Jump to content
Annons

Någon gratisplugg för att trigga trummor från midi


Sython

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
Annons

Det du gör är att du skickar signalen från en triggmick (eller kontaktmick) som du placerat på den trumma du vill "dubba" till tex en triggmodul, den gör i sin tur om "slagen" till midi-information, och du kopplar då ihop triggmodulen med ditt ljudkort via midikabel och sen är det bara att mappa i triggmodulen vilken "ton/värde" som midi signalen ska ha, och välja ett värde som motsvarar det som DFH har som kagge (c2?)

Sen skapar du bara ett midispår i ditt ljudprogram, väljer ljudkortets midi-ingång som input och trycker på rec.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller så tar man och trigger efteråt med tex KTdrumtrigger vilket jag föredrar.

Man slipper extern trumtrigger.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Mina kompisars band gjorde en sjyst inspelning. Bastrumman och virveln var triggade från drum kits from hell, någon som vill berätta hur detta går till?

Joakim

Nu är ju inte denna gratis, men Aptrigga fungerar klockers enligt mig.

Du kan ju läsa på deras sida mer om hur det fungerar. Demo finns att tanka att leka med också.

http://www.apulsoft.ch/aptrigga/index.php

Redigerat av Tjongan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Himla bra program det där Logic 😛

Har man Logic Pro använder man funktionen "Audio to score" som skapar en midi-fil utifrån en ljud-fil.
Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Himla bra program det där Logic :rolleyes:
Har man Logic Pro använder man funktionen "Audio to score" som skapar en midi-fil utifrån en ljud-fil.

Finns det nåt liknande sätt man kan göra i Cubase. Eller med någon plugg?

Har KT DrumTrigger men vore smidigt med nåt annat också

Danke shön

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Finns det nåt liknande sätt man kan göra i Cubase. Eller med någon plugg?

Har KT DrumTrigger men vore smidigt med nåt annat också

Danke shön

Precis vad jag också undrar, eftersom jag vill köra dassigt inspelade trummor genom XLN AD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ge några förslag, både gratis och inte gratis:

ApulSoft.ApTrigga - Kostar (har inte testat så mycket)

WaveMachine.Labs Drumagog - Kostar (men ganska användarvänligt, demo finns)

Jesusonic - Gratis(?) har inte fått igång det dock

KTDrumTrigger - Gratis, lite småkrångligt men den ger bra resultat

*hmm... var det inte fler? Kändes som jag testat 3000 program*

Jag vill dock varna, det kan vara MYCKET krångligare att "eftertrigga" än du tror, speciellt

om du har mickat trumsetet.

Tänk t.ex på:

1)Det "fula" ljudet från en trumma kan ligga kvar via överhänget/andra mickar (s.k blödning/bleed) om du inte dämpar tillräckligt bra. Det kan blispeciellt svårt om du spelar mycket på cymbalerna, då det blir svårt att klippa bort de fula delarna.

2)Vissa slag kanske ligger väldigt tätt inpå varann och kan därför skapa problem genom att programmet inte hinner med (ett problem jag fick med Drumagog när jag testade det)

3)Vissa slag kanske är mycket lägre än de övriga och kan missas av programmet som triggar eller kanske rentav hamnar så långt ner att att det hamnar bland ljudvågor som inte ska triggas (t.ex ett spökslag på en virvel) så man får ett s.k maskingevär(?)

Det mesta går att lösa på ett eller annat sätt (filter, manuellt tillägg av slag som missats etc.) Men allt sånt är väldigt mycket mera jobb.... För mig blev det så mycket att jag kände att det var lättare att bara programmera själv, så får man perfekt fart och takt också. 😊

Men du ska ju definitivt testa, du kanske lyckas mycket bättre än jag.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips när man skall trigga om man inte vet var "energin" på kanalen finns.

Ladda hem en inspector som visar vilka frekvenser tex virvelkaggen har. Ställ sedan in triggfiltren på dessa frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ge några förslag, både gratis och inte gratis:

ApulSoft.ApTrigga - Kostar (har inte testat så mycket)

WaveMachine.Labs Drumagog - Kostar (men ganska användarvänligt, demo finns)

Jesusonic - Gratis(?) har inte fått igång det dock

KTDrumTrigger - Gratis, lite småkrångligt men den ger bra resultat

*hmm... var det inte fler? Kändes som jag testat 3000 program*

Jag vill dock varna, det kan vara MYCKET krångligare att "eftertrigga" än du tror, speciellt

om du har mickat trumsetet.

Tänk t.ex på:

1)Det "fula" ljudet från en trumma kan ligga kvar via överhänget/andra mickar (s.k blödning/bleed) om du inte dämpar tillräckligt bra. Det kan blispeciellt svårt om du spelar mycket på cymbalerna, då det blir svårt att klippa bort de fula delarna.

2)Vissa slag kanske ligger väldigt tätt inpå varann och kan därför skapa problem genom att programmet inte hinner med (ett problem jag fick med Drumagog när jag testade det)

3)Vissa slag kanske är mycket lägre än de övriga och kan missas av programmet som triggar eller kanske rentav hamnar så långt ner att att det hamnar bland ljudvågor som inte ska triggas (t.ex ett spökslag på en virvel) så man får ett s.k maskingevär(?)

Det mesta går att lösa på ett eller annat sätt (filter, manuellt tillägg av slag som missats etc.) Men allt sånt är väldigt mycket mera jobb.... För mig blev det så mycket att jag kände att det var lättare att bara programmera själv, så får man perfekt fart och takt också. 😕

Men du ska ju definitivt testa, du kanske lyckas mycket bättre än jag.

Lycka till!

fast det mesta går att fixa med lite jobb,

1. du gejtar för att bli av med läck det gör ju inget om man förstör slaget lite för det är bara attacken man vill ha ändå.

2. i drumagog kan man ratta fram under resolution en kortare tid så att den hinner med snabba slag, och dessutom jobba parallellt med sensitivityn så att den inte ska trigga på en för låg tröskel , som kan resultera i att den tolkar ett slagg som flera.

3. Och som fortsättning på förra så brukar jag jobba med eq och filtrera bort nästan allt så det bara blir ett klick kvar, sedan lite kompressor och man kan även krossa med en limiter om man har gejtat bra så får du väldigt jämna och bra slag.

jag har t.ex gett mej på att trigga pukor en gång så jag vet att drumagog klarar det mesta, skitbra om man lägger ner lite tid på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...