Jump to content
Annons

Melodifestival 2007 #2


MindWarp

Recommended Posts

Det verkar vara lite si och så med populäriteten av melodifestivalen här! Jag håller med er på en del sätt, det är sällan det kommer fram nåt revolutionerande och musikalisk kan man fundera både en och två gånger om det är nåt vettigt. och framförallt om det går att tävla i musik. Det går så klart inte. Det handlar om vilken låt som flest röstar på, inte vilken låt dom är bäst.

Så därför kunde jag inte låta bli att lyssna på alla låtarna en så där 5-6 gånger och skriva min egen, högst personliga och amatörmässiga "resension".

Låtarna inför kvällen (070210) finns på http://www.svt.se/melodifestivalen och finns där fram tills att tävlingen är avslutad, då kan man bara lyssna på de 4 bidrag som inte gick vidare.

Jag knaske är knäpp som bryr mig, men vi är några polare som av nån anledning engagerat oss lite i detta, med god öl, röstning och ett fint pris till vinnaren 😱

Ska kanske tilläggas att ingen av oss har sett artisterna framföra sina låta, bara lyssnat på dem, man ändra uppfattning rejält när man även får se dem, så hacka inte allt för hårt på mig om jag är ute på djup is.

Framförallt vill jag ha en diskussion, det brukar finnas hur många som helst här, som är synpunkter på allt!

Nåväl, här kommer min "resension":

1.

Disco-disco! Här svänger det, men ganska enformigt, även om man skojat lite med rytmen på sina ställen. Och givetvis finns den klassiska tonartshöjningen där... Har viss europeisk touch, för att liksom flirta med Europa. Kan funka i ESC, men de flesta genomskådar sånt här rätt snabbt.

2.

Lyssna långsamt, nu kommer en gitarr. Och en mycket ren, klar och speciell röst. En skön, lugn låt, som är riktigt bra. Inget för den danssugne. Kanske gömmer hon sig lite väl mycket bakom sina musiklärarglasögon. Håller nog inte i ESC, men så skönt det hade varit att ens få skicka dit henne. Vinstchans, men klart bland de 4.

3.

Bullrigt och en massa oväsen. Och en mesig sångröst. Texten är lite vitsig, men låter lånad på sina håll (Jimmy har hämtat fraser från Gessle tidigare). Har en hook som nog mer än en kommer hänga upp sig på. Håller absolut inte i ESC. Pga känt namn och ”flickfavo” så går han vidare, men sen är det stopp.

4.

90-tal. Visserligen fart och fläkt, men det var 10-15 år sen man tröttnade på detta. Enda anledningen att det skulle funka i ESC, är att några av de andra länderna är 10 år efter oss..... Detta skulle dessutom vara nåt vi killar gillar, flåt, men var då? Vidare bland de 4 trots allt.

5.

Konstdisco. Det låter som att sångaren egentligen hellre vill sjunga en ballad, eller vara på stranden och se på flickor. Kanske därför han överöstas av kören? Tonartshöjningen var den sämst maskerade jag hört. Noll chans, både här och i ESC.

6.

Verkar som att Jessica sjunger om nåt hon själv skulle vilja uppleva. Nästan riktigt dåligt, nästan pinsamt, hon förtjänar bättre låtar än så här. ”Kom” heter låten, men ”gå” hade varit bättre. Herregud.

7.

Här har vi gamle Svante. Om man gör som honom, blir man antingen utskrattad eller älskad. Men, ingen har skrattat förut, varför ska de skratta nu? De yngre kommer tycka han är cool! Vinstchans, helt klart! Tänk om det ska börja spelas Svante på Europas diskotek?! Vidare, utan att blinka.

8.

Waterloo. Igen? Nej, jag tog fel. "Sno lite ABBA så går det vägen". Nej, man måste ha ”det” också. Stelbent och likgiltigt. Jag har hört låten 5 gånger, kommer fortfarande inte ihåg den, känner knappt igen den. Finns ingen hook, inget alls man kommer ihåg. Noll. Noll. Noll. Jag vet, vi skickar detta till ESC, så slipper vi bry oss om eländet nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag har en kompis som är med i huskören på festivalen.

När jag påpekade att låtarna i första deltävlingen inte var nåt vidare sa min kompis helt enkelt:

" och dom är inte direkt bättre nästa helg "...

Och nu när jag lyssnar inser jag att det var sant. Fast det är kanske inte så konstigt i ett land där Anna Book och Pernilla Wahlgren fortfarande är poppis.

Låt 2 är bra, fast den kommer aldrig att funka i stugorna. Jag menar, Anna Book varken sjöng bäst eller hade bäst låt förra veckan... Hon är ju å andra sidan .... eh... medial...? Typ.

Jag gillar Svantes och Annelies lå bäst, å andra sidan har jag alltid gillat lounge-bossa... 🙂

Frågan är om den är för bra. Jessica Anderssons scenkläder kan nog få dom på fall.

The Ark-låten. Well, jag fick nån sorts jullåts-feeling av introt, lite Absolute Christmas...

Trist

Ungefär lika bra produktioner som det brukar vara, också. 🙁😱😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nästan tvärt om, angående låt 2. Ikväll kommer reaktionen mot all schlager-kräkmedel som vi matats med, imorgon blir det skräll-rubriker utan dess like i "skvallerpressen". Hon kommer gå hem riktigt ordentligt i stugorna!

Att Anna vann förra veckan berodde på att hela startfältet sög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag tror inte det, men vi får väl se.

Att Anna Book vann berodde nog mest på Let's Dance, och att folk tycker lite synd om henne.

"Hon som är så duktig, fast hon är tjock!" Typ. Jag är själv rätt tjock, så det är inte det, men jag gillar inte hennes framtoning, som nån sorts moder Theresa, och jäkligt lismande. Och så sjunger hon inte ett dugg bra.

Jag tror att Marie Lindbergs låt kommer försvinna i all pyro och glittertyg.

Och att The Ark tyvärr går vidare, förhoppningsvis med Svante och Annelie, men förmodligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med på i stort det mesta du skriver MindWarp.

Låtarna är ju dock minst 10 gånger bättre än förra veckan.

Tycker liksom Fidden att låt #2 är klart bäst! Inte balladsmör eller fjantigt glatt, utan lagom!

Men låt #6 och #8 är tyvärr mest populära enligt Aftonbladets lilla undersökning. När det gäller #6 beror det nog på att melodierna va rätt catchiga, men texten va rätt pinsam ja ... Trodde The Ark skulle va bäst men så är knappast inte fallet tycker jag. Får lite 70-tals känsla från båda bidragen för övrigt...

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bättre än låtarna förra veckan i alla fall, återstår dock att se hur framförandena är.

Låt nr. 2 är klart bäst men kanske inte passar så bra in i sammanhanget egentligen.

Låt nr. 6 var ju direkt pinsam, särskilt texten.

The Ark lät som någon blandning mellan Abba och Bowie. Tycker att de gjort mycket bättre låtar tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låtarna ändå känns lite bättre denna vecka, men många är väldigt intetsägande och endel helt pinsamma. Särskilt texten på Jessica Andersson låt som tidigare nämts. The Arks låt känns absolut inspirerad av Abba, men det är väl inget fel med det. Jag är övertygad om att det kommer gå hem hos folk. Med tanke på att de också är ett stort band så kommer de antagligen få många röster från sina fans också. Oavsätt låten är bra eller inte.

I måndags var hade förresten Dan sundquist en föreläsning för oss på min skola. Det är bl.a han som har skrivit Svante Thuresson och Annie-Lie Rydén låt tillsammans med Bobby Ljungren och nån mer om jag inte mins fel. Han hade även producerat Regina Lunds låt. Föreläsningen var mycket bra som han höll i, men han var en riktig mansgris och det förvånade mig. Han talade öppet om hur kvinnor inte gick att använda till artister efter 25-års ålder, och uppmanade oss att skaffa en studio med en demosångerska som kunde tillfredställa oss på "båda hållen". Men visst branchen är ju tyvärr så, men jag blev lite chockad över hur han föresråkade det. Han spelade förövrigt upp flera produktioner han hade gjort där trummorna var ez-drummer. Så jag kan nog nästan säga till 100 % att det är EZ-drummer som används i Svante Thuresson och Annie-Lie Rydén, för det låter mistänktsamt likt. Bara liten kuriosa sådär 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Danne_123 (oregistrerad)

Måste säga att jag inte tycker det lät mycke bättre än förra gången.. skulle var The Arc i sådana fall.

Man undrar nästan varför inte G-son får skriva alla bidrag till festivalen istället, han har ju ändå med så många redan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okeeeej, nån som kopplat vilken låt The Arch har snott refrängen från? Vi sitter alla här och nynnar på en låt från 60-talet, kommer inte på vad den heter, men kan vara typ Beach Boys eller Cliff Richard, eller.... nån. De 4-8 första takterna (beroende på BMP 🙁) är EXAKT samma.

Fan att man ens blev övertalad att titta på skiten. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Okeeeej, nån som kopplat vilken låt The Arch har snott refrängen från? Vi sitter alla här och nynnar på en låt från 60-talet, kommer inte på vad den heter, men kan vara typ Beach Boys eller Cliff Richard, eller.... nån. De 4-8 första

ja. vi tänker som svin här

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag vet inte om Munkedals tjejen var bäst, men jag fick ståpäls.

Bara tanken att ALDRIG uppträtt inför en stor publik och gå vidare gjorde mig rörd.

Hoppas att förlagsmakten bryts i och med detta!

Det var så vitt jag vet enda låten som inte har förlag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte suttit och tittat - men tv var på - utan gått omkring och städat i min misär 😳

Har nog inte hört alla låtarna men fy fan va skitdåligt det jävla programmet är. På alla djävla sätt. Urtråkig musik, tråkiga mellansnack och en massa dravel. Så mycket pengar allt måste kosta och så lite kvalite det förmår att uppbringa.

Heder åt alla låtskrivare och musiker/artister som inte ställer upp på att försämra sig för att vara med i det djävla skitprogrammet.

----

Det enda jag kan tänka kring det är att det verkligen behövs en alternativ melodifestival. Med riktigt bra musik.

// Farbror Djävel

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har inte suttit och tittat - men tv var på - utan gått omkring och städat i min misär  😳

Har nog inte hört alla låtarna men fy fan va skitdåligt det jävla programmet är. På alla djävla sätt. Urtråkig musik, tråkiga mellansnack och en massa dravel. Så mycket pengar allt måste kosta och så lite kvalite det förmår att uppbringa.

Heder åt alla låtskrivare och musiker/artister som inte ställer upp på att försämra sig för att vara med i det djävla skitprogrammet.

----

Det enda jag kan tänka kring det är att det verkligen behövs en alternativ melodifestival. Med riktigt bra musik.

// Farbror Djävel

Tack tack, värmer att man att man ofrivilligt glädjer dig eftersom jag inte kom med i år 😆🙁😄😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, så hette den nog...

Läste om det i en tidning och Ola Salo fick frågan om han plagierat den, men då sa han att han hade hört den först senare.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hursomhelst, den var inte bra, men Lustans Lakejer var ju sämst iaf...

Tyckte Regina Lund, Cosmo 4 och Svante & Rydé var bäst, möjligen Lärarinnan också... följt av Jim J, The Ark, Jessica A och Lustans L sist.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...