Jump to content
Annons

Digital Ljudstudio


guc

Recommended Posts

Tja. alla experter.a 😳

Jag och 5 kompisar ska bygga en digital ljudstudio i en kompis lokal.

Vi behöver dock hjÀlp med att komma igÄng med bygget, eftersom vi inte har sÄ stor kompetens inom ljudbygge sÄ vi behöver lite hjÀlp.

hur ska vi gÄ till vÀga, vad bör man speciellt tÀnka pÄ?

skulle vara bra om nÄgon kunde tipsa om bra utrustning samt internetsajter.

Lokalen Àr pÄ 25kvm och Àr tÀnkt som inspelningsstudio och kontrollrum.

Vi har dock en begrÀnsad budget pÄ 1-1.5 miljoner kr.

Tacksam för svar

MVH

simon

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Precis Simon, kĂ€nn inte dig dissad. Det var inte meningen. Men 99% av populationen hĂ€r funderar över skillnaden mellan 200€ eller 250€ ljudkort, sĂ„ att spatsera in med "begrĂ€nsad 1.5 miljoners budget" leder till sĂ„na hĂ€r svar.

Är du pĂ„ allvar, sĂ„ hĂ€nger vi gĂ€rna med pĂ„ fĂ€rden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hej igen.

jag Àr sjÀlvklart 100% seriös med inlÀgget,

studion ska avÀndas för musikinspelningar Àr det tÀnkt.

om ni undrar var pengarna kommer i frÄn sÄ Àr det via aktiesparande.

vi Àr visserligen alla 40+ och ljudtekninker men vad det gÀller den nya tekninken sÄ kan vi inte sÄ mycket. skulle vara bra om nÄgon kunde tipsa om nÄgra gryma högtalar/monitorer micar, digitala mixerbord och övrig utrustning för digital ljudstudio.

tackar för svar

simon

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Simon.

Jag var ocksÄ 40+ nÀr jag gav mig in pÄ det hela. En av lÀrdomarna Àr att kunskap sparar mycket penger. Med kunskap kan man vÀlja de saker som spelar roll och som man kommer anvÀnda - utan kunskap blir det fel grejer och sÄnt som mest ligger och latar sig i skÄpen.

SÄ första punkten blir att bygga upp en rejÀl bas av kunskap som kan anvÀndas för att senare vÀlja rÀtt saker att satsa pÄ. Se till att besöka ett gÀng studios, bÄde "riktiga" och hemstudios. Om det behövs, betala för besöket, nÄgra tusenlappar för nÄgra timmar med en kunnig person kommer spara er mÄnga fler tusenlappar. Köp böcker, tidningar, besök de större affÀrerna. Hitta nÄgra studios utomlands, London kanske, och Äk pÄ besök. RÀkna med att lÀgga minst 10% av kostnaden pÄ kunskapsuppbyggnad innan ni lÀgger en spÀnn pÄ slutlig utrustning.

LÄter det trÄkigt? Men köp nÄt billigt sÄ lÀnge och börja leka. En gammal sanning Àr att saker man blir nöjd med antingen Àr exakt det man vill ha, oavsett kostnad, eller nÄt billigt som man lugnt kan kasta nÀr man tröttnat pÄ dem. Köp en laptop, ett ljudkort med Cubase i paketet, nÄgra billiga mickar, en billig monitorhögtalare o lite kabel och sÄnt och börja experimentera. Det Àr ungefÀr den nivÄn de flesta hobby-mÀnniskor har rÄd med, och förvÄnande nog kan man uppnÄ extremt proffsiga resultat.

SÄ, nÄgra kunskapsomrÄden att titta pÄ:

Akustik och rum - rummet pÄverkar bÄde inspelning och lyssning. Ett litet rum kommer ha problem med basfrekvenserna sÄ det gÀller att dÀmpa dem. Med kunskap kan man komma rÀtt billigt undan genom att bygga sjÀlv i stÀllet för att köpa dyrt. Mineralull frÄn byggvaruhuset kan anvÀndas för att göra riktigt bra basfÀllor till rÀtt lÄg kostnad. NÀr man ÀndÄ hÄller pÄ med rummet Àr det bra att titta pÄ elmatning, ventilation, vÀrme, ljus, kabeldragningar, ljudisolering mot omgivningen, fuktisolering med mera. Allt sÄnt hÀr kan komma som mindre trevliga överraskningar mot slutet. Skulle jag börja frÄn noll sjÀlv skulle jag bygga ett sÀrskilt datorskÄp eller rum dÀr brummande flÀktar kan stÄ och sedan ha ett kombinerat inspelnings och mixningsrum -- lite olika platser för inspelning med olika ljudkaraktÀr. VÀndbara eller utvikningsbara skÀrmar och utrullningsbar matta över parketten för att kunna pÄverka ytterligare. Massor av ideer kan hÀmtas frÄn "riktiga" studios eller konserlokaler.

FortsÀttning följer ----

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Simon.

Jag var ocksÄ 40+ nÀr jag gav mig in pÄ det hela. En av lÀrdomarna Àr att kunskap sparar mycket penger. Med kunskap kan man vÀlja de saker som spelar roll och som man kommer anvÀnda - utan kunskap blir det fel grejer och sÄnt som mest ligger och latar sig i skÄpen.

SÄ första punkten blir att bygga upp en rejÀl bas av kunskap som kan anvÀndas för att senare vÀlja rÀtt saker att satsa pÄ. Se till att besöka ett gÀng studios, bÄde "riktiga" och hemstudios. Om det behövs, betala för besöket, nÄgra tusenlappar för nÄgra timmar med en kunnig person kommer spara er mÄnga fler tusenlappar. Köp böcker, tidningar, besök de större affÀrerna. Hitta nÄgra studios utomlands, London kanske, och Äk pÄ besök. RÀkna med att lÀgga minst 10% av kostnaden pÄ kunskapsuppbyggnad innan ni lÀgger en spÀnn pÄ slutlig utrustning.

LÄter det trÄkigt? Men köp nÄt billigt sÄ lÀnge och börja leka. En gammal sanning Àr att saker man blir nöjd med antingen Àr exakt det man vill ha, oavsett kostnad, eller nÄt billigt som man lugnt kan kasta nÀr man tröttnat pÄ dem. Köp en laptop, ett ljudkort med Cubase i paketet, nÄgra billiga mickar, en billig monitorhögtalare o lite kabel och sÄnt och börja experimentera. Det Àr ungefÀr den nivÄn de flesta hobby-mÀnniskor har rÄd med, och förvÄnande nog kan man uppnÄ extremt proffsiga resultat.

SÄ, nÄgra kunskapsomrÄden att titta pÄ:

Akustik och rum - rummet pÄverkar bÄde inspelning och lyssning. Ett litet rum kommer ha problem med basfrekvenserna sÄ det gÀller att dÀmpa dem. Med kunskap kan man komma rÀtt billigt undan genom att bygga sjÀlv i stÀllet för att köpa dyrt. Mineralull frÄn byggvaruhuset kan anvÀndas för att göra riktigt bra basfÀllor till rÀtt lÄg kostnad. NÀr man ÀndÄ hÄller pÄ med rummet Àr det bra att titta pÄ elmatning, ventilation, vÀrme, ljus, kabeldragningar, ljudisolering mot omgivningen, fuktisolering med mera. Allt sÄnt hÀr kan komma som mindre trevliga överraskningar mot slutet. Skulle jag börja frÄn noll sjÀlv skulle jag bygga ett sÀrskilt datorskÄp eller rum dÀr brummande flÀktar kan stÄ och sedan ha ett kombinerat inspelnings och mixningsrum -- lite olika platser för inspelning med olika ljudkaraktÀr. VÀndbara eller utvikningsbara skÀrmar och utrullningsbar matta över parketten för att kunna pÄverka ytterligare. Massor av ideer kan hÀmtas frÄn "riktiga" studios eller konserlokaler.

FortsÀttning följer ----

Gunnar

Fantastiskt bra svar. Jag hÄller med till 150%. / Mikke

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

med de pengarna skulle jag nog anlitat en konsult för akustikbearbetningen, i och med att tekniken Ă€r sĂ„ pass billig idag sĂ„ kan man lĂ€gga mer krut pĂ„ det andra. jag menar det slumpas ju bort digitala bord för struntsummor pĂ„ begagnatmarknaden. SĂ„g senast ett Mackie d8b gĂ„ för 15 papp. Det Ă€r ju nĂ€stan sĂ„ man fĂ„r dĂ„ligt samvete 😕

Personligen skulle jag kört med controllers och mixat i mjukvaran istÀllet. Men kommer man frÄn en "analog bakgrund" sÄ Àr det ju enklast att gÄ vÀgen via digitala bord kÀnns det som.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja. alla experter.a 😆

Jag och 5 kompisar ska bygga en digital ljudstudio i en kompis lokal.

Vi behöver dock hjÀlp med att komma igÄng med bygget, eftersom vi inte har sÄ stor kompetens inom ljudbygge sÄ vi behöver lite hjÀlp.

hur ska vi gÄ till vÀga, vad bör man speciellt tÀnka pÄ?

skulle vara bra om nÄgon kunde tipsa om bra utrustning samt internetsajter.

Lokalen Àr pÄ 25kvm och Àr tÀnkt som inspelningsstudio och kontrollrum.

Vi har dock en begrÀnsad budget pÄ 1-1.5 miljoner kr.

Tacksam för svar

MVH

simon

Det kanske inte gÄr att fixa, men för 1,5 miljoner, borde ni inte se er omkring efter en större lokal dÄ? Om 25 kvm ska ljudisoleras, akustikbehandlas och inredas sÄ blir det ju inte sÄ mÄnga meter kvar för er att stÄ pÄ.... Men det lÄter som ett jÀtte roligt projekt, och med era amitioner och framförhÄllning kommer det sÀkert att bli jÀtte bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hĂ„ller med Johnny, om inte lokalen Ă€r oundviklig, tex ligger ovanför vinkĂ€llaren, sĂ„ skulle jag leta större....tror det blir billigare och bĂ€ttre i slutĂ€ndan...vad har ni för takhöjd? TvĂ„ rum pĂ„ runt 10kvm blir ganska intimt med fem glada grabbar.... 😉

Olle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄt gubbarna ha kul, vetja - töm fickorna, shopping regerar! (Men gör det smart)

En bra filosofi Àr att det som ger ifrÄn sig ljud Àr prioritet numero uno - d v s instrumenten och rummet (om man vill spela in livemusik vill sÀga).

1. Fixa ett grymt trumset, nÄgra olika virvlar, en fin akkegura, ett par gibson- och fenderguror förslagsvis, fina smÄ föstÀrkare - ampeg b15 till basen och div. vox, fender Ä marshall till gurorna. Bra instrument betingar ocksÄ MYCKET högre andrahandsvÀrde Àn det "digitala" i studion. Lyssna innan ni bestÀmmer er för att slÄ till!

2. Ett kackigt rum som lÄter antingen superdÀmpat (oftast i de övre registren) eller tömd badbassÀng, kan inga preamps i vÀrlden rÀdda. Akustik, tÀnk pÄ akustiken! Och glöm inte att lyssna!

3. Bra(!) monitorer i ett vÀl akustikbarbetat kontrollrum. Lyssningen Àr A och O - det Àr vÀl det man gör med musik eller hur, lyssnar pÄ? Glöm inte att det Àr ni kisar som hör det ni spelat in före nÄgon annan i hela vÀrlden, glöm inte heller att det Àr ni som ska ta besluten som pÄverkar hur skiten i slutÀndan lÄter hemma hos Gunvor och Lasse. Kolla in Genelec, ADAM, Focal, bla bla.. Lyssna innan ni bestÀmmer er för att slÄ till!

4. Sjysta mikrofoner - ett par neumann u87 sjunker inte sÄ mycket i andravÀrde. plus, nÄgra riktigt fina preamps. Lyssna innan ni bestÀmmer er för att slÄ till!

5. KABLAR!

6. Köp en dator, ett bra ljudkort, och ett musikprogram. En Dell lÄter inte bÀttre Àn en Mac, en Mac lÄter inte bÀttre Àn en Toshiba. Cubase lÄter inte bÀttre Àn Logic osv..

Digitalprylarna Àr vÀrda nada om tjugo Är. En fin mik eller en riktigt bra gitarr kan Ä andra sidan betinga ett högre andrahandsvÀrde om tjugo-trettio Är Àn vad de kostade i nypris. Och sÄ lÄter det bÀttre..

NÀr ni sedan tröttnar behöver inte aktievinsterna devalverats till intet pga att ni slÀngt ut alla pengar pÄ de "grymmaste" firewire-, adat-, usb-, whatever-interfacen!

NÀr studion sedan Àr klar sÄ ska ni bara lÀra er och spela in musik, och lÀra er mixa skiten. Det Àr dÄ ni pm:ar mig.

P.S. tips pÄ bra akustiksida:

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Redigerat av jkn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är glatt överraskad över hur mĂ„nga som pĂ„pekar att akustiken Ă€r viktig (för det Ă€r den ju verkligen) och jag kan bara hĂ„lla med och undra om lokalen Ă€r oundvikligt bestĂ€md eller om det gĂ„r att hitta en större? Skulle utan tvekan sedan lĂ€gga mellan 100-500 000 kr pĂ„ akustik-byggnation.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror det har skett en akustik-vÀckning hÀr pÄ forumet!

Lite i överkant kan det tyckas.

En "vanlig" hemstudios högsta prioritet kan ju inte vara flytande golv eller basfÀllor (högpass pÄ micken och en filt pÄ vÀggen har funkat bra i mÄnga Är!) men om budgeten Àr i miljonklassen Àr det förstÄs en annan femma.

Sen undrar jag fortfarande vad ni ska ha studion till i första hand? Det egna bandet, affÀrsverksamhet, mastering, mix etc?

Om en medelvÀg gÀller, allround s a s skulle jag som andra ocksÄ pÄpekat investera i lite tjusigare mickar och tyngre kompressorer / kanalstrippar / bord.

Ska det hyras ut och mixas mycket Àr det ProTools och den satsningen ni bör prioritera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den utlovade fortsÀttningen...

I datorn eller utanför Àr nÀsta frÄga: Idag kan man göra precis all behandling inuti datorn. Det finns alla möjliga former av effekter och behandlingar i form av pluggar. Pluggar kan bli en ganska stor investering för en studio - det finns mÄnga olika och den som har mycket vill ha mer och de Àr absolut inte gratis. Det innebÀr att man faktiskt inte mÄste ha nÄgot mixerbord eller nÄgra rack med utrustning, allt gÄr att lösa med en hyfsat stor skÀrm och musen. Det finns en fördel att skaffa en kontrollyta dock. PÄ kontrollytan finns knappar för inspelning och avspelning och sÄnt samt reglar som man kan mixa med. Allt gÄr sen in i datorn dÀr jobbet görs. Finessen Àr att det kan bli rÀtt pilligt att hÄlla pÄ med musen hela tiden, pÄ kontrollytan Àr det riktiga reglage.

Men, Ă€ven om det gĂ„r att göra det inuti datorn Ă€r det inte sĂ€kert att det Ă€r sĂ„ ni vill ha det. Det Ă€r inte ovanligt att man trots datorn och alla dess mekanismer vill ha externa effekter eller kanske till och med ett analogt mixerbord. Valet kommer pĂ„verka layouten av rummet en hel del eftersom mixerbord kan vara rejĂ€lt stora. Återigen titta hur andra gjort och utvĂ€rdera sen. Det finns mycket att sĂ€ga om det hĂ€r, men det bĂ€sta Ă€r att lyssna med flera som har studios.

NÄ, nu börjar vi nÀrma oss valet av program, DAW brukar det kallas pÄ engelska som stÄr för digital audio workstation. Lite grovt kan man sÀga att det finns tvÄ sorters program -- de som Àr hÄrt integrerade med hÄrdvaran och de som i princip tar vad som finns. Ett exempel pÄ den första kategorien Àr ProTools HD, dÀr det mesta av ljudbearbetningen görs i speciella datorkort. För att köra det programmet mÄste hÄrdvaran finnas i datorn, ingen annan hÄrdvara kan anvÀndas. En stor fördel med detta Àr att kopplingen mellan hÄrdvara och programvara fungerar sÀkrare vilket ofta ger mindre strul. Men en nackdel Àr att det faktiskt krÀvs en viss hÄrdvara. Om nÄgra Är har datorerna utvecklats och dÄ kanske den hÄrdvara ni köpt för dyra pengar inte gÄr att anvÀnda i den nya datorn. (RÀkna med att byta datorn vart tredje Är eller sÄ, gamla kÀnns snabbt lÄngsamma). Den andra sortens program anvÀnder i princip den hÄrdvara som finns. En nackdel dÄ Àr att det kan leda till strul, ibland Àr kombinationer av hÄrdvara inte helt lÀtta att fÄ till.

Nu finns det massor av olika program att vĂ€lja mellan, sĂ€kert minst 100. Återigen, lyssna med de ni besöker och se vad de anvĂ€nder. Det gĂ„r att anvĂ€nda alla programmen för bra inspelningar, skillnaderna ligger pĂ„ andra plan. En viktig frĂ„ga Ă€r om ni kan fĂ„ stöd frĂ„n kunniga personer i nĂ€rheten, dels med det praktiska trixandet med datorer, dels med hur man anvĂ€nder just det program ni valt. Det Ă€r inte fel att göra som "alla andra", dĂ„ finns det ju mĂ„nga att frĂ„ga om man stöter pĂ„ problem.

Nu skulle jag kunna prata massa om olika AD-omvandlare och mikrofonförstÀrkare eftersom det Àr en djungel och dessutom himla intressant. Dessutom kan man sÀga massor av saker om olika högtalare (monitor heter det i en studio vet vÀl alla, men det Àr fortfarande en högtalare). För att inte tala om de miljoner olika mickar man kan ha.

Men, nej. Det jag tÀnkte avsluta med Àr snarare -- vad tÀnker ni ha den hÀr studion till egentligen. Det pÄverkar en hel del av valen. Hur tÀnker ni arbeta -- vad skall spelas in i lokalen, vad Àr bara i datorn. Kanske ni tÀnkte er sampla vinyler och göra trance-dance? Kanske ni tÀnkt er spela in storband? SjÀlv spelar jag in symfoniorkestrar och 25 kvadratmeter fÄr man inte in en sÄn pÄ. Skall ni spela in trummor i lokalen? Det stÀller stora krav. Köra line out frÄn en gitarr stÀller mindre krav. En sÄnghörna eller sÄngbÄs kanske Àr en bra ide?

Skissa pÄ ett papper olika tÀnkta inspelningssituationer och titta igenom vad som krÀvs av lokalen för att det skall fungera. Kanske Àr det nu ni skall ge er ut och titta efter en annan lokal, innan alla investeringarna? Kanske Àr det sÄ att ni inte Àr överens i gruppen vad ni vill? I sÄ fall Àr detta ett bra tillfÀlle att komma överens, innan stora pengar börjar trilla.

NÄ, mina tankar i all vÀlvilja. Samla kunskap, planera först.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med sÄ mycket pengar sÄ Àr ett ("digitalt") Pro Tools-System med massa inkluderad service ett perfekt alternativ!

Eftersom ni nu alla Àr ljudtekniker (eller har bakgrund med ljud/musik) sÄ Àr analogt mixerbord samt ett flertal analoga burkar (kompressorer/eqŽs)

verkligen att rekommendera, dessa lÄter garanterat inte sÀmre Àn de bÀsta "i datorn digitala" motsvarigheterna och kan man redan analoga prylarna

sĂ„ Ă€r dessa mer snabbjobbade, mer "kreativa", mycket roligare samt ser Ă€ven mycket proffisigare/coolare ut i studion 🙂

GÄ till nÀrmaste musikaffÀr och frÄga pÄ, i Stockholm: Deluxe Music eller 4 Sound/Götgatan (f.d. Estrad), bÄda dessa butikers personal

Àr alltid tillmötesgÄende och trevliga och med nu en budget pÄ 1-1.5 miljoner Àr dom antagligen extra trevliga!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

QUOTE (tsmalmbe @ 30 January 2007, 08:02)

Jag tror det har skett en akustik-vÀckning hÀr pÄ forumet!

Lite i överkant kan det tyckas.

En "vanlig" hemstudios högsta prioritet kan ju inte vara flytande golv eller basfÀllor (högpass pÄ micken och en filt pÄ vÀggen har funkat bra i mÄnga Är!) men om budgeten Àr i miljonklassen Àr det förstÄs en annan femma.

jo, man undrar ju vad detta forum Àr till för nÀr man kan lösa det mesta med Àggkartonger och toarullar (lÄter skitbra!!)

Sen undrar jag fortfarande vad ni ska ha studion till i första hand? Det egna bandet, affÀrsverksamhet, mastering, mix etc?

Om en medelvÀg gÀller, allround s a s skulle jag som andra ocksÄ pÄpekat investera i lite tjusigare mickar och tyngre kompressorer / kanalstrippar / bord.

Ska det hyras ut och mixas mycket Àr det ProTools och den satsningen ni bör prioritera.

mmm vad jag kan förstÄ sÄ Àr det en DIGITAL ljudstudio som efterfrÄgas, dvs, inga rör eller annat analogt som bord/strippar/kompressorer.. eller?

a

😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...