Jump to content
Annons

Cotton For The Soul.


Recommended Posts

Låtnamn: Cotton For The Soul - Arbets namn Blös..

Artist:Harmonica mike

Text/musik:Hm

Mix/Prod:Hm

Genre: Tja,vad tror ni om blues..

Låtlängd:2.50 cirkus..

Storlek:4.08 meg

Tillverknings år:2007

Ev.medverkande: Jag på rubbet

Tjena.

Donat lite med denna..Lagt lite mer sång,fick ide´torka på sången,så jag upprepade första versen en gång till,men la dit en stämma,samt ett sång stick.

Drog till med lite munspel också - för att få lite drag..Det blev lite mer blås liksom.

Feeda på rubbet,som vanligt.. Jag körde en nylon gura som komp å under gura sticket..Svårt att få till ljudet på den,tips? Det är ju en annan grej än att micka upp en stålsträngad.

Mvh

Har monica mike....? Nej det är Eva som har mig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, låter mer gjutet nu. De annars helsköna pianosolot tappar fortfarande lite styrfart i de sista takterna, synd då det börjar så brilljant. Nylongurorna funkar jättebra tycker jag liksom trynorgeln men det visste vi tidigare. Fasen, du skulle lira med ditt gäng på Linköpings bluesfestival... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, låter mer gjutet nu. De annars helsköna pianosolot tappar fortfarande lite styrfart i de sista takterna, synd då det börjar så brilljant. Nylongurorna funkar jättebra tycker jag liksom trynorgeln men det visste vi tidigare. Fasen, du skulle lira med ditt gäng på Linköpings bluesfestival... 😕

Tjena.

Jag hade lite tanke där,för att komma ut från draget liksom..Några brutna ackord mot slutet av solot..Men det går ju alltid att ta om..Hade ett helsike att få till soundet på guran..skulle nog lånat polarns Martin..men men det går ju alltid att göra om när andan faller på.

Vi har också en Blues festival här uppe..Flakasand rock och bluesfestival..varit där å lirat 2 ggr. Men inte med sist bandet "The Bluesmates",det var lite synd - för det var handplockat och svintajt.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. Gillar det nya partiet efter "pianosolot". Munspelet är alltid bra när du lirar. Fanns nån otäck koklocka i bakgrunden som lät lite autistisk bara..... 🙂

Tycker samma som i förra tråden om pianot. Sjung där eller spela mer solo, typ... (var det så jag tyckte förresten? 😆 )

Pra joppat krappen.

// Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. Gillar det nya partiet efter "pianosolot". Munspelet är alltid bra när du lirar. Fanns nån otäck koklocka i bakgrunden som lät lite autistisk bara..... 🙂

Tycker samma som i förra tråden om pianot. Sjung där eller spela mer solo, typ... (var det så jag tyckte förresten? 😄 )

Pra joppat krappen.

// Steffo

Var lite betänksam om koklockan,den ligger ju lite snett i ljudbilden.Vet inte om jag fixar ett grymmare pianolir än detta...Tycker det är rätt coolt..men allt är ju relativt.Sång sticket var en nödlösning för att bryta ifrån lite - men det blev inte så dumt med stämsången..

Thanx för feedback Steffo. I morgon ska jag öppna NY-CP!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är verkligen bra blues du skapar.

Fasen, vet itne om du tagit tronen från Rolf wikström, som bästa svenske bluesartist i mina ögon. Och det säger jag inte så där bara utan anledning. Du levererar ju bara grymt bra låtar! 😠 (dock kanske inte hört alla)

KAn dock inte kommentera mixen, det låter bra iaf 😏😠

'nuff said.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är verkligen bra blues du skapar.

Fasen, vet itne om du tagit tronen från Rolf wikström, som bästa svenske bluesartist i mina ögon. Och det säger jag inte så där bara utan anledning. Du levererar ju bara grymt bra låtar! 😠 (dock kanske inte hört alla)

KAn dock inte kommentera mixen, det låter bra iaf 😏🥰

'nuff said.

OJ..

Nu blev jag nästan lite rörd.Kul att du gillar det.Man har ju harvat en del på blues scenerna,så lite har man väl snappat upp 😠

Grejen är ju att få det att låta lite eget,det är ju en rätt snäv genre,med dina ord i bagaget - så ser det ut som om jag lyckats..

TACK!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ju skön har jag ju sagt 😆, ingen självklar refräng men det skall väl inte sådant här ha?? Det är ju den härliga pubkänslan som kommer fram 😳 .

Pianot funkar också bra.

Virveln är för stark i mina öron.

gillar gitarrspelet där som sagt men det låter lite tunt, kanske du skulle testa med att förstärka med lite syntetiskt ljud, om du hittar samma karaktär på ljud kommer det nog bara bredda ljudet och ändå upplevs det live...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mycket midikänsla i trummorna (kanske skita ner..lite)

Synd det för låten är skön med ståfela o din blues röst.Lite hädelse löst vid piano:solot:

Skulle inte lite munspel kunna få smyga med lite oftare .

Gott jobb lyssnar för tredje gången blir inte riktigt klok på om låten är ösig eller mysig med det kanske ger sig..

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen, vet itne om du tagit tronen från Rolf wikström, som bästa svenske bluesartist i mina ögon.

Jag kan spä på ditt redan goda humör med att jag spelade upp vårt samarbete NYCP för mina bandkamrater och det första som hoppade ur deras munnar var också herr Rolf W.

Mmmmmmmmmmm sov gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ju skön har jag ju sagt 🙂, ingen självklar refräng men det skall väl inte sådant här ha?? Det är ju den härliga pubkänslan som kommer fram 😆 .

Pianot funkar också bra.

Virveln är för stark i mina öron.

gillar gitarrspelet där som sagt men det låter lite tunt, kanske du skulle testa med att förstärka med lite syntetiskt ljud, om du hittar samma karaktär på ljud kommer det nog bara bredda ljudet och ändå upplevs det live...

Thanx stajo.

Så här stort leende har Micael nu... 🙂

Jag hade delay på förra versonen på guran,men det lät så otajt,så jag skippade det.Kanske ska testa tremolo eller nåt,kanske dubba med piano,vilket wernborg föreslog..Ska fundera på syntet ljud,kollar om jag jhar nåt som passar..Samtidigt vill jag inte göra för knepiga ljud prylar,,mest för att vara garderad om vi ska ut och lira mina låtar med bandet.man vet ju aldrig 🙂

Virveln har jag missat,ser över den i slutmix..

Jag har inte skickat Låten med stort L till dig än..Men den kommer,under vår vintern.Måste bara fixa till den först så du inte tappar tron på mig 😆

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mycket midikänsla i trummorna (kanske skita ner..lite)

Synd det för låten är skön med ståfela o din blues röst.Lite hädelse löst vid piano:solot:

Skulle inte lite munspel kunna få smyga med lite oftare .

Gott jobb lyssnar för tredje gången blir inte riktigt klok på om låten är ösig eller mysig med det kanske ger sig..

Ynot

Thanx Tony.

Jag hade ett munspels komp under gura stick å piano solo först.Tyckte det blev för mycket så jag skippade det 😱 Kanske ska tänka om där..

Kom gärna med förslag hur jag ska fixa trumsoundet. Mera rums ljud/dista eller vad? Jag har ide torka..

Låten är nog lite små bluesaktigtsmåmysigtsköngungande.. 😆

Tack för feedning.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Kom gärna med förslag hur jag ska fixa trumsoundet.

Pilla mera i programmeringen för hand, variera volymen och sättet hihatten spelas på t.ex. Varenda grej du gör copy-paste på skall du editera 10 minuter för hand. Som tumregel. Då blir det realistiskt. Soundet är vad det är, och troligen helt passande till genren. Det är spelkänslan det nästan helt hänger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom gärna med förslag hur jag ska fixa trumsoundet.

Pilla mera i programmeringen för hand, variera volymen och sättet hihatten spelas på t.ex. Varenda grej du gör copy-paste på skall du editera 10 minuter för hand. Som tumregel. Då blir det realistiskt. Soundet är vad det är, och troligen helt passande till genren. Det är spelkänslan det nästan helt hänger på.

Thanx tsm.

Bra tips kring highaten..Om inte min trummis vore allegisk/asmatisk(jag har min hund i studion)så skulle det bli ett helt annat sound/lir i trummorna.That`s for sure..

En vacker dag så repar vi in mina låtar,men jag väntar tills jag har en full längdare i samma genre,och då...Det är nära nu,har väl en 12 låtar så här långt.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt inspirerande med "riktiga" artister på forumet!

Bra raspig röst och schysst rytm i sången, gillar verkligen gitarrer, fast kanske skulle kunna labba lite med att styra mot en effekt och få ljudet lite mer metalliskt....lyssnade på yllets sitar, skulle vara kul att höra hur diit gitarrsound mixat med lite sitar skulle låta. (typ morphning som fanns på gamla emu-syntar)

Ynot nämnde munspel till pianot, det tror jag oxo, samt kanske lite "fipplande" med musnepalet runt 2 minuter i sticket....någon bluesig ton då och då bakom spngen där.

Enda jag inte köper rakt av är trummorna, har läst dina kommentarer också.

Lite vassare virvel skulle inte heller sitta fel här tror jag.

Skön låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt inspirerande med "riktiga" artister på forumet!

Bra raspig röst och schysst rytm i sången, gillar verkligen gitarrer, fast kanske skulle kunna labba lite med att styra mot en effekt och få ljudet lite mer metalliskt....lyssnade på yllets sitar, skulle vara kul att höra hur diit gitarrsound mixat med lite sitar skulle låta. (typ morphning som fanns på gamla emu-syntar)

Ynot nämnde munspel till pianot, det tror jag oxo, samt kanske lite "fipplande" med musnepalet runt 2 minuter i sticket....någon bluesig ton då och då bakom spngen där.

Enda jag inte köper rakt av är trummorna, har läst dina kommentarer också.

Lite vassare virvel skulle inte heller sitta fel här tror jag.

Skön låt!

Emulator:Ska lira in lite munspels komp,för att se hur det blir..drar nån räka på sång sticket oxå,bra tips där.Polarn ville snöra på lite gura, det kommer garanterat en uppdatering så småningom..ska dona lite med trummorna också,kring sound och lir..

Tack för bra feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...