Jump to content
Annons

Nygammal tant


Tant Fransa

Recommended Posts

Hej alla,

För er som känner igen mitt namn från IDG-sajten men inte avataren så stämmer det att det är samma gamla tant med ny avatar.

Jag har alltid hållit på med musik. Eftersom det inte är ett "riktigt jobb" har jag dessutom en civilingenjörsexamen i elektroteknik samt en snart färdig MBA i executive management. Jag arbetar sedan rätt många år med immaterialrätt och licensieringsfrågor på ett större svenskt exportföretag i telekombranchen.

Mitt mål är att ha producerat min första cd innan jag fyller 40, med ett antal av låtarna komponerade av mig själv. Eftersom jag aldrig i mitt liv producerat musik förut så behöver jag några år på mig 😠. F.n. försöker jag lära mig de mest grundläggande knepen i Cubase Studio 4. Tack vare det "nya" (dvs. gamla...alltså IDG) forumet har jag fått en massa bra hjälp och trevligt bemötande trots ibland förmodligen rätt tröttsamma frågor.

Jag lyssnar på lite av varje - f.n. mycket MPB ( Música Popular do Brasil - håller på och lyssnar sönder Djavans/Caetano Velosos "Linha do Equador").

Tycker mycket om instrumentaljazz, men utövar det inte själv, däremot gärna röstimprovisationer på diverse teman: folkmusik, jazz, R&B, bossa, funk, psalmer, wienerklassisk eller impressionistisk.

När jag fått fart på Cubase vill jag lägga krämen på att skriva musik. Kommer i framtiden vilja komma i kontakt med folk som kan bidra med ideer om arr. av låtar.

Kan det finnas några såna här tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tacktack!,

djonas - läste din bio - en reflektion: formell musikutbildning är överskattad - i allafall om den inte ges av personer som vet vad de håller på med.

Jag önskar att jag hade lärt mig spela piano som du lärde dig spela gitarr - genom att lyssna och härma. Jag tog pianolektioner på kommunala musikskolan under hela min skoltid - 12 år och satt stenhårt fast i notträsket - vilket kanske är bra om man vill bli klassisk pianist - men det ville ju aldrig jag egentligen.

Någon borde starta alternativ musikskola för barn - improvisationsstyrd med Suzuki-influenser. Det är kanske det jag ska göra efter 40 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm - på förekommen anledning:

Grejorna på MySpace är experiment med studion plus töntig sång som jag har gjort till en konferens som vi ska ha med jobbet - jag har lagt den på MySpace för att folk ska kunna komma åt att lära sig texten och melodin.

Jag avråder från lyssning - jag tar inget ansvar för konsekvenserna.

Umemagnus:

Jag sitter med en melodi i huvet som det nog vore coolt med nyckelharpa till. Dock är pianot på reparation så jag är begränsad till att spela in min egen röst just nu 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej & välkommen!

Såg att du pluggar executive management. Reflextion; formell akademisk utbildning är överskattad... näe... bara skämtar. Eller? Näe... egentligen inte. Efter sex års sammanlagda universitetsstudier har jag tappat förtroendet för det systemet men det är en annan diskussion. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Wihiii, välkommen igen då får man väl säga. 🙂 Ska du kolla in jazzfestivalen i Sthlm i sommar?

/Robban

KOOP, Steely Dan, Randy Crawford, Jojje W, Nisse Landgren, Margareta Bengtson, Magnus Lindgren, Anders Widmark, Sara Isaksson...

Nyfiken också på SPUNK FUNK...

Ja, jag har sett programmet - super. Men tyvärr är jag nästan alltid i Bohuslän den tiden på året. Dumt. Man kanske borde göra en usväng bara över de dagarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej & välkommen!

Såg att du pluggar executive management. Reflextion; formell akademisk utbildning är överskattad... näe... bara skämtar. Eller? Näe... egentligen inte. Efter sex års sammanlagda universitetsstudier har jag tappat förtroendet för det systemet men det är en annan diskussion. 🙂

Du har helt rätt! Men eftersom den är överskattad underlättar det som tusan när man söker jobb 🙂

Vet inte om det är likadant med musikutbildning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej & välkommen!

Såg att du pluggar executive management. Reflextion; formell akademisk utbildning är överskattad... näe... bara skämtar. Eller? Näe... egentligen inte. Efter sex års sammanlagda universitetsstudier har jag tappat förtroendet för det systemet men det är en annan diskussion. 😄

Du har helt rätt! Men eftersom den är överskattad underlättar det som tusan när man söker jobb 😉

Vet inte om det är likadant med musikutbildning?

Så sant... sitter ju själv på ett hyfsat välbetalt jobb tack vare min examen. 😆 Vad det gäller musikutbildning, kanske. Jag är ingen virtuos men självlärd. Insåg redan när jag var 10-11 år att formell musikutbildning inte var något för mig efter att ha gått två kurser. Men fördelen kan väl vara att man kommer på banan (inte frukten) snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt! Men eftersom den är överskattad underlättar det som tusan när man söker jobb 😄

Vet inte om det är likadant med musikutbildning?

Så sant... sitter ju själv på ett hyfsat välbetalt jobb tack vare min examen. 🙂 Vad det gäller musikutbildning, kanske. Jag är ingen virtuos men självlärd. Insåg redan när jag var 10-11 år att formell musikutbildning inte var något för mig efter att ha gått två kurser. Men fördelen kan väl vara att man kommer på banan (inte frukten) snabbare.

Jag vill gärna förtydliga vad jag sa eftersom jag nu insåg att det kan missuppfattas:

musikundervisning är fantastiskt om man har en BRA lärare. Med dåliga lärare står man antinge stilla på samma ställe - eller så går man BAKÅT. Så har det i allfall varit för mig när det gäller min sångutbildning. Räddningen blev att köra själv.

På högre nivå förmodar jag att det är helt annorlunda - det finns otroligt mycket duktiga musiker som har utbildning från alla möjliga håll.

Men man kan ju också komma otroligt långt genom att lyssna, härma, läsa ev. teori själv, och övaövaöva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt! Men eftersom den är överskattad underlättar det som tusan när man söker jobb 😛

Vet inte om det är likadant med musikutbildning?

Så sant... sitter ju själv på ett hyfsat välbetalt jobb tack vare min examen. 😄 Vad det gäller musikutbildning, kanske. Jag är ingen virtuos men självlärd. Insåg redan när jag var 10-11 år att formell musikutbildning inte var något för mig efter att ha gått två kurser. Men fördelen kan väl vara att man kommer på banan (inte frukten) snabbare.

Jag vill gärna förtydliga vad jag sa eftersom jag nu insåg att det kan missuppfattas:

musikundervisning är fantastiskt om man har en BRA lärare. Med dåliga lärare står man antinge stilla på samma ställe - eller så går man BAKÅT. Så har det i allfall varit för mig när det gäller min sångutbildning. Räddningen blev att köra själv.

På högre nivå förmodar jag att det är helt annorlunda - det finns otroligt mycket duktiga musiker som har utbildning från alla möjliga håll.

Men man kan ju också komma otroligt långt genom att lyssna, härma, läsa ev. teori själv, och övaövaöva.

Även om jag är en nying här, så passar jag på att hälsa dig välkommen.

Redigerat av TCG
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...