken...

Om du tycte att han var enda behållningen i programmet så kunde du ju ha stängt av bilden...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och Ukraina hamnade tvåa... Han såg ut som en blandning av en teletubbie och Dr. Evil!!

jävla skittävling det har blivit. För tio-femton år sen så kunde man iaf överväga att ställa upp, eftersom det var en seriös tävling. Nu är den ju bara ett dåligt skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha. Vafan äre med er?

Sluyta ta grejen så seriös som den nuförtiden inte förtjänar at tas!

Ukraina var lätt skönaste låten av alla! Man blev skittglad och feta röjjet! Förvänta er att hör a den på alla uteställen i sommar!

Turkiets låt gäller lite samma sak med. Bara att de inte fanns nån humor där.

Alla de "seriösa" bidragen sög ju stenhårt ändå så varför ens försöka bry sig om att de seiösa borde vunit .. buhu buhu buhu... Och "östländerna" hade ju klar MKT BÄTTRE låtar är "västländerna" så klaga inte på att de får mer röster om de inte finns bättre låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Sluta ta grejen så seriös som den nuförtiden inte förtjänar att tas!

Exakt. Kroatien röstar på Serbien, Norge röstar på Danmark, Cypern röstar på Grekland, Irland röstar på UK etc etc.

Pazo, du som är lite matematiskt lagd borde ju kunna räkna ut var priset hamnar och inte kan hamna då. Det har ju inte med låtarna att göra överhuvudtaget. Alltså måste det i ett sånt läge hamna i Jugoslavien.

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, ALLA röstade på öst. Här är resultatet från oss svenskar:

Semifinal

1p Lettland (öst)

2p Andorra (öst)

3p Vitryssland (öst)

4p Danmark (kompisröst)

5p Makedonien (öst)

6p Norge (kompisröst)

7p Turkiet (öst)

8p Ungern (öst)

10p Serbien (öst)

12p Island (kompisröst)

Final

1p tyskland (väst)

2p moldavien (öst)

3p ukraina (öst)

4p grekland (sydost)

5p ryssland (öst)

6p bosnien herzegovina (öst)

7p Turkiet (öst)

8p Ungern (öst)

10p Serbien (öst)

12p Finland (kompisröst)

Det är bara att inse fakta, öst hade bättre låtar i år, enligt västerländsk/svensk musiksmak. Folk som behagar klaga kan ju berätta vad dom själva röstade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju roligt att kalla kriget-uppdelningen är kvar. Öst- och västländerna hahaha 😮

Det största skämtet var ju att aftonbladets läsare trodde att sverige skulle vinna, fattar inte att vi ens fick poäng. Det är ganska stor chans att balkanländerna hamnar högt nuförtiden, länderna splittras upp i delar och det finns mycket folk från de länderna utspritt i europa från krigen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag ser inget problem med att öst är fler?

Man får ju inte rösta på sig själv, men på sina grannar. Alltså vinner ett östland eftersom dessa är fler. Problemet är inte att det är ett östland i sig.

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men det lär bli rätt förutsägbart i framtiden. Bättre om rösterna viktas efter befolkningsmängd och inte av gammal god grannsämja.

Ja, det kan jag acceptera, att Nordens länders röster sammantaget får sisådär liten betydelse, att Rysslands röster får störst betydelse, Tyskland, Spanien, Engand, Frankrike relativt stor betydelse, medan Andorra och andra pytteländer får liten betydelse. Då understryker man att alla enskilda människor i sammanhanget har lika stor betydelse.

Fram för viktning!

🙂

Eller nä.... blir det nån skillnad då?

😮

Hur håller man på bäst sätt reda på hur många som röstat i respektive land?

För man kan ju inte gå efter befolkningsstorlek.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte alla skriva vem de tyckte var bäst, vem de röstade på, och hur många gånger?

Jag kan börja.

Jag tyckte Serbien hade bäst låt.

Jag röstade på Bosnien (för att jag är därifrån)  😆

Antal röster: 3

Den inställningen tycker jag är väldigt märklig. Varför röstar man automatiskt på sitt hemlands låt - även om man inte tycker att den är bäst?

Jag hade inte röstat på Sverige bara för att jag kommer från Sverige, utan om jag hade röstat, så hade det blivit på den låt jag tyckte var bäst - oavsett vilket land den kom ifrån...

Själv röstar inte längre - inte sedan de för några år sedan införde att man får betala extra utöver vanlig telefontaxa för att få avlägga sin röst. En ren principsak där mitt beslut får ytterligare motivation när de betalar 1.5 miljoner till sådana som Luuk för att hålla på med sitt ordbajseri, sina infantila "skämt" och kränkande kommentarer.

Jag är lat, så jag klistrar in en kopia av vad jag har skrivit på andra forum tidigare:

Mina favoriter i finalen var Vitryssland, Moldavien och Serbien - i den ordningen.

Lite kul var det förstås att Serbien vann - för det visar att man faktiskt kan vinna utan att visa upp halvnakna danstjejer...

Även Makedonien och Armenien var ganska mysiga på sitt sätt - och även om Turkiets låt var ganska tjatig, så var den bra som danslåt och har alla chanser att bli årets sommarplåga, med lite Michael Jackson-tolkning och allt... 😉

Sverige visste jag att låten inte skulle ha minsta chans, men den kom ännu lägre än jag hade trott att den skulle göra. Den hörde i alla fall hemma ungefär där den hamnade enligt min mening, bland ärkekalkoner som "Las Vegas" och "Beatles gav oss sin musik" eller vad den hette...

Att The Ark dessutom så uppenbart har plagierat "Love grows (where my Rosemary goes)" gör det ännu mer pinsamt dåligt. 🙁

Avskyr också kommentatorer som ständigt gnäller på att grannländer i öst, på Balkan och i Baltikum röstar på varandra i stället för på Sverige, men när de nordiska länderna röstar på sina grannländer, så ses det som självklart att det ska vara så. Luuks (som vanligt) stenkorkade kommentarer hade jag definitivt klarat mig utan. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Den inställningen tycker jag är väldigt märklig. Varför röstar man automatiskt på sitt hemlands låt - även om man inte tycker att den är bäst?

Jag hade inte röstat på Sverige bara för att jag kommer från Sverige, utan om jag hade röstat, så hade det blivit på den låt jag tyckte var bäst - oavsett vilket land den kom ifrån...

Haha! Jag tar inte den här tävlingen så seriöst.

Det har alltid varit så att folk röstat på sina grannländer, det är bara det att i år blev det extra uppmärksammat p.g.a att det inte fanns nåt bra att rösta på. Visst var serbiens låt bäst i mitt tycke, men skillnaden var marginell mot allt annat. Sen måste man tänka på att "östländerna" mest lyssnar på inhemsk musik, och om nivån på tävlingen är ganska låg så föredrar man ju nåt som låter bekant.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Lettland, Litauen, Grekland och Sverige var bäst av finalbidragen. Men allra bäst var Albanien som slogs ut i semin.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hela tävlingen borde döpas om till "Eurodisco-festivalen" (med ett och annat ballad-inslag)  😎

Urtråkiga låtar i år, inga schlager-vibbar what so ever...

😱

Hedvig

Hej Hedvig!

Precis vad jag tycker också. Jag trodde det var en schlagertävling. Men det kanske var längesedan? Tycker att årets version av ESC var den sämsta åtminstone under 2000-talet. Skulle vara intressant att få höra alla länders tvåor istället. Inte för att det var någon riktig schlagerlåt med denna gången kanske, men förra året var det nog med någon har jag för mig... Minst dock inte vilket/vilka länder det var då, men de svenska kommentatorerna gäspade mest under presentationen av den/dem vill jag minnas förra året. För att inte tala om hur de betedde sig i det där försnacksaliga programmen på TV där de olika ländernas bidrag presenteras och betygsätts. Hur många "rätt" hade de denna gången förresten? De varnade för vinnarna iaf väl. Men vem gjorde inte det?

Ganska signifikativt är att min favorit slagits ut i semin två år i rad.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Glin har självfallet slängt sig på luren ett antal gånger, tyckt det varit häftigt. Utan att veta nåt om musik. Då kommer ju skit högt upp i den sammanlagda listan.

Det är rätt lustigt, egentligen… det där med ”glin” som inte vet ”nåt om musik”. Sen när ställer musiker/producenter egentligen krav på att ”glinen” ska veta nåt om musik? Så länge ”glinen” följer andra ”glin” (=grupptrycket) och köper plattor som är i högsta ropet så är det väl skit samma! Det är ”glinen” som fyller artisters och producenters plånböcker med feta kulor (som vi ibland säger här i Skåne). Sen att de inte röstar fram en och annans favorit i en ”tävling” ska ju inte göra dem till imbecilla, eller hur?

För övrigt var Moldaviens bidrag enligt min mening det starkaste, tätt följt av Finlands och Bulgariens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...