Jump to content
Annons

Signaturmelodi SR P4


infinitebeat

Recommended Posts

Har fått i uppdrag att göra signaturmelodier/ett antal ljud-IDs till Sveriges radio P4. Eftersom jag aldrig tidigare gjort annat än remixar, mastrings/mixnings-jobb på mer aller mindre amatörnivå har jag svårt att sätta ett pris.

Någon med erfarenhet som vet vad som är rimligt för en signaturmelodi på ca 30 sek?

Något jag bör tänka på i övrigt?

//Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gjorde ett 30-tal skisser som sedan valdes det 10 st ut av dessa åt P3 i mitten på 80-talet.

Fick betalt för att göra skisserna: 1.200 per st.

Fick betalt 3.500 per jingle som valdes ut.

Och jag behöll STIM-rättigheterna.

Fast det var då. Då var vi inte många med syntar/samplers/.

Ska du komma med prisförslag åt dem?

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de vill ha ett kostnadsförslag på en remix jag gjorde på en av deras signaturmelodier plus ett antal nya program-IDs till ett av deras program. Ska träffa kanalchefen och diskutera, så det är alltid bra att få så mycket info jag kan innan mötet.

Fortsätt gärna ge förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde förslag till en vinjett till TV så var det 100.000 i potten, så fega inte. Dom kommer ju knappast säga -"oj, det va dyrt, då tar vi nån annan". Men du får väl vara beredd att gå ner under förhandlingen.

Tänk på att du licensierar ut den musik du gör.

Du ger dom alltså tillstånd att använda din musik i ett visst sammanhang mot ett arvode samt en licensieringskostnad. Troligtvis kräver dom exklusivitet, dvs du får inte ge någon annan tillstånd att använda samma musik i andra sammanhang. Vilket ju är helt rimligt.

Det är viktigt att du ser till att ni kommer överens om en tidsbegränsning om hur länge de har rätt att använda din musik och produktion. När licensen går ut blir det en omförhandling om de vill fortsätta använda dina produktioner och de får betala ett nytt arvode för den nya perioden.

Så tidsperioden är ju lite avgörande för arvodet oxå.

Tänk på att om du remixat, så är ju inte du upphovsman och har alltså inga stimpengar.

Det är alltså olika saker du kommer att ta betalt för.

1. Jobbet, att du producerar vinjetterna

2. Licensierings kostnad, denna är det numera fri prissättning på i dessa sammanhang, men är ju till viss del att se som en del av produktionsarvodet.

3. Stim ersättning, vet inte vad som gäller i dessa sammanhang, men det vet ju.......STIM- kolla med dom innan mötet, för kommersiell radio t ex ger ingen STIMersättning för vinjett om jag minns rätt.

4. Mekanisering/Synkronisering - en engångsersättning när musik mekaniseras till ett media, t ex CD eller film. Här är det fasta tariffer som gäller.

Det är ju svårt att värdera hur mycket tid du kommer lägga på detta, men räkna med att de kräver kvalitet i topp-klass, så du kommer säkert småfila många timmar extra för att få det så bra som möjligt.

Jag skulle nog sätta en prislapp på 10-15.000:- per komposition/produktion (á 30 sek), för en 5 årsperiod. Kolla oxå om de vill ha massa olika varianter, typ med och utan trummor och kortversioner osv. Det är ju oxå en del jobb att färdigställa.

Ring STIM och NcB så att du vet vad som gäller i dessa sammanhang. För det är ju till viss del avgörande för din prissättning.

Du kan kolla min sajt för specialskriven musik:

www.graplur.com

Hepp,

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lokal P4. Sjunker ersättningen duktigt i detta fall?

Vissa ersättningar baseras på räckvidd och antal lyssnare.

Surfa in på STIMs hemsida.

Klicka på Kunder och läs där om radio/tv. Finns tariffer och massa tjuff.

Kolla även på beställningsmusik.

Hepp

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...