Jump to content
Annons

Rädda SD2-filer utan resource forks


egj

Recommended Posts

Hej hej.

Detta kanske inte är "rätt" forum att posta i, men det fanns inget bättre alternativ, tyckte jag. Nu är det såhär att jag har fått ett par filer i Sound Designer II-format (😎 ) som jag vill konvertera till WAV eller annat icke retarderat format, och jag har inte Pro Tools. Cubase SX2 (som jag har) påstår sig kunna öppna SD2-filer, likaså QuickTime, men när jag försöker så vill de inte.

Efter lite efterforskningar upptäckte jag att detta troligen är därför att jag har PC och filerna kommer från Mac och borde egentligen ha en "resource fork" tillhörande sig som beskriver bitdjup, sample rate, antal kanaler osv. Nu HAR jag inte resourcefilen utan bara de ensamma råa SD2-filerna, och frågan lyder då givetvis: hur fan kan jag rädda dessa? Att öppna dem som rådata och gissa sig till sample rate/bitdjup går inte så bra då det verkar som SD2 har en massa skit typ tidskod (säkert) inbakad mellan ljuddatan, så det låter mest BRUS BRUS BRUS. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag kan hjälpa dig. skicka dem till mig via yousendit.com t.ex och jag (som har Mac) kan konvertera dem till wav åt dig. glöm inte skicka med din mejladress.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan hjälpa dig. skicka dem till mig via yousendit.com t.ex och jag (som har Mac) kan konvertera dem till wav åt dig. glöm inte skicka med din mejladress.

Jättetack för erbjudandet, men det löste sig! Jag hittade efter många om och men ett bra litet program som heter sdTwoWav som funkade så fort jag hade listat ut rätt samplingsfrekvens och bitdjup. Rekommenderas om någon försätter sig i samma situation som jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...