Jump to content
Annons

Recommended Posts

jo, har suttit och fixat med Eq i Sonar på mina sånginspelningar nu. Nu är grejen den att jag inte har använt mig av någon Eq på mina bakgrunder som jag har gjort i FL 3 (lite old, jag vet :rolleyes: ) ...därför att jag inte finner något sådant i FL 3. Kanske inte finns något Eq i det? Har fixat med reverb, delay osv...

Nu när jag har spelat in sång så har jag importerat in bouncad bakgrund. Att använda sig av Eq på helt bouncad bakgrund är väl kanske inte det bästa..

Anyway, nån som vet om det finns Eq i FL 3? Annars får man väl lägga in någon sådan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Cleff (oregistrerad)

Här har du en bra gratis EQ VST plugin.

http://www.kjaerhusaudio.com/archives/classic_eq_v104.zip

Vet du inte hur du installerar en sådan kan du antingen söka på det i forumet eller följa:

Ladda ner.

Packa upp till din VST-mapp (brukar vara Program\VST Plugins\). Sedan måste man se till att FL har den mappen som sökväg när man söker efter nyinstallerade plugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm har Fl6 men borde vara likadant =)

Gå in in i Mixern "Och väljer vilken Insert# du vill ha den på ", sen i listan väljer du den översta MORE.

Sen tar du Refresh, Fast Scan(recoomended) sen så ska den komma upp Med Röd Text.

Sen är det bara att Bocka i rutan, sen är det klart =)

Redigerat av lord_von_bagge
Link to comment
Dela på andra sajter

så, jag laddade hem demoversionen av fl 6 för att se vad den har att erbjuda. Mycket mer än vad Fl 3 har vill jag lova. 3an har inte ens en sån där mixer som jag just börjat lära mig av.

Nu ligger det till så här, Jag höll glatt på att EQa basen på en av mina låtar. Blev riktigt nöjd med resultatet, men så upptäckte jag ngt, alla instrument ligger i "Insert 1" på mixern, så ALLA instrumenten fick den EQ inställning som basen fick.

Min fråga är nu, hur gör man för att lägga varje instrument för sig i mixern?

Vill veta om jag nu i framtiden ska uppgradera mig till denna version. Ville skaffa mig lite pejl först.

Har kollat på olika Fl filmer, men där visas endast hur man jobbar i mixern, inte hur man lägger alla instrument var för dig. So I'm a little confuced.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att adressera ett ljud/En kanal till en effekt kanal:

1. Tryck på en kanal,

2. Nu kommer en lite ruta upp, om du använder en vst kommer den &så upp. Stäng vst synthen.

3. Nu har du en liten grå ruta på skärmen, högst upp i den finns ett ljusare fält med 2 sträck.

4. Dra upp detta vill ett valfritt värde & dubbeklicka sedan på det. Nu får du framn mixern med vald kanal.

Lita kladdigt, hoppas att du förstår!

//Sebbe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var lätt som en plätt. Thank's boys 🙂

Fast jag kom en annan grej nu(som egentligen inte hör till ämnet)!

Har ju suttit och gjort 10 st. låtar i FL 3, nu testar jag med FL 6 och jag kan ju säga att en hel del instrument inte finns med där som fanns i FL3...dom har väl bytt namn. Vad vet jag. Men nu funderar jag, det lär väl gå att lägga in instrument från gammla FL till 6an? Annars blir det bara kattskit av alltihop om jag ska byta upp mig. Nån som gjort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle föreslå att du kopierar hela VST mappen från Fl-3 till följande mapp:

...\Image-Line\FL Studio 6\Plugins\VST\Fl-3

Fl-Synthar hit:

...Image-Line\FL Studio 6\Plugins\Fruity\Generators\Fl-3

Fl-Effekter hit:

...\Image-Line\FL Studio 6\Plugins\Fruity\Effects\Fl-3

Då vet du att alla vst:er finns i Fl 6 utan att du råkar ersätta något.

//Nexustwins

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

har best'mt mig för att köra med FL 3 ändå men med plugins.

Har testat lite olika EQ. Gillade vad Classic EQ gjorde med ljudet, men jag tycker den har för få band. Nån som har fler tips på Grafisk EQ som inte är för krångliga och som har bra kvalitè?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
läste någonstans att fl 4 är så gammlt att det ges ut på internet, helt lagligt 😮

Tror jag inte det minsta på, Fl-studio 4 är fullt tillräckligt att göra musik med. Inga stora skillnader mellan Fl 6 & 4.

Möjligt vis kan v.2 finnas ute, men då bara på Fl-studios eget forum som är låst till folk som verkligen har köpt programmet. Precis som v.1 finns.

Det du kan ha hittat är Fl-studio på en gratis uppladdnings sajt, men dessa brukar försvinna ganska snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...