Jump to content
Annons

Passiv/aktiv elektronik..


Rix

Recommended Posts

Häpp!

Jag undrar om någon har fetkoll när det gäller nivåskillnader och impedanser. Vad skiljer följande åt:

o Elbas/gura med aktiv elektronik. Drivs av två 9V-batterier (dvs 18V).

o Elbas/gura med passiv elektronik.

o En vanlig dynamisk mick (SM57).

o Linje ut-/ingång

edit--

Simply put: Jag undrar om man kan dra in en elbas med aktiva mickar direkt till en linjeingång, låt säga mitt ljudkort, eller om jag måste förförstärka signalen. Misstänker att nivån är tillräckligt hög och impedansen lagom låg, men detta är inte bekräftat.

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nänä, förlåt då.. 😄

Jag tror inte det.

Om man har aktiva mickar på sin elgitarr så blir det ju inte samma sak som att den får jättekraftig utsignal, då skulle man ju inte kunna använda den i vanliga gitarrförstärkare utan att det skulle dista på stubben...

Jag har inte testat, men det känns ändå som en logisk slutsats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag har inte helkoll. Så ta detta som en gissning, visserligen med en del erfarenhet men ändå.

o Elbas/gura med aktiv elektronik. Drivs av två 9V-batterier (dvs 18V).

-- linenivå, kring en volt eller så. Klarar låg impedans. Kan troligen anslutas direkt till line-ingång på en förstärkare eller ljudkort med -10dBu nivå (inte +4, där räcker det inte, men då talar vi mest high-end).

o Elbas/gura med passiv elektronik.

-- nästan linjenivå på spänning, dvs en halv volt eller så, men kräver mycket hög impedans. Gura brukar må bäst av sådär 1MOhm, piezo-mik säger inte nej till ännu mer. Kräver någon stärkare emellan till linjenivå. Effektpedaler funkar bra som stärkare.

o En vanlig dynamisk mick (SM57).

-- miknivå, dvs några millivolt. Impedans sådär 200 ohm och uppåt, balanserad signal (det sitter en trafo i SM57-an). Kräver mikstärkare, behöver inte fantom-matning.

o Linje ut-/ingång

-- linjenivå som sagt, dvs en halv volt eller så. Professionell audio ligger dock ofta normerat på +4dB, dvs några volt. En proffs-utrustning kan ofta ge uppåt 20 Volt eller så. Vanligen är det väl sådär 600 Ohm som är utimpedans (dvs den lägsta nivå där man inte börjar tappa i diskanten), inimpedans lite högre, kanske några kiloohm.

Hoppas det besvarar frågan, och hoppas jag inte blandat ihop det helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...