Jump to content
Annons

Musik Dator


Reason_user

Recommended Posts

Hej

Jag behöver köpa en ny musik dator...tänkte mig detta

Moderkort: Sata2, Intel Core 2 Duo,

Processor: Intel Core 2 Duo

Minne: DDR2 800Mhz 1-2Gb?

Hårddisk: Sata2 "SEAGATE" 250-320GB 1 eller 2st?

Grafik: ?

Ljudkort: Maya44 MK 11 (har redan)

Tänkta betala mellan 5000-7000kr men helst så billigt som möjligt...

Det jag e mest ute efter e att den ska va snabb o tyst...

Vad finns o rekommendera för att få en optimal musik dator för de priset? OBS! att ljudkortet kommer jag inte o fokusera mycket på just nu...e mest intresserad av de andra delarna...

Tack,

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du med snabb menar att kunna ha många pluggar (mjukvaru - effekter/synthar/samplers) så är det snabb processor som gäller!

Moderkort: Asus P5B, 1250:- (kolla upp exakt vilken version som gäller för musikbruk.)

Processor: Intel Core 2 Duo E6400, ca 2000:-

Minne: 2GB, 2 x 1024MB matched, ca 2000:- (Ifrån Kingston, Crucial, Corsair eller annat kvalitets märke, viktigt att de är av kvalitetsmärke.)

Hårddisk: 2st Samsung 250GB SATA2, 1400:- (Samsung, för att dom är billigast, annars är Seagate lika bra.

OS och program på den ena disken, audio på den andra.)

Grafik: Nåt fläktlöst med riktigt minne, inte hypermemory, för ca 1000:-

Tyst dator får man genom att ha många Stora och tysta fläktar som går på lågt varvtal samt genom att ljudisolera själva datorlådan.

Fläktlöst grafikkort, stor CPU-kylare med en tyst fläkt på processorn, hårdiskarna i isolerade boxar (ca 500 kr/styck).

Har du låda och nätaggregat? Att dessa två är utav god kvalitet är grundförutsättningen till stabil och tyst dator.

En dålig (billig) datorlåda vibrerar oftast så det låter förjävligt och går inte heller att ljudisolera bra, ett dåligt (billigt) nätaggregat låter, får lådan att vibrera

samt kan med sin otillräckliga och/eller instabila strömförsörjning göra så datorn kraschar och hänger sig... eller brinner upp 😱!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

De en PC jag söker, kommer o installera windows XP på den...

för närvarande kör jag på en

AMD Sempron 1,8Ghz

Kingston ddr1 minne 1,5 Gb

Hårddisk sata1 "seagate" 250GB (har inte delat upp den, kör allt rent på c:)

Hans, det du säger om lådan o nätaggregatet e viktigt som fan, vart kan jag hitta såna som e tysta o bra?

jag hade tänkt o köpa mesta av mina delar från www.twandata.com vad tycker ni jag borde plocka...så här har jag valt ut...

Moderkort: ASUS P5WDH DELUXE s775 i975x dc ddr2-800,667 sata2 gblan wlan CORE2 DUO, 2286:-

Processor: INTEL CORE2 E6400 2.13GHz 1066/2MB BOX S775, 2195:-

Minne: 1024 MB 800MHz DDR2 NON-ECC CL5.0 DIMM PC6300 KINGSTON, 1199:-

Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA 7200.10 SATA2 250GB, 798:-

Grafik: Palit Geforce 7300LE 256MB PCI-Express CRT/TV/DVI-I, 572:-

Låda: ?

Fläktsystem: ?

Total pris hittils: 7050:-

Vad tycker ni om detta? vad borde jag ändra eller lägga till? OBS att minne kommer jag o köpa till sen lite senare...

Finns detta kanske o hitta billigare? eller ska jag beställa från dell? :s sen fanns denna dator oxå i tankarna... http://www.siba.se/index.aspx?Identifier=SE93992

Fast jag kommer så klart ta bort windows vista i köra med xp istället...det står till och med på Fujitsu Siemens hemsida att just denna dator inte är rekommenderad o köras med windows vista, fattar inte varför dom ska hålla på o lura folk på de här sättet med o ge ut windows vista när man inte ens vill ha det, frågade om jag fick köpa datorn billigare utan det, men dom sa att de inte gick? :s skumma grejer alltså blev lite sne på dom 😱

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Den billigaste bra lösningen med låda är nog en Antec Sonata 2 som man kan köpa ett ljuddämpnings kit till!

Låda (inkl 450W aggregat) ca 1000, ljud-kit ? 3-400:-

Jag har själv en ljuddämpad Antec Sonata (1) och den är mycket tyst.

Glöm inte att köpa fläktlöst grafikkort, grafikkortsfläktar kan låta som satan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey så här har jag kommit fram till än så länge...

Låda: Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr. 1.195:-

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 2099:-

Processor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt 2.095:-

Minne: Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL5 Non-ECC, 800mhz (5-5-5-15) 1.195:-

Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM 895:-

Grafik: Asus GeForce 7300GT 256MB DDR2, Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV-Gaming 849:-

Totalpris: 8328:-

Vad tycker ni om delarna, kommentera gärna...jag vill gärna oxå få ner priset så gott det går, alla delarna jag skrivit upp kommer från komplett.se, men ni kanske känner till nån shysst butik som ger rabatt eller bättre priser? 🙂

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...