Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det verkar vara lite si och sÄ med populÀriteten av melodifestivalen hÀr! Jag hÄller med er pÄ en del sÀtt, det Àr sÀllan det kommer fram nÄt revolutionerande och musikalisk kan man fundera bÄde en och tvÄ gÄnger om det Àr nÄt vettigt. och framförallt om det gÄr att tÀvla i musik. Det gÄr sÄ klart inte. Det handlar om vilken lÄt som flest röstar pÄ, inte vilken lÄt dom Àr bÀst.

SÄ dÀrför kunde jag inte lÄta bli att lyssna pÄ alla lÄtarna en sÄ dÀr 5-6 gÄnger och skriva min egen, högst personliga och amatörmÀssiga "resension".

LÄtarna inför kvÀllen (070210) finns pÄ http://www.svt.se/melodifestivalen och finns dÀr fram tills att tÀvlingen Àr avslutad, dÄ kan man bara lyssna pÄ de 4 bidrag som inte gick vidare.

Jag knaske Ă€r knĂ€pp som bryr mig, men vi Ă€r nĂ„gra polare som av nĂ„n anledning engagerat oss lite i detta, med god öl, röstning och ett fint pris till vinnaren đŸ˜±

Ska kanske tillÀggas att ingen av oss har sett artisterna framföra sina lÄta, bara lyssnat pÄ dem, man Àndra uppfattning rejÀlt nÀr man Àven fÄr se dem, sÄ hacka inte allt för hÄrt pÄ mig om jag Àr ute pÄ djup is.

Framförallt vill jag ha en diskussion, det brukar finnas hur mÄnga som helst hÀr, som Àr synpunkter pÄ allt!

NÄvÀl, hÀr kommer min "resension":

1.

Disco-disco! HÀr svÀnger det, men ganska enformigt, Àven om man skojat lite med rytmen pÄ sina stÀllen. Och givetvis finns den klassiska tonartshöjningen dÀr... Har viss europeisk touch, för att liksom flirta med Europa. Kan funka i ESC, men de flesta genomskÄdar sÄnt hÀr rÀtt snabbt.

2.

Lyssna lÄngsamt, nu kommer en gitarr. Och en mycket ren, klar och speciell röst. En skön, lugn lÄt, som Àr riktigt bra. Inget för den danssugne. Kanske gömmer hon sig lite vÀl mycket bakom sina musiklÀrarglasögon. HÄller nog inte i ESC, men sÄ skönt det hade varit att ens fÄ skicka dit henne. Vinstchans, men klart bland de 4.

3.

Bullrigt och en massa ovĂ€sen. Och en mesig sĂ„ngröst. Texten Ă€r lite vitsig, men lĂ„ter lĂ„nad pĂ„ sina hĂ„ll (Jimmy har hĂ€mtat fraser frĂ„n Gessle tidigare). Har en hook som nog mer Ă€n en kommer hĂ€nga upp sig pĂ„. HĂ„ller absolut inte i ESC. Pga kĂ€nt namn och ”flickfavo” sĂ„ gĂ„r han vidare, men sen Ă€r det stopp.

4.

90-tal. Visserligen fart och flÀkt, men det var 10-15 Är sen man tröttnade pÄ detta. Enda anledningen att det skulle funka i ESC, Àr att nÄgra av de andra lÀnderna Àr 10 Är efter oss..... Detta skulle dessutom vara nÄt vi killar gillar, flÄt, men var dÄ? Vidare bland de 4 trots allt.

5.

Konstdisco. Det lÄter som att sÄngaren egentligen hellre vill sjunga en ballad, eller vara pÄ stranden och se pÄ flickor. Kanske dÀrför han överöstas av kören? Tonartshöjningen var den sÀmst maskerade jag hört. Noll chans, bÄde hÀr och i ESC.

6.

Verkar som att Jessica sjunger om nĂ„t hon sjĂ€lv skulle vilja uppleva. NĂ€stan riktigt dĂ„ligt, nĂ€stan pinsamt, hon förtjĂ€nar bĂ€ttre lĂ„tar Ă€n sĂ„ hĂ€r. ”Kom” heter lĂ„ten, men ”gĂ„â€ hade varit bĂ€ttre. Herregud.

7.

HÀr har vi gamle Svante. Om man gör som honom, blir man antingen utskrattad eller Àlskad. Men, ingen har skrattat förut, varför ska de skratta nu? De yngre kommer tycka han Àr cool! Vinstchans, helt klart! TÀnk om det ska börja spelas Svante pÄ Europas diskotek?! Vidare, utan att blinka.

8.

Waterloo. Igen? Nej, jag tog fel. "Sno lite ABBA sĂ„ gĂ„r det vĂ€gen". Nej, man mĂ„ste ha ”det” ocksĂ„. Stelbent och likgiltigt. Jag har hört lĂ„ten 5 gĂ„nger, kommer fortfarande inte ihĂ„g den, kĂ€nner knappt igen den. Finns ingen hook, inget alls man kommer ihĂ„g. Noll. Noll. Noll. Jag vet, vi skickar detta till ESC, sĂ„ slipper vi bry oss om elĂ€ndet nĂ€sta Ă„r.

Annons
  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Jag gillade lÄt 2 bÀst, den Àr RIKTIGT bra.

ÅterstĂ„r att se om hon lyckas framföra den inför fullsatt skandinavium ocksĂ„, men hur som helst kommer den snurra mycket i mina högtalare iallafall.

Postat

Jag har en kompis som Àr med i huskören pÄ festivalen.

NÀr jag pÄpekade att lÄtarna i första deltÀvlingen inte var nÄt vidare sa min kompis helt enkelt:

" och dom Àr inte direkt bÀttre nÀsta helg "...

Och nu nÀr jag lyssnar inser jag att det var sant. Fast det Àr kanske inte sÄ konstigt i ett land dÀr Anna Book och Pernilla Wahlgren fortfarande Àr poppis.

LÄt 2 Àr bra, fast den kommer aldrig att funka i stugorna. Jag menar, Anna Book varken sjöng bÀst eller hade bÀst lÄt förra veckan... Hon Àr ju Ä andra sidan .... eh... medial...? Typ.

Jag gillar Svantes och Annelies lĂ„ bĂ€st, Ă„ andra sidan har jag alltid gillat lounge-bossa... 🙂

FrÄgan Àr om den Àr för bra. Jessica Anderssons scenklÀder kan nog fÄ dom pÄ fall.

The Ark-lÄten. Well, jag fick nÄn sorts jullÄts-feeling av introt, lite Absolute Christmas...

Trist

UngefĂ€r lika bra produktioner som det brukar vara, ocksĂ„. đŸ™đŸ˜±đŸ˜Č

Postat

Jag tror nÀstan tvÀrt om, angÄende lÄt 2. IkvÀll kommer reaktionen mot all schlager-krÀkmedel som vi matats med, imorgon blir det skrÀll-rubriker utan dess like i "skvallerpressen". Hon kommer gÄ hem riktigt ordentligt i stugorna!

Att Anna vann förra veckan berodde pÄ att hela startfÀltet sög.

Postat

Well, jag tror inte det, men vi fÄr vÀl se.

Att Anna Book vann berodde nog mest pÄ Let's Dance, och att folk tycker lite synd om henne.

"Hon som Àr sÄ duktig, fast hon Àr tjock!" Typ. Jag Àr sjÀlv rÀtt tjock, sÄ det Àr inte det, men jag gillar inte hennes framtoning, som nÄn sorts moder Theresa, och jÀkligt lismande. Och sÄ sjunger hon inte ett dugg bra.

Jag tror att Marie Lindbergs lÄt kommer försvinna i all pyro och glittertyg.

Och att The Ark tyvÀrr gÄr vidare, förhoppningsvis med Svante och Annelie, men förmodligen inte.

Postat (redigerat)

HÄller med pÄ i stort det mesta du skriver MindWarp.

LÄtarna Àr ju dock minst 10 gÄnger bÀttre Àn förra veckan.

Tycker liksom Fidden att lÄt #2 Àr klart bÀst! Inte balladsmör eller fjantigt glatt, utan lagom!

Men lÄt #6 och #8 Àr tyvÀrr mest populÀra enligt Aftonbladets lilla undersökning. NÀr det gÀller #6 beror det nog pÄ att melodierna va rÀtt catchiga, men texten va rÀtt pinsam ja ... Trodde The Ark skulle va bÀst men sÄ Àr knappast inte fallet tycker jag. FÄr lite 70-tals kÀnsla frÄn bÄda bidragen för övrigt...

Redigerat av Kricke
Postat

LÄter bÀttre Àn lÄtarna förra veckan i alla fall, ÄterstÄr dock att se hur framförandena Àr.

LÄt nr. 2 Àr klart bÀst men kanske inte passar sÄ bra in i sammanhanget egentligen.

LÄt nr. 6 var ju direkt pinsam, sÀrskilt texten.

The Ark lÀt som nÄgon blandning mellan Abba och Bowie. Tycker att de gjort mycket bÀttre lÄtar tidigare.

Postat

Jag tycker lÄtarna ÀndÄ kÀnns lite bÀttre denna vecka, men mÄnga Àr vÀldigt intetsÀgande och endel helt pinsamma. SÀrskilt texten pÄ Jessica Andersson lÄt som tidigare nÀmts. The Arks lÄt kÀnns absolut inspirerad av Abba, men det Àr vÀl inget fel med det. Jag Àr övertygad om att det kommer gÄ hem hos folk. Med tanke pÄ att de ocksÄ Àr ett stort band sÄ kommer de antagligen fÄ mÄnga röster frÄn sina fans ocksÄ. OavsÀtt lÄten Àr bra eller inte.

I mĂ„ndags var hade förresten Dan sundquist en förelĂ€sning för oss pĂ„ min skola. Det Ă€r bl.a han som har skrivit Svante Thuresson och Annie-Lie RydĂ©n lĂ„t tillsammans med Bobby Ljungren och nĂ„n mer om jag inte mins fel. Han hade Ă€ven producerat Regina Lunds lĂ„t. FörelĂ€sningen var mycket bra som han höll i, men han var en riktig mansgris och det förvĂ„nade mig. Han talade öppet om hur kvinnor inte gick att anvĂ€nda till artister efter 25-Ă„rs Ă„lder, och uppmanade oss att skaffa en studio med en demosĂ„ngerska som kunde tillfredstĂ€lla oss pĂ„ "bĂ„da hĂ„llen". Men visst branchen Ă€r ju tyvĂ€rr sĂ„, men jag blev lite chockad över hur han föresrĂ„kade det. Han spelade förövrigt upp flera produktioner han hade gjort dĂ€r trummorna var ez-drummer. SĂ„ jag kan nog nĂ€stan sĂ€ga till 100 % att det Ă€r EZ-drummer som anvĂ€nds i Svante Thuresson och Annie-Lie RydĂ©n, för det lĂ„ter mistĂ€nktsamt likt. Bara liten kuriosa sĂ„dĂ€r 😕

Postat (redigerat)

Hes Da man:

20070209221858.jpg

Ola Salo Àr ett geni, Ä jag e full ! ! !

Trying to recall va sjukt bra... speciellt efter en flaska rött 😳

Redigerat av Kurt Cobain
musik (oregistrerad)
Postat

Enda bra lÄten kom sist!!

REGINA LUND

😳

Danne_123 (oregistrerad)
Postat

MÄste sÀga att jag inte tycker det lÀt mycke bÀttre Àn förra gÄngen.. skulle var The Arc i sÄdana fall.

Man undrar nÀstan varför inte G-son fÄr skriva alla bidrag till festivalen istÀllet, han har ju ÀndÄ med sÄ mÄnga redan...

Postat

Lustans lakejer for the win.

snygg synt i bakgrunden

fan dom gick inte vidare 😳🙁

Postat (redigerat)
Enda bra lÄten kom sist!!

REGINA LUND

😳

HÄller med.Helt klart bÀsta lÄten.

Fast hon Ă€r ingen bra sĂ„ngare och jĂ€vligt flummig det var sĂ€kert dĂ€rför 🙁

SĂ€mst var ju hon med gitarren.

Redigerat av auto mode
Postat (redigerat)

Det mÄste ju ha blivit fel pÄ röstningsdatorn.

SĂ€msta lĂ„ten Trying to recall till final 😳

Sjunger falskt gör hon ocksÄ.

Redigerat av auto mode
Postat

Okeeeej, nĂ„n som kopplat vilken lĂ„t The Arch har snott refrĂ€ngen frĂ„n? Vi sitter alla hĂ€r och nynnar pĂ„ en lĂ„t frĂ„n 60-talet, kommer inte pĂ„ vad den heter, men kan vara typ Beach Boys eller Cliff Richard, eller.... nĂ„n. De 4-8 första takterna (beroende pĂ„ BMP 🙁) Ă€r EXAKT samma.

Fan att man ens blev övertalad att titta pĂ„ skiten. 😳

Postat
Okeeeej, nÄn som kopplat vilken lÄt The Arch har snott refrÀngen frÄn? Vi sitter alla hÀr och nynnar pÄ en lÄt frÄn 60-talet, kommer inte pÄ vad den heter, men kan vara typ Beach Boys eller Cliff Richard, eller.... nÄn. De 4-8 första

ja. vi tÀnker som svin hÀr

Postat (redigerat)
Okeeeej, nÄn som kopplat vilken lÄt The Arch har snott refrÀngen frÄn?

Alla lĂ„tar med David Bowie och Queen 😳

Redigerat av auto mode
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte om Munkedals tjejen var bÀst, men jag fick stÄpÀls.

Bara tanken att ALDRIG upptrÀtt inför en stor publik och gÄ vidare gjorde mig rörd.

Hoppas att förlagsmakten bryts i och med detta!

Det var sÄ vitt jag vet enda lÄten som inte har förlag!

Postat

Jag har inte suttit och tittat - men tv var pĂ„ - utan gĂ„tt omkring och stĂ€dat i min misĂ€r 😳

Har nog inte hört alla lÄtarna men fy fan va skitdÄligt det jÀvla programmet Àr. PÄ alla djÀvla sÀtt. UrtrÄkig musik, trÄkiga mellansnack och en massa dravel. SÄ mycket pengar allt mÄste kosta och sÄ lite kvalite det förmÄr att uppbringa.

Heder Ät alla lÄtskrivare och musiker/artister som inte stÀller upp pÄ att försÀmra sig för att vara med i det djÀvla skitprogrammet.

----

Det enda jag kan tÀnka kring det Àr att det verkligen behövs en alternativ melodifestival. Med riktigt bra musik.

// Farbror DjÀvel

Postat

MenfandÄ..... lyssna hÀr:

Nanana na na na, nanana na na na, nanaanana na naaaaaa...."

Hör ni inte??? Vilken lĂ„t ÄÄÄR det dom snott?! 😳

Postat
MenfandÄ..... lyssna hÀr:

Nanana na na na, nanana na na na, nanaanana na naaaaaa...."

Hör ni inte??? Vilken lĂ„t ÄÄÄR det dom snott?! 😳

rosemarys nĂ„nting... eller ja vette fan 🙁

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har inte suttit och tittat - men tv var pĂ„ - utan gĂ„tt omkring och stĂ€dat i min misĂ€r  😳

Har nog inte hört alla lÄtarna men fy fan va skitdÄligt det jÀvla programmet Àr. PÄ alla djÀvla sÀtt. UrtrÄkig musik, trÄkiga mellansnack och en massa dravel. SÄ mycket pengar allt mÄste kosta och sÄ lite kvalite det förmÄr att uppbringa.

Heder Ät alla lÄtskrivare och musiker/artister som inte stÀller upp pÄ att försÀmra sig för att vara med i det djÀvla skitprogrammet.

----

Det enda jag kan tÀnka kring det Àr att det verkligen behövs en alternativ melodifestival. Med riktigt bra musik.

// Farbror DjÀvel

Tack tack, vĂ€rmer att man att man ofrivilligt glĂ€djer dig eftersom jag inte kom med i Ă„r 😆🙁😄😄

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)
And my love grows where my Rosemary goes?

😳

Redigerat av Sonnert
musik (oregistrerad)
Postat

Ja, sÄ hette den nog...

LÀste om det i en tidning och Ola Salo fick frÄgan om han plagierat den, men dÄ sa han att han hade hört den först senare.

đŸ˜Č

Postat
And my love grows where my Rosemary goes? Edison Lighthouse.

Början pÄ verserna Àr ju klar rip-off.

Har inte den. Men jag tÀnker pÄ reffen... inte verserna.

Kanske The Partridge Family?

musik (oregistrerad)
Postat

Hursomhelst, den var inte bra, men Lustans Lakejer var ju sÀmst iaf...

Tyckte Regina Lund, Cosmo 4 och Svante & Rydé var bÀst, möjligen LÀrarinnan ocksÄ... följt av Jim J, The Ark, Jessica A och Lustans L sist.

đŸ˜Č

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.