Jump to content
Annons

Mbox eller ExtHD via FW?


Hemluth

Recommended Posts

Om man har en dator med enbart en FW400-ingång, trro ni då det är bäst att köra hårddisken genom den och Mboxen via USB, eller köra Mbox (Pro) via FW400 och hrddisken via USB2?

Jag skulle vilja ha en diskussion om detta.

För övrigt anser jag att alla datorer bör ha ett oändligt antal FW/USB-ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var laptop som var fallet.

Men det få ralltså att köra både MboxPro och en FWhd på samma FW-ingång? (Vill få det verifierat, de tltåer ju jättebra, finns det några hakar?)

Finns det alltså både gångar till datorn och till annat i FWhd:ar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt är att starta i rätt ordning också:

1 ljudkort

2 hårddisk

3 dator

Vid nerstängning gör tvärtom.

Ordningen har jag fått från Digidesign. Alltså: Laptop > extern FW hårddisk > Digi FWkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt är att starta i rätt ordning också:

1 ljudkort

2 hårddisk

3 dator

Vid nerstängning gör tvärtom.

Ordningen har jag fått från Digidesign. Alltså: Laptop > extern FW hårddisk > Digi FWkort

Hur viktigt är de tegentligen att starta det i den ordningen?

Är det hög eller låg risk för skada vid annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

det ÄR viktigt. om du inte gör det så . . . vetifan vad som händer . . . men alla rek. jag har läst och vet hur FW fungerar så . . . du får naturligtvis göra precis som du vill . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar mest ifall jag ska få hjärtinfarkt ifall ajg någon gång råkar göra tvärt om.

Det är inns ju starka rekomendationer om hur man ska starta ett PA också, men jag har aldrig sett ett PA förstöras av felstart.

Notera även att jag inte försöker vara rebellisk, jag försöker bara avdramatisera det hela lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar mest ifall jag ska få hjärtinfarkt ifall ajg någon gång råkar göra tvärt om.

Det är inns ju starka rekomendationer om hur man ska starta ett PA också, men jag har aldrig sett ett PA förstöras av felstart.

Notera även att jag inte försöker vara rebellisk, jag försöker bara avdramatisera det hela lite.

Firewire ska väl gå att rycka i och ur medans man kör men det är inte rekommenderat.. Enligt mina erfarenheter från iBook + Digi002 + LaCie FW så, om Digi002 kopplas ur ber ProTools snällt att man ska sätta i den igen och allt är frid och fröjd, om hd kopplas ur "tappar" ProTools hela sessionen, det går inte att spara och i värsta fall måste man tvångsavsluta programmet...

Jag kör såhär: iBook --> Digi002 --> FW HD

Det funkar helt ok men det är jätteviktigt att start i rätt ordning annars blir det strul med hårddisken, antingen att datorn inte hittar den eller att den blir icke kompatibel audiodisk och man måste slänga "volume settings" filerna plus ställa om till "record" läget i workspace.

Har även testat att köra (som rekommenderat): iBook --> FW HD --> Digi002

Det funkade sämre för mig. Men jag har haft problem med att det endast finns en fw400 på HD och dator men två fw800 på HD så jag kopplade via den. Har också haft strul med glappande kabel (tror jag, vet inte säkert)...

Så, kör som rekommenderat till att börja med. Men det fungerar även i den andra ordningen om man startar i rätt ordning.

Finns en tråd om detta här.

eedit: Svar på din fråga: Jorden går inte under och datorn crashar inte om du startar i "fel" ordning, under förutsättning att du har ljudkortet sist i kedjan. Har du inte det kan du "tappa" hårddisken, om du startar fel. 😎

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hur som helst. När man vet att man kan ha både FWHD och Mbox i samma hål i datorn blev allt mycket mindre knivigt. 😱

Det enda som återstår som jag ser det är att bedöma om man ska köpa en Mbox2 Pro eller en Mbox2 Factory (samma pris på Musikborsen) eller alternativt en vanlig USB-Mbox.

EDIT: För det är väl itne så att Mbox2 PRo kräver FW800, eller går det att lösa i alla fall? 😄

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inns ju starka rekomendationer om hur man ska starta ett PA också, men jag har aldrig sett ett PA förstöras av felstart.

Aldrig hört det smälla i högtalarna för att nånstängt av mixern innan slutstegen?

Ja det händer i alla fall....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det prestandamässigt med den här lösningen? Går det lika fort, och bra, som om man hade två fw-portar (en med hd och en med ljudkort)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inns ju starka rekomendationer om hur man ska starta ett PA också, men jag har aldrig sett ett PA förstöras av felstart.

Aldrig hört det smälla i högtalarna för att nånstängt av mixern innan slutstegen?

Ja det händer i alla fall....

Jo, men har aldrig sett detta leda till någon större skada (om man inte tar i regält, vilket är svårt att göra omedvetet).

Jag är också lite nyfiken på samma sak som tugboat just frågade-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...