Jump to content
Annons

tjenare! mitt lilla studiobygge...


XtommyX

Recommended Posts

Hejsan. MIn första post här på forumet. har kollat lite inspirerande trådar och bilder här ett tag. Tänkte berätta lite om mitt projekt.

Jag har tänkt att bygga en studio där jag först och främst satsar krutet på lokalen och får det att uppfylla de kvar jag själv som musiker vill se i en studio. Och den inspelningsstil jag själv uppskattar mest är att lägga så mycket som möjligt live (helst allt).

Har hittat en lokal bestående av tre rum på två våningar. det största rummet högst upp är ca 60-65 kva med snedtak på ena väggen och en insäkning i väggen på ca 1 meter högt. 1 meter djup och fem meter brett. I denna insäkning har jag tänk att bygga tre st isoboxar för fyrtolvlådor och gitarrförstärkarkombos. Och resterande yta blir förvaringsskåp.

rummet i dagsläget är bara en enda stor råyta men kommer delas in i ett inspelningsrum, ett sångbås (med fönster mot mixrum) och sist då mixrummet. Allt ska byggas helt utan parallella ytor och lutande tak i både inspelningsrum och mixrum.

jag kommer ha dubbla dörrar mellan mixrum och inspelningsrum. sångbåset kommer ha en dörr med fönsteruta i. inte dubbel dörr då. Kommer ju vara en relativt liten studio.

De två andra rummen kommer bli ett chiloutrum med kökspentry, xbox, dvd, soffa och sånt. det andra rummet kommer bli replokal till mitt band. Men i framtiden en 16 ch multikabel neddragen för produktionsdemoinspelningar.

Jag kommer att intrikta mig främst på sådan musik där livekänslan är viktig att fånga då genrer som punk, rock etc. men även pop och indie.

Som jag sa så skulle jag först lägga krutet på själva lokalen. Och efter det köpa på mig bättre och bättre teknik allt eftersom. jag kommer driva studion/enskillda företaget helt som en hobbygrejj och vill inte ta några lån eller dyl. Så jag har under ett års tid nu samlat på mig tekniska prylar för att komma igång att kunna spela in. Min ide har varit att det ska vara så billigt som möjligt, helst gratis. och det jag lyckats samla ihop för under 15 000kr och som kommer vara start tekniken i min lilla studio är:

studiomaster 32-8-2

jjlabs stormembran

ljudkort DIGI001

monitors behringer active 8"

apple G4 dual

15" tft skärm

5st shure sm57

shure sm91

shure beta58

shure sm58

jjlabs trummickkit

sm audio ad omvandlare

multikblar stagebox 3 st

multikablar mellan mix och ljudkort.

4 par hörlurar.behringer

16st xlr>xlr kablar.

hörlursförstärkare

tre alesis effektburkar

sedan 5 höga och fem låda mickstativ.

Jag ska få tag på en bra kompressor och ett par stormembranare och ett par småmembranare också innan studion är färdig. Helst också en 15" tft skärm också. om jag hittar en sjukt billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

verkar trevligt.. 😮

schysst att finns fler än jag som använder digi001 fortfarande.. ska du köra i pro tools eller kommer du använda ngt annat/mer??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. jo jag kommer köra pro tools, det är största anledningen till att jag har digi001. Är inte så jätteimponerad av digi002 så det känns inte värt att köpa ett sådant när digi001 i mitt tycke kommer göra de jobbet jag behöver det till nu. När ska skaffar bättre grejjer så ska jag skaffa rejält mycket bättre grejjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. jo jag kommer köra pro Dtools, det är största anledningen till att jag har digi001. Är inte så jätteimponerad av digi002 så det känns inte värt att köpa ett sådant när digi001 i mitt tycke kommer göra de jobbet jag behöver det till nu. När ska skaffar bättre grejjer så ska jag skaffa rejält mycket bättre grejjer.

digi001 är galant, men nackdelen är att jag bara kan köra upp till OSX 10.3.2 o pro tools 6.4.. 😄

dessutom är core audio drivisarna ganska sega, pga. att man bara kan köra en applikation i taget.. menmen.. 🙂

vart håller du till med din studio då??

edit: tillägger lite.. 😉

kom ihåg att proppa i så mkt ram du bara kan i din G4a och maxa den me Hd-plats.. 🙂

skaffa även ett gäng billiga stormembranare typ tsm mt87s mk II, eller Studio Projects B1.. funkar galant..

Det bordet du kommer använda.. e de 16 kanal inline, eller är de 32 kanaler?

kommer du spela in på 32 kanaler o bussa in i datorn via 8bus?? eller kommer du köra 16 kanaler vid mix??

digi001 kan du ju bygga ut mot 18 i/o...

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

6.4 tycker jag duger alldeles utmärkt. jag har inte mer krav iallafall. jag har ju inte riggat upp min studio ännu så jag har inte arbetat in mig i hur hela min setup kommer fungera ihop. jag har ju en G4 dual 1*1ghz 1280 md i ram. som jag köpte för 2500kr häromdan. och den känns väldigt väldigt stabil. och den ska jag väl kunna köra det senaste OSX på? (första macen jag har så jag har dålig koll).

studion kommer byggas i malmös hjärta möllevången. i en kanonlokal jag fått tag på pinsamt billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...