Jump to content
Annons

Hemmastudio - Hjälp att komma igång


obba (oregistrerad)

Recommended Posts

obba (oregistrerad)

Hej gott folk,

Dax att introducera mig på detta forum, Obba är namnet, 32 är åldern.

Jag har på klassiskt vis lirat rock, punkrock i ca. 15år mao. trummor, bas, gitarr & sång i en svettig replokal någonstans i Blekinge. Med jobb, fru & 2 barn är tiden för detta väldigt begränsad därför tänkte även jag ge mig in i den digitala världen. Detta visade sig dock svårare än jag först trodde.

Jag har under årens lopp gjort en del live-spelningar & studioinspelningar (8st tror jag bestämt), med facit i hand kanske man skulle ägnat lite mer tid åt tekniken så att säga. Själv har jag har mest stått och sågat på min risiga telecaster & vrålat i en mick utan att ha en tanke på om den är av dynamiskt eller kondesatoriskt slag.

Jag har läst i detta forum + några till om vad som behövs & vad som är bra men har ändå svårt att få plats med alla indianerna i kanoten.

Problemet är väl egentligen att jag inte vet hur bra man kan få det att låta. Jag kan tänka mig att lägga ner lite pengar på detta (några tusen iaf) vilket inte är så mycket om resultat blir OK men som är sura pengar om det bara blir blaj.

För att ge er en hint om hur jag vill att det ska låta så bifogar jag en länk där ni kan ladda ner en av de låtar vi har spelat in under årens lopp. Kommentera gärna, inte låten i sig (bara om ni gillar den) utan mest ljudet & huruvida detta skrän är möjligt att uppnå i en hemmastudio.

http://www.teamflash.se/Fallenone.zip

Nedan följer lite av mina tankegångar & frågor.

Mjukvara:

Jag anv. cubase (kör sx3 idag) tillsammans med EZDrummer, detta är inget måste har ni bättre förslag så varsågoda.

Även en VST Moog-synth kommer att användas

HÅRDVARA:

Gitarr: Fender telecaster

Bas: Rickenbacker

DATOR (sur j&%#a DELL:)

P4 3.4

1GB RAM

SB Audigy 2 ZN

Räcker denna hårdvara eller spricker det redan här? När jag kör Cubase med EZDrummer så är burken inte direkt pigg kan jag säga 🙂

Jag kan tänka mig att SB Audigy 2 inte är att föredra, jag har snurrat in på Toneport UX1 alt. UX2.

Här dyker ju nästa 2 frågor upp:

1 - Latency? Trodde detta enbart var ett problem man hade i counter-strike, fel hade jag. Önskar en enkel pedagogisk redogörelse för vad detta egentligen innebär, kan man bli av med det eller måste man lära sig leva med det? Är det flera faktorer förutom ljudkortet som påverkar latency?

2 - Kondensatormick eller inte? det som skilljer sig mellan UX1 & UX2 är bl.a. fantomuttaget. Om jag nu väljer att köpa UX1:an har jag brännt mina chanser att i framtiden anv. kondensatormick utan att isf byta ljudkort? Finns det andra alt. som kan ge denna mick den extra ström den behöver?

Är jag inne på rätt spår eller ska helt enkelt bara lägga ner det här med musik & börja spela bingolotto istället.

Mvh: oBBa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Obba och välkommen till forumet.

Ang titeln på din tråd så har vi precis konstaterat i en tidigare tråd att den korrekta benämningen är studiorum, alternativt böghörna. Fitt-studio går också bra.

Nej, nu fjantar jag mig bara. Men lite hjälp ska du få:

Ang din dator så borde dess prestanda duga helt ok för dig till att börja med. Undantaget är ljudkortet då. Att det går segt på din dator behöver inte ha med processorkraften eller minnet att göra, det har även med ditt ljudkort, drivrutiner, ev onödiga program som ligger och kör i bakgrunden, etc.. Jag anser inte att du behöver byta dator mer än ljudkortet.

Det var mitt strå till stacken. Nu får fler fylla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang titeln på din tråd så har vi precis konstaterat i en tidigare tråd att den korrekta benämningen är studiorum, alternativt böghörna. Fitt-studio går också bra.

hehe 🙂

Redigerat av Lexor
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer seriöst då...

Jag använder Creative Audigy 2, på en 2,7ghz med 1gb i minne, har aldrig haft ett enda hack eller sprak förutom på väldigt tunga VST reverb som har med att jag behöver mer minne att göra. Du kan ha ner till 2ms på audigy.

Använder Stylus RMX och det är tungdrivet men fungerar perfekt..

Ska dock byta till M audio inte pga av att Audigy är dåligt, behöver utgångar.

Redigerat av Lexor
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Creative Audigy 2, på en 2,7ghz med 1gb i minne, har aldrig haft ett enda hack eller sprak förutom på väldigt tunga VST reverb som har med att jag behöver mer minne att göra. Du kan ha ner till 2ms på audigy.

Ja jag var lite otydlig. Obba lär ju vilja lajna guran och basen verkar det som.. och dessutom koppla mic. Därför bör han väl byta ljudkort anyway. Beror ju också på hur lång kedja av pluggar man använder, hur många spår etc.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

obba (oregistrerad)

OK, då vet jag att datorn borde funka hyffsat.

Sångmic, gura & bas kommer att användas, dock har jag inget som helst behov av att spela in mer än en sak i taget.

Antal spår:

1 till EZD (om man nu inte väljer att lägga varje trumma i ett separat spår)

2-3st till gura

1 till bas

2-3st för sångmic

/oBBa

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in gitarr och bas:

En fråga är om du ska micka upp stärkaren eller om du ska köra nån pod (digital eller fysisk). POD:ar är inte min lagård så det får någon annan fylla i. Men ska du micka stärkare (vilket är avsevärt mycket svårare i början) så kan jag rekommendera en alldeles utmärkt kombination av mikrofon/preamp/ljudkort som jag kör med, och duger alldeles utmärkt för att få fram ett mycket bra gitarrljud.

Mikrofon:

Shure SM57. En mycket bra mikrofon, som är mycket välanvänd.

Pre-Amp:

Behringer UB802 mixerbord. Ett litet mixerbord som har en helt ok pre-amp och inbyggd fantommatning.

Ljudkort:

M-Audio Audiophile 24/96. Har 2 ingångar och låter rent och snyggt.

Spela in sång:

Du kan köra samma kombo, fast en annan mikrofon är att rekommendera. I och för sig så funkar SM57 rätt bra för att spela in sång också (det när fruktansvärt allaround) men det finns bättre mikrofoner.

Mikrofon: Studio Projekt B1 En superbra mikrofon som alla här på forumet kommer rekommendera en prisklassen ~1000kr. Den låter jättebra och spöar rätt många dyrare prylar.

Kan också rekommendera ett ordentligt puffskydd (dom är dyra, men bra att ha). Du kan ju göra en budgetvariant av en nylonstrumpa och en creamfraisch.

Det kanske var några idéer på vägen iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

obba (oregistrerad)

Tack pirateKING !

Jag hade tänkt spela in gitarr via en digital förstärkare (pga. enkelheten)fast jag har även möjlighet micka upp upp om jag skulle vilja. Har inte provat någon pod så jag vet inte hur bra det blir. En av anl. till att jag har snöat in på just toneport UX1 & 2 är just att det finns x antal gitarr/bas-förstärkare med ljudkortet, men som med allt annat så finns det säkert alt. även här.

Tack iaf för ett bra svar !

/oBBa

Link to comment
Dela på andra sajter

B1 från Studio Projects skriver jag under på - men hämta gärna också smakprov på olika micar från min testsite, så kan du avgöra lite själv i stället för att gå blint

på vad andra säger... 😄

Ett prisvärt och välfungerande paket med B1 och VTB-1 (preamp) säljs på flera ställen, så det kan vara något att kolla på om ljudkortet saknar 48V fantommatning för micen.

Riktiga puffskydd är inte så farligt dyra, men välbehövliga. De brukar ligga på 295:-, men man kan ju alltid fråga efter paketpris där man handlar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga puffskydd är inte så farligt dyra, men välbehövliga. De brukar ligga på 295:-, men man kan ju alltid fråga efter paketpris där man handlar... 😄

Tss... strumpbyxor is the shit!

Det är svårt att få det snyggt, men står man ut med det och lyckas få till någon sorts upphängning på ett vettigt sätt, så fungerar det ju också bra. Själv tycker jag inte att det är lönt att lägga en massa jobb på något som bara kostar ett par hundringar att köpa färdigt, men det är ju olika hur man värderar sin tid... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

obba (oregistrerad)

Ska försöka sammanfatta i form av paket!

Paket 1

Behringer UB802

M-Audio Audiophile 24/96

Studio Projekt B1

Summa: ca. 2500:-

Paket 2

Studio Projekt B1

VTB-1 (preamp)

M-Audio Audiophile 24/96

Summa: ca. 3000:-

Paket 3

Line6 UX2

Studio Projekt B1

Summa: ca. 3300:-

Vilket hade ni valt? Motivera gärna varför också.

Skulle hemskt gärna vilja att någon kommenterade det här med latency också, eller det kanske inte är så viktigt att man behöver lägga energi på det alls.

Tack för tipsen ang. puffskydd, kommer göra som Claes i detta fallet dvs. köpa ett färdigt.

/oBBa

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det är svårt att få det snyggt, men står man ut med det och lyckas få till någon sorts upphängning på ett vettigt sätt, så fungerar det ju också bra.

Det hjälper att hålla solisten på avstånd från micken också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba,

Har en burk med P4 2.4 GHz och 768 MB RAM (den suger egentligen)

jag kör en UX1:a med EZ Drummer. Senaste låten jag spelade in hade 23 tracks (9 kanaler för trummorna), 2 för basen, 4 för gitarrerna, 1 för VST synth och resten för vox med backing.

Använder Abeltons Live6.

Upplevde inget latency när jag spelar in.

Men det blir lite tungt när alla effekter kommer på i mixingen, men annars funkar den bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Paket 2 tycker jag är mest värt pengarna. Riktigt bra mick och pre-amp till ett vällåtande ljudkort. Behringers U802 är väl itne världens höjdare, och det är värt 300:- extra för en VTB-1.

Instämmer. Många tror att de behöver en mixer, men de flesta behöver inte någon sådan...

Link to comment
Dela på andra sajter

obba (oregistrerad)

Tjo igen !

Jag har efter mycket om & men bestämt mig för att köpa in:

Studio Project B1

VTB-1 (preamp)

M-Audio Audiophile 24/96

I helgen pluggade jag in min rostiga Telecaster direkt i mitt SB audigy 2 och blev faktiskt positivt överaskad, ljudet lät helt ok. Hoppas att ovanstående prylar gör att det kommer låta ännu bättre. 3000:- är inte så farligt mycket om det blir bra, men det är som sagt sura pengar om det inte gör någon skillnad alls.

Tack för svaren!

/oBBa

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror du kommer bli positivt överaskad (:

jag hade ett "Paket 1" (fast med en ADK-a51 och inte säker på att det var exakt samma mixer men en behringer för runt 1000lappen)

och för en tid sen köpte jag in "paket 2" och det är avsevärd skillnad (: (har säkert en hel del med att jag har lärt mig lite mer inspelningsteknik också 😉)

men akta dej för behringer's mixar säger jag 😛 har iofs bara hört 3st. (kan inte namnet på alla ;P) min egna(ca 1000kr). bandets (ca 3500kr) och sen en mixer från en spelning lokala musikskolan ordnade. vet inte hur mkt den kostade men vår fina ljudtekniker gillade den inte heller ;P

behringer brummar läcker och brusar. MEN, till ett billigt pris 😛 det är min åsikt iaf (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...