Jump to content
Annons

Cubase Studio 4 eller SX3?


CaddyLacMusic (oregistrerad)

Recommended Posts

CaddyLacMusic (oregistrerad)

Tjo allihopa.

Jag ska köpa Cubase, men vet inte vilket som är bäst. Ska man köpa Studio 4 eller SX3?

Jag har ingen anning så dom som vet kanske kan ge mig lite information om de båda så jag vet.

Tack, hej då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, förr eller senare lär väl Steinberg sluta med maintenace och support för SX3 ochsåvidare trots att SX3 känns stabilare än vad fyran är i nuläget. Så oavsett om du skaffar SX3 eller går direkt på fyran så slutar det nog med att du sitter med fyran förr eller senare ändå.

Vad kör du med för dator ? PC, Mac ? Om du kör pc kan jag rekomendera Sonar 6 PE...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Steinberg redan nu har sagt att det inte kommer komma några mer uppgraderingar till SX3.

Om du nu skulle vilja köpa SX3, så rekomenderar jag att du köper SL3 istället, koster mindre, och de funktioner som följer med i SX3 kommer du troligen inte att ha användning för i första laget, då jag tänker mig att du är ganska mycket nybörjare?

Men jag tror personligen på Cubase Studio 4.

trots att SX3 känns stabilare än vad fyran är i nuläget.

fråga till spaceman:

Sitter och funderar på att köpa cubase 4, har förnärvarande SX3. Vad är det som känns ostabilt med Cubase 4? Bör jag vänta tills uppdateringar kommer innan jag köper det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Arnesson,

Själv valde jag efter att ha uppgraderat SL3 till Studio 4 att helt lämna Cubase

spåret och införskaffade Sonar 6 PE som jag är helnöjd med. Men det är ju klart

att allt handlar om hur mycket pengar man är villig att lägga ut. Och också på vad man vill få ut av sequensern, vilka behov mm.

Själv råkade jag ut för en del strul med Cubase 4 som jag tog upp i en tråd tidigare i Studio forum. Jag tröttnade och skaffade Sonar istället. Har iof kvar

Cubase 4 men använder det inte. Har däremot en del andra Steinberg produkter på dongeln som Hypersonic 2, Groovie agent 2, Halion 3, virtual guitarist 2 så dongeln blir man inte kvitt av. Och jag vet inte hur man kan sälja Cubase 4 vidare när man har en massa andra program på dongeln som man inte vill sälja. Kanske Mi17 kan svara på det.

Det som känns ostabilt är bounce tracks från tex VST till auido. Den där Media Bay ska vi inte tala om. Känns totalt överreklamerat. Funkar bara med vissa pluggar.

En annan sak är ifall du gör en audio mixdown till wav så går det inte att öppna wav filen i t ex T-racks. Dom verkar ha lagt till en tag i wav filen som gör att den inte går att använda i vilket program som helst. Har du installerat både SX3 och Cubase 4 så blir det mischmash med hur Cubase läser av vilka pluggar både audio och instrument på olika sätt vilket resulterar i att du inte har kontroll över vad som finns att tillgå i resp version. Sedan att du inte kan ladda SX3 projekt i fyran, ja det kan man ju undra över varför man designat det så ?

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ! jag ska nog absolute inte uppgradera till fyran.

Du kan sälja ditt cubase med dongeln, man kan nämligen köpa en ny dogle. kolla på steinberg.net

Om du köper till exempel Groovie agent 2, så ingår inte dongeln, därför säljer de donglar separat. för att man ska kunna göra deras pluggar även om man inte äger en kopia av cubase eller nuendo.

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo allihopa.

Jag ska köpa Cubase, men vet inte vilket som är bäst. Ska man köpa Studio 4 eller SX3?

Jag har ingen anning så dom som vet kanske kan ge mig lite information om de båda så jag vet.

Tack, hej då!

Som det ser ut idag så är det Cubase 4 eller Cubase Studio 4 som gäller. Kör på Studio 4, det har det mesta som Cubase 4 har. Skulle du sen känna behov av att mixa i surround, använda externa hårdvarueffekter smidigt och lite annat så kan du ju alltid uppgradera. Läs mer detaljerat om skillnaderna i följande dokument: http://knowledgebase.steinberg.de/fileadmi...ison_061103.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv valde jag efter att ha uppgraderat SL3 till Studio 4 att helt lämna Cubase

spåret och införskaffade Sonar 6 PE som jag är helnöjd med.

Är det några direkta funktionella skillnader mellan Cubase 4 och Sonar 6?

Eller är det mer en fråga om layout och pedagogik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse Löthén (oregistrerad)

Jobbar just nu med Cubase 4 och lämnat SX3 helt och hållet. Jag jobbar mellan 8 och 10 timmar om dagen med ett seriöst albumprojekt och ibland inträffar problem. Om buggarna sitter i C4 eller Kontakt 2 låter jag vara osagt. Jag menar det måste vara nästan omöjligt att uppdatera och förbättra mjukvara om varenda tredjepartstillverkares produkt ska lira till hundra procent. Mina UAD-1 kort funkar som dom ska. Spacemans problem känner jag överhuvudtaget inte igen, inte ett enda av dom. Efter dryga tjugo års användande av dator i musiksammanhang kan jag bara konstatera att jag aldrig stött på ett helt och hållet problem eller buggfritt program. Skulle möjligtvis vara Reason som för mig alltid klarat det som det utgett sig för att klara.

Nå för mig är C4 ett självklart val. Media Bay och Track Presets är välkomna nyheter. För mig känns Sonar som en rysk traktor och Pro Tools LE som en Östtysk dito och Logic blir aldrig ens aktuellt för jag kommer inte gå över till Mac. Men det är MIN känsla alla dom här programmen är kompetenta nog för att göra att både världshitar eller obskyra undergroundklassiker i. Du ska leta upp det program som funkar best med ditt sätt att tänka och jobba.

Fördelen för oss som använder Windows och Cubase är att vi har tillstånd att vara både arga och ibland hata dom produkter vi använder. Logikerna i fruktvärlden är ju lite mer medlemmar i en religiös kult och svär ju inte direkt i sin egen kyrka. Dom flesta av mina vänner är såna och när jag jobbar hos dom så stöter även dom på problem i precis lika hög grad som jag. Dom bara tror att dom inte gör det.

Men ska du välja mellan Cubase Studio 4 eller SX3 så är fyran det självklara valet. Själv har jag storebrorsan Cubase 4 och det enda som funkar så dåligt att jag vill smiska tyskarna som gjort det är HalionOne den går inte att använda för den får till och med den modernaste Dual Core processor maskin att knäa.

Glid I Frid

Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte heller upplevt några problem alls med olika Cubase-versioner, utan allt har snällt tuffat på hur bra som helst. Alla buggrapporter som har dykt upp som långa listor, som visar hur "dåligt" Cubase egentligen är, har aldrig bekymrat mig - för det är väldigt sällan jag har upptäckt några av dessa buggar, så jag har kunnat läsa bugglistorna och bara konstaterat att det tydligen har funnits för mig helt okända buggar i versioner jag har använt, som har varit helt felfria och stabila enligt vad jag har sett...

C4 står i hyllan och väntar på att bli installerat, men jag har inte hunnit med det ännu. Jag känner mig dock säker på att jag inte kommer att bli besviken på det.

Om man däremot inte trivs alls med användarinterfacet i Cubase, så kan det vara dags att se sig om efter att göra en crossgrade till något annat. Jag har hört goda vitsord om Samplitude från flera håll, så det kan vara något att ta en titt på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv valde jag efter att ha uppgraderat SL3 till Studio 4 att helt lämna Cubase

spåret och införskaffade Sonar 6 PE som jag är helnöjd med.

Är det några direkta funktionella skillnader mellan Cubase 4 och Sonar 6?

Eller är det mer en fråga om layout och pedagogik?

Nej, inga viktiga saker iallafall. Bägge programmen är überkapabla!

Däremot finns det väl säkert småsaker som det ena eller andra programmet är lite bättre på än det andra...

Men över lag är det väl precis som du säger upplägget som är den stora skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

trots att SX3 känns stabilare än vad fyran är i nuläget.

fråga till spaceman:

Sitter och funderar på att köpa cubase 4, har förnärvarande SX3. Vad är det som känns ostabilt med Cubase 4? Bör jag vänta tills uppdateringar kommer innan jag köper det?

jag sålde mitt cubase 4 alldeles nyss. Jag blev så tokig och besviken på fyran. steinberg skiter fullständigt i att uppdatera som lovat. jag har supportat dom i flera år menn u räcker det. men om du ska ha fyran rekommenderar jag att vänta till update 4.1.. då ska cpuproblem och sidechain vara fixat plus lite andra små¨detaljer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...