Jump to content
Annons

Varför just päron?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Med anledning av vad Chroma Woods skrev om sina "pärons sommarställe" i tråden om vandalism och om att avreagera sig på oskyldiga materiella ting, så undrade jag som vanligt varför det är just päron som det relateras till. Jag antog när jag läste det att det var föräldrarna som åsyftades, det brukr nämligen vara det.

Varför kan man inte lika gärna säga mina bananers sommarställe eller mina vindruvors sommarställe eller mina granatäpplens sommarställe?? Det måste vara något jag missat här... Varför just päron när man menar föräldrar?

corn flakes//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Hur är det med filmtiteln "ett päron till farsa"?

har aldrig reflekterat över det 😄 Kanske syftar på hur trögtängt han egentligen är. Vad heter titeln på engelska? Det kan ju helt enkelt vara så att titeln på engelska är 100ggr bättre och insinuerar hur dum han egentligen är medans här i sverige så fick vi en dum översättare som har hört någon använda ordet päron synonymt med förälder och vips så blev det ett päron till farsa. Vilket i sin tur skulle betyda en förälder till pappa 🙂

Ett annat lysande exempel på svenskarnas genialitet

The flying doctor = Doktorn kan komma 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med filmtiteln "ett päron till farsa"?

har aldrig reflekterat över det 😛 Kanske syftar på hur trögtängt han egentligen är. Vad heter titeln på engelska? Det kan ju helt enkelt vara så att titeln på engelska är 100ggr bättre och insinuerar hur dum han egentligen är medans här i sverige så fick vi en dum översättare som har hört någon använda ordet päron synonymt med förälder och vips så blev det ett päron till farsa. Vilket i sin tur skulle betyda en förälder till pappa 🙂

Ett annat lysande exempel på svenskarnas genialitet

The flying doctor = Doktorn kan komma 😆

National Lampoon's Vacation heter första filmen från 1983, kallade man ens då sina föräldrar för päron?

Fick mig att komma ihåg Nile City och adoptivpärona där 😆

Ibland så tycker jag att översättare gör rätt. Hur bra låten "Flygande Doktorn"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en logisk förklaring bakom begreppet "päron".

För länge länge sedan (dvs ännu längre sedan än när våra föräldrar tvingades gå fyra mil till skolan varje morgon, enbart äta stenar till lunch och få stryk av lärarna varenda dag om dom inte var tysta på lektionerna) fanns det ett litet hus på Gotlands östra udde som kallades för "Huset på Gotlands östra udde". Huset, som för övrigt tros ha målats av ingen mindre än pappa Ingalls från Lilla huset på prärien, var stort och ståtligt.

Och eftersom det var så stort och ståtligt drog det till sig nyfikna grannar i öst - Bordurierna!

Bordurierna var ett starkt och simkunnigt folkslag, som dessutom hyste stor förkärlek till just Lilla huset på prärien, och efter visst inmundigande av destillerade drycker kunde dom ses simma över östersjön.

Det var inte många av dom som nådde Gotland, utan flertalet av dom hamnade på botten av det iskalla havet.

Därav ordet "päron".

Så enkelt var det!

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en logisk förklaring bakom begreppet "päron".

För länge länge sedan (dvs ännu längre sedan än när våra föräldrar tvingades gå fyra mil till skolan varje morgon, enbart äta stenar till lunch och få stryk av lärarna varenda dag om dom inte var tysta på lektionerna) fanns det ett litet hus på Gotlands östra udde som kallades för "Huset på Gotlands östra udde". Huset, som för övrigt tros ha målats av ingen mindre än pappa Ingalls från Lilla huset på prärien, var stort och ståtligt.

Och eftersom det var så stort och ståtligt drog det till sig nyfikna grannar i öst - Bordurierna!

Bordurierna var ett starkt och simkunnigt folkslag, som dessutom hyste stor förkärlek till just Lilla huset på prärien, och efter visst inmundigande av destillerade drycker kunde dom ses simma över östersjön.

Det var inte många av dom som nådde Gotland, utan flertalet av dom hamnade på botten av det iskalla havet.

Därav ordet "päron".

Så enkelt var det!

🙂😆😛😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det gäller det där med titlar för film och TV så handlar det egentligen inte om att översätta

utan de döps om ifall det gör det lättare att träffa den avsedda målgruppen. 😛

Ta bara titlar som Pulp Fiction och The Matrix, vilken är målgruppen?

Gustav Johansson, pensionerad rallare bosatt i Blattnicksele? 🙂

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en logisk förklaring bakom begreppet "päron".

För länge länge sedan (dvs ännu längre sedan än när våra föräldrar tvingades gå fyra mil till skolan varje morgon, enbart äta stenar till lunch och få stryk av lärarna varenda dag om dom inte var tysta på lektionerna) fanns det ett litet hus på Gotlands östra udde som kallades för "Huset på Gotlands östra udde". Huset, som för övrigt tros ha målats av ingen mindre än pappa Ingalls från Lilla huset på prärien, var stort och ståtligt.

Och eftersom det var så stort och ståtligt drog det till sig nyfikna grannar i öst - Bordurierna!

Bordurierna var ett starkt och simkunnigt folkslag, som dessutom hyste stor förkärlek till just Lilla huset på prärien, och efter visst inmundigande av destillerade drycker kunde dom ses simma över östersjön.

Det var inte många av dom som nådde Gotland, utan flertalet av dom hamnade på botten av det iskalla havet.

Därav ordet "päron".

Så enkelt var det!

Var finns logiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Då det gäller det där med titlar för film och TV så handlar det egentligen inte om att översätta

utan de döps om ifall det gör det lättare att träffa den avsedda målgruppen. 🙂

Ta bara titlar som Pulp Fiction och The Matrix, vilken är målgruppen?

Gustav Johansson, pensionerad rallare bosatt i Blattnicksele? 😄

helt klart! Tycker man istället borde kocentrera sig på att få en titel som på ett bra sätt reflekterar innehållet i serien.

På sätt och vis kan jag förstå varför de översatte The Flying Doctorns till Doktorn Kan Komma. men ajg tycker fortfarande att det är en ruskigt dålig kompromiss från originaltiteln.

Sen kan man ju misslyckas redan vid originaltiteln... Ta bara Rambo - First Blood 2 😄 Fifan vad dåligt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

På sätt och vis kan jag förstå varför de översatte The Flying Doctorns till Doktorn Kan Komma. men ajg tycker fortfarande att det är en ruskigt dålig kompromiss från originaltiteln.

"Doktorn kan komma" är i sin tur en omotiverad parafras på en obskyr svartvit svensk film från 1942: "Kan doktorn komma?" http://www.imdb.com/title/tt0034933/

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju misslyckas redan vid originaltiteln... Ta bara Rambo - First Blood 2 blink.gif Fifan vad dåligt laugh.gif

Så sant! Så sant!

Men sen blev det ju om möjligt ännu sämre med uppföljaren - kan för min värld inte förstå varför den fick heta "Rambo 3" istället för "Rambo 2 - First blood part 3"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Sen kan man ju misslyckas redan vid originaltiteln... Ta bara Rambo - First Blood 2 blink.gif Fifan vad dåligt laugh.gif

Så sant! Så sant!

Men sen blev det ju om möjligt ännu sämre med uppföljaren - kan för min värld inte förstå varför den fick heta "Rambo 3" istället för "Rambo 2 - First blood part 3"... 😉

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmtitelpåhittarna brukade ju förr vara väldigt fyndiga och t.ex. döpte de ett tag alla filmer med Goldie Hawns i huvudrollen till "Tjejen som...." bara för att "Tjejen som visste för mycket" blev en sån succé. Detta trots att originaltitlarna i de flesta fall inte alls hade något med varandra att göra. -Smart...? 😉

Lite som att översätta alla Tom Hanks nyare filmer till "Forrest Gump på den öde ön" och "Forrest Gump fastnar på flygplatsen" och "Forrest Gump löser mystiska religiösa gåtor". 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmtitelpåhittarna brukade ju förr vara väldigt fyndiga och t.ex. döpte de ett tag alla filmer med Goldie Hawns i huvudrollen till "Tjejen som...." bara för att "Tjejen som visste för mycket" blev en sån succé. Detta trots att originaltitlarna i de flesta fall inte alls hade något med varandra att göra. -Smart...? 😲

Lite som att översätta alla Tom Hanks nyare filmer till "Forrest Gump på den öde ön" och "Forrest Gump fastnar på flygplatsen" och "Forrest Gump löser mystiska religiösa gåtor". 😛

Samma sak har de ju gjort med Mel Brooks-filmerna, "Det våras för...".

Link to comment
Dela på andra sajter

Parents (eng)= föräldrar päron = parents = föräldrar (fyndig svengelska typ) 😏

Haha, den ekvationen va fan klurig att lösa.

Den här kom jag att tänka på spontant, men kan ha fel med engelskan:

"peers" säger man ibland om sina föräldrar på engelska, eller har jag fel redan här?

och någon svensk hörde det och trodde dom menade "pears", som betyder päron på svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

"peers" säger man ibland om sina föräldrar på engelska, eller har jag fel redan här?

och någon svensk hörde det och trodde dom menade "pears", som betyder päron på svenska.

Nja, "peers" betyder väl snarare polare eller nåt åt det hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

"peers" säger man ibland om sina föräldrar på engelska, eller har jag fel redan här?

och någon svensk hörde det och trodde dom menade "pears", som betyder päron på svenska.

Nja, "peers" betyder väl snarare polare eller nåt åt det hållet.

Betyder ungefär en grupp med människor, men har fått för mig att jag hört folk använda det för föräldrarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...