Jump to content
Annons

Tips att komma igång med Logic?


Pesek

Recommended Posts

Tjena alla musikfreaks!

Mitt dilemma:

Jag har under ganska lång tid nu försökt att hitta ett sequencer program som jag ska satsa på. Testat Sonar, Cubase SX, Ableton, Project 5 mm. Men inget har känts 100% för mig då jag kommer från Trackerscenen. Det som känns mest rätt och närmast hjärtat är Logic Pro, men det är som sagt bundet till Mac.

Pro Tools har jag sneglat på en del men stör mig på deras krav å viss hårdvara. Jag har en gammal pc version av Logic (5.5.1) som finns installerat men jag har inte direkt fattat grunderna. När man läser mycket recensioner och googlar folks studios på nätet osv så sitter dom flesta med Logic enligt min erfarenhet.

Det känns som att det måste finnas en orsak till att Logic är så populärt. Eller?

Jag sysslar mest med hiphop och techno/trance och vill inte spara massa pengar och köpa en Mac och sedan lägga massa tusenlappar på Logic för att sedan inte gilla det alls. Då är man tillbaka på ruta 1. Min fråga till er Logic entusiaster/användare är hur ni tycker jag ska gå tillväga för att få en liten inblick i Logics värld? Finns det sjyssta filmer man kan spana in på nätet, liknar pc versionen 5.5.1, Logic Pro 7 mycket eller är det 2 helt olika program. Om dom är lika i grunden, ge mig gärna tips på saker jag kan testa på för att lära mig lite grunder. Sitter själv och har inga polare runt mig som har samma intresse, så jag får lära mig allt själv. Vilket tar en jäkla tid. Ge mig massor av tips tack!

Ps. Kan tilläggas att jag spanat in allt som finns att se på Apple's egen sida om Logic.Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena alla musikfreaks!

Mitt dilemma:

Jag har under ganska lång tid nu försökt att hitta ett sequencer program som jag ska satsa på. Testat Sonar, Cubase SX, Ableton, Project 5 mm. Men inget har känts 100% för mig då jag kommer från Trackerscenen. Det som känns mest rätt och närmast hjärtat är Logic Pro, men det är som sagt bundet till Mac.

Pro Tools har jag sneglat på en del men stör mig på deras krav å viss hårdvara. Jag har en gammal pc version av Logic (5.5.1) som finns installerat men jag har inte direkt fattat grunderna. När man läser mycket recensioner och googlar folks studios på nätet osv så sitter dom flesta med Logic enligt min erfarenhet.

Det känns som att det måste finnas en orsak till att Logic är så populärt. Eller?

Jag sysslar mest med hiphop och techno/trance och vill inte spara massa pengar och köpa en Mac och sedan lägga massa tusenlappar på Logic för att sedan inte gilla det alls. Då är man tillbaka på ruta 1. Min fråga till er Logic entusiaster/användare är hur ni tycker jag ska gå tillväga för att få en liten inblick i Logics värld? Finns det sjyssta filmer man kan spana in på nätet, liknar pc versionen 5.5.1, Logic Pro 7 mycket eller är det 2 helt olika program. Om dom är lika i grunden, ge mig gärna tips på saker jag kan testa på för att lära mig lite grunder. Sitter själv och har inga polare runt mig som har samma intresse, så jag får lära mig allt själv. Vilket tar en jäkla tid. Ge mig massor av tips tack!

Ps. Kan tilläggas att jag spanat in allt som finns att se på Apple's egen sida om Logic.Ds

Tack för all hjälp, nu vet jag vart jag ska börja! ........................ 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever Logic som väldigt smidigt och enkelt om man jämför med motsvarande t.ex. cubase. Suttit ett år med Cubase SX3 och tycker fortfarande det är trögt att använda. Logic passade mig mycket bättre med sitt upplägg. Jag upplever det flexibelt och lättanvänt, men jag gör inte heller trance, så jag vet inte hur det passar dina behov. I möjligaste mån bör du försöka testa olika program eller åtminstone få dem förevisade i butik eller liknanade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt för längesen med Logic 4 punkt nåt, och min upplevelse av att efter ett par års uppehåll gå över till Logic Express 7 var att jag hade ett hum och grunderna, men mycket hade ändrats/lagts till på vägen också. Kan väl tillägga att av fyran hade jag nån superduperbudgetversion... så det kan ju helt enkelt varit så att funktionerna inte fanns där.

Jag är fel person att säga ngt om Logic vs andra program, har inte använt så mycket annat förutom Cubase lite i skolan... tyckte Cubase kändes rörigare och mindre genomtänkt men det kan mycket väl ha berott på att jag var van vid hur Logic gör saker...

Jag tycker nog personligen att det verkar lite onödigt att köpa en Mac bara för att köra ett program som du inte riktigt har koll på. En dyr affär som kanske inte ger dej vad du letar efter, skulle ju vara trist. Som jag upplever det så är det inte så troligt att du kommer hitta något alldeles unikt i Logic som du inte har i t ex Cubase. Samtidigt kan ju även små saker göra stor skillnad i vad man tycker om ett program...

Men det kanske finns nån utbildning eller workshop kring Logic där du kan få känna på det ordentligt? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat i Logic sedan version 4.

Jobbar en hel del med ljudläggning då jobbar jag i ProTools.

Att komponera musik väljer jag Logic. Smidigt, lätt med midi hanteringen och använder sig av AU plugins som är väldigt resurssnåla i förhållande till ProTools RTAS.

Ljudbearbetning gör jag i ProTools . Inte för att det är enklare att redigera men jag jobbar mot Avid (videoredigeringsprogram), blir enklare så och ProTools "Audio suites" är ett plus!

Logic är helt klart ett enklare program att komma igång med. Du säger "Pro Tools har jag sneglat på en del men stör mig på deras krav å viss hårdvara"

Men tänk på att du betalar för en M-box mini inkl. ProTools LE bara några tusenlappar, medans Logic kostar 10 lax utan ljudkort.

Men sen finns ett program som har allt Digital performer 5. Det är som en mix av allt som är bra i Logic o protools i ett (nästan). Har testat jobba med det och vill så gärna jobba kvar i det men har en OMF importbugg som måste funka när jag jobbar. Synd. Men jobbar man inte med ljudbearbetning så är det ett kungligt program. Inte så populärt här i sverige men stort i väst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat i Logic sedan version 4.

Jobbar en hel del med ljudläggning då jobbar jag i ProTools.

Att komponera musik väljer jag Logic. Smidigt, lätt med midi hanteringen och använder sig av AU plugins som är väldigt resurssnåla i förhållande till ProTools RTAS.

Ljudbearbetning gör jag i ProTools . Inte för att det är enklare att redigera men jag jobbar mot Avid (videoredigeringsprogram), blir enklare så och ProTools "Audio suites" är ett plus!

Logic är helt klart ett enklare program att komma igång med. Du säger "Pro Tools har jag sneglat på en del men stör mig på deras krav å viss hårdvara"

Men tänk på att du betalar för en M-box mini inkl. ProTools LE bara några tusenlappar, medans Logic kostar 10 lax utan ljudkort.

Men sen finns ett program som har allt Digital performer 5. Det är som en mix av allt som är bra i Logic o protools i ett (nästan). Har testat jobba med det och vill så gärna jobba kvar i det men har en OMF importbugg som måste funka när jag jobbar. Synd. Men jobbar man inte med ljudbearbetning så är det ett kungligt program. Inte så populärt här i sverige men stort i väst.

Nog är det väl lite orättvist att jämföra priset på budgetversionen av Protools (för det är väl det LE är?) med fullversionen av Logic? Finns ju Logic Express som inte är så fasligt dyrt...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Tjena alla musikfreaks!

Mitt dilemma:

Jag har under ganska lång tid nu försökt att hitta ett sequencer program som jag ska satsa på. Testat Sonar, Cubase SX, Ableton, Project 5 mm. Men inget har känts 100% för mig då jag kommer från Trackerscenen. Jag sysslar mest med hiphop och techno/trance och vill inte spara massa pengar och köpa en Mac och sedan lägga massa tusenlappar på Logic för att sedan inte gilla det alls. Då är man tillbaka på ruta 1.

Om du sysslar mycket med hip-hop kanske du jobbar mycket med loopar?

Ta då en titt på Acid Pro 6 om du inte redan gjort det.

http://www.sonymediasoftware.com/Products/...ct.asp?PID=1005

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men sen finns ett program som har allt Digital performer 5. Det är som en mix av allt som är bra i Logic o protools i ett (nästan). Har testat jobba med det och vill så gärna jobba kvar i det men har en OMF importbugg som måste funka när jag jobbar. Synd. Men jobbar man inte med ljudbearbetning så är det ett kungligt program. Inte så populärt här i sverige men stort i väst.

Och endast för Mac tyvärr.... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Nog är det väl lite orättvist att jämföra priset på budgetversionen av Protools (för det är väl det LE är?) med fullversionen av Logic? Finns ju Logic Express som inte är så fasligt dyrt...

Jo, det är ju sant. Ändå ett kraftfullt program. Förutom begränsade kanaler och ingen sourroundmix är det väl annars samma som vanliga ProTools programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen finns ett program som har allt Digital performer 5. Det är som en mix av allt som är bra i Logic  o protools i ett (nästan). Har testat jobba med det och vill så gärna jobba kvar i det men har en OMF importbugg som måste funka när jag jobbar. Synd. Men jobbar man inte med ljudbearbetning så är det ett kungligt program. Inte så populärt här i sverige men stort i väst.

Och endast för Mac tyvärr.... 😱

Finns det nåt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade en macbook och logic express för ett tag sen efter att ha kört cubase tidigare, och jag är helt såld.. lätt att använda, jag kollade bara på tuturialfilmerna på apple.com och läste lite i helpen.. man kommer igång snabbt, och allt är snyggt och smidigt. Rekommenderas stark!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Logic 5.5.1 är ju et skitbra program så om du redan har det så finns det ingen anledning att leta efter nåt annat om du inte absolut vill ha en mac, men då blir det dyrt. Mac är bra grejor men det är förbanne mig inget fel på PC versionen heller funkar skitbra jag saknar inget måste jag säga har 4.8:an och 5.2:an i varsin dator 4.8:an kom jag över för en femhundring med värsta tegelstens manualen, dongle och hela molevitten. Och en femhundring kan man ju loosa om det skulle packa ihop vilket inte är troligt. Jag gör låtar i Acid ibland som jag sen tar in i logic och mixar. Just nu så meckar jag med en låt på runt 17 audio spår från en remixtävling från Real World remixed ovanpå det så har jag EZ drummer som ligger på 8 auxkanaler samt ett par guitar rig pluggar tuffandes inga problem. Programmet klarar bara 24 audio spår så på grund av auxarna så får jag hålla nere audiospåren på just det här projektet men sånt går att lösa oxå. Kort sagt det är inte kattskit den gamla versionen och det är ju billig väg in i mac Logic oxå om man vill dit sen.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kort sagt det är inte kattskit den gamla versionen och det är ju billig väg in i mac Logic oxå om man vill dit sen.

Men går det verkligen att göra musik på Logic 5.5.3 när det finns 7.2.3

Det nyaste MÅSTE ju vara mycket bättre.

Fattar inte hur man gjorde musik för 5-10 år sedan ? 🥰

Det enda du tjänar på att " Uppgradera " till en mac är troligtvis en lite stabilare dator men allt är ju relativt. Logic är ett mycket kraftfullt program och det tar en stund att sätta sig in i det.Men när man väl fattar hur det fungerar tycker jag att det är oslagbart.

Samt Pro Tools och Logic är i stort sett dom enda programmen som används i studiomiljö.

Satt på PC Versionen tills för ca ett år sedan och fann alldrig några direkta svagheter i det jämfört med 7.2 som jag har idag.

så jag får lära mig allt själv. Vilket tar en jäkla tid.

Desto mer givande är det när du sedan kan det.

Det finns INGA genvägar till det perfekta soundet.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Får för min del säga att jag allt upplevde Logic Pro lite tufft att komma igång med. Hade Protools sen tidigare och det är ju väldigt lätt att komma igång med.

När jag nu kört Logic i drygt ett år vågar jag väl påstå att Logic är lite rörigare men en del av förklaringen till detta är ju att Logic kommer lastat med så mycket mer än PT LE.

Därmed inte sagt att jag vill kora någon favorit för egen del. Dock står man väl rustad med Logic om man vill köra mycket loopbaserat, mjukvarusynthar etc utan att behöva köpa till en massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo då det går skitbra att göra musik i PC versionen av Logic, till och med i 4.8 kunde man köra 32 spår audio om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jo då det går skitbra att göra musik i PC versionen av Logic, till och med i 4.8 kunde man köra 32 spår audio om jag inte minns fel.

i logic pro 7 har du 255 audiospår och 136 instrument (midi) spår...

64 bussar och mkt mkt mer:)

Logics integration mellan audio ocu audioinstruments är oslagbar, enkelheten är helt fantastisk tycker jag...

Satt och tragglade med Cubase sx2 för länge sen, tyckte det var otroligt krånligt och konstigt, Pro Tools däremot gillar jag att mixa i.

I Pro Tools har man sendar från bussarna, vilket är skönt, det har man inte i Logic. Däremot har man ju auxar (8 st) med sends i Logic...

Mao är Logic för ändamålet riktigt grymmt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är ju "getting started"-boken, som följer med Logic en alldeles förträfflig hjälp i början... Den tar ju upp allt grundläggande.

Om man nu inte har "tappat bort boken" vill säga... 😉

Dessutom är manualen föredömligt lättläst och informativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Annars är ju "getting started"-boken, som följer med Logic en alldeles förträfflig hjälp i början... Den tar ju upp allt grundläggande.

Om man nu inte har "tappat bort boken" vill säga... 🙂

Dessutom är manualen föredömligt lättläst och informativ.

Nä det är den inte den är faktiskt lite kass, täcker det grundläggande men alla fina böcker som finns om tips och tricks är bra och innehåller mycket matnyttigt hur man faktiskt använder grejorna som beskrivs ytligt i manualen. Tror inte man har så jäkla mycket nytta av överjäkligt många kanaler extra bara för att det står mac på datorn, det handlar om att få dom fyra första och säga nåt viktigt funkar inte det så spelar det inte nån roll hur många man har.

En femhundring för ett begagnat 4.8 PC versionen som klara typ 32 kanaler och en PC för runt 7000 spänn fixar lätt vad man vill säga utan problem annars är det nog nåt annat som spökar.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är ju "getting started"-boken, som följer med Logic en alldeles förträfflig hjälp i början... Den tar ju upp allt grundläggande.

Om man nu inte har "tappat bort boken" vill säga... 🙂

Dessutom är manualen föredömligt lättläst och informativ.

Nä det är den inte den är faktiskt lite kass, täcker det grundläggande men alla fina böcker som finns om tips och tricks är bra och innehåller mycket matnyttigt hur man faktiskt använder grejorna som beskrivs ytligt i manualen. Tror inte man har så jäkla mycket nytta av överjäkligt många kanaler extra bara för att det står mac på datorn, det handlar om att få dom fyra första och säga nåt viktigt funkar inte det så spelar det inte nån roll hur många man har.

En femhundring för ett begagnat 4.8 PC versionen som klara typ 32 kanaler och en PC för runt 7000 spänn fixar lätt vad man vill säga utan problem annars är det nog nåt annat som spökar.

Göran

Visst manualen innehåller inte mycket kuriosa, men det är den inte direkt tänkt till heller. Vad sedan gäller kanaler så beror det ju helt på ambitionsnivå och hur man ska använda det osv. När jag jobbar med datorn i studion så vill jag aldrig känna mig begränsad av vad datorn klarar. Har jag en idé eller något som skall lösas så skall inte min sequencer vara ivägen för det bara för att beatles spelade in på 4 kanaler en gång i historien. Jag har inte nytta av 64 bussar, men jag behöver så gott som alltid över 8. 32 kanaler räcker inte för mig när jag jobbar i studion. Däremot så räcker det gott med 32 kanaler och färre bussar när jag jobbar hemma, eftersom jag ändå skall lägga pålägg och sånt i studion sen.

Man skall alltid se till sina behov inför ett köp. Hemma har jag inte behovet av värsta värsting. I studion behöver jag det för att inte bli begränsad då tidsramarna ibland är korta. De flesta klarar sig nog alldeles utmärkt på en enkel version av sina musikprogram och tar i lite väl när de köper. Samtidigt så ser jag en poäng i att inte nödvändigtvis köpa något man växer ur efter en månad. Gamla burkar och program går att trimma upp rätt väl om man vet vad man sysslar med, men gamla datorer brukar inte orka med många instanser av nya pluggar som man kanske ser ett behov för. Kör man mycket externt så är det ett mindre bekymmer. Lite virrigt kanske, men min slutsats är väl sålunda: Om du inte dogmatiskt vill att datorn och programvaran skall vara en flaskhals, låt den i möjligaste mån inte vara det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

I PC versionen 5.2 är det max 128 audiotracks och vet inte men 64 bussar eller nåt + att dom flesta pluggarna funkar. I nuläget kör jag en mix på Stajos låt Sommaren och med auxarna för EZ drummer på 8 kanaler med flera eq och kompressor på alla samt Stajos spår som jag jobbar utifrån oxå med eq och grejer så blir det i den här mixen runt 24 spår än så länge, ett par bussar igång oxå för reverb och kompressor till EZ kanalerna. Under arbetets gång så har jag nog fyra Guitar Rig igång och en EZ drummer och det rullar och går kan även lägga på grejer på Mastern. En vanlig hembyggd PC 3 gig Pentium med en gig i minne, Delta 1010 Win XP. Ja det funkar allt och alternativet prismässigt i macvärlden ligger i utgångsläget runt 30 000 om det ska vara nytt. Kort sagt det blir inte nåt av med det har allt smakat på det men nej ärliogt talat så kan jag inte tänka mig att en eventuell prestanda ökning kan motsvara pris skillnaden. Går man på dom lite mera lightversionerna av Mac logic så saknas det så vitt jag förstår vissa funktioner som finns i dom senaste PC versionerna och då är det ju kört ändå. Har inte testat att maxa mitt program så jag vet ärligt talat inte om det klarar typ 64 adiospår med allt man vill ha på utan att stånka stöna men kommer väl dit oxå nån gång men så länge så duger det fint.

Det är lite tråkigt att så fort nån ställer en fråga här om Logic och det framgår att det är PC versionen så liksom tror alla att det är piratläget och det kanske inte alltid är så. Jag är ute efter ett till helst 5.5.1 har flera datorer till mina äldre Pro Isis ljudkort, en som jag lånar ut ibland som går på 4.8 vill uppgradera den. Så är det nån som har så vänligen hör av er obs! dongel ska vara med gärna manual oxå bjuder 1500 spänn ink. frakt eller kom med förslag om det känns för snålt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...