Jump to content
Annons

Vår studio är klar!


IKAiRUTAN

Recommended Posts

Innan sommaren hyrde jag och en kompis en lokal för att bygga studio. Vi renoverade och byggde den fram tills invigningen i oktober. 🙂

Lokalen är en gammal kontorslokal på 135kvm. Här kan ni se massa bilder från renoveringen:

http://www.onetouchedit.com/studio/renovering.htm

Såhär ser studion ut idag (ev lite stökigare 😄 ):

http://www.onetouchedit.com/studio/galleri/diverse.htm

http://www.onetouchedit.com/studio/galleri/inspelningar.htm

Vänliga hälsningar /Otto

http://www.onetouchedit.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Vad roligt med så mkt respons direkt!

Jag är då den andra killen som är med och äger stället.

Angående Yamahamixern så ser du nog rätt. Det är dock ottos, så han kan ju få gå in på närmare detaljer. Den används bara som PA-mixer när vi repar och sådär.

Vad kalaset kostade vet vi inte riktigt. Förmodligen alldeles för mycket. Dock hade vi det mesta innan vi började, då vi båda hade hemmastudios. Det som tillkom var mest byggmaterial, och att skaffa lite mer av allt (typ kablar, 57or, stativ, ljudkort osv). Mixer och trunk köpte vi också, men i övrigt är det mest grejer som vi antingen hade, eller ändå skulle köpt, även om vi inte hade en studio att ha dem i.

Dessutom byggde vi ju allting själva, så det blev ju inga kostnader för hantverkare heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just det, du frågade ju hur det låter också.

Vi börjar få koll på hur lokalen låter i sig och sådär nu, så det låter bara bättre och bättre.

Vi har medvetet (inte bara av snålhet) låtit bli att dämpa upp allt för mkt i live-rummet, då vi vill försöka att få rummet att låta bra i sig, istället för att ha allt snustorrt och sen lägga på konstgjorda klanger i efterhand. Däremot har vi den möjligheten till stor del också, med hjälp av diverse flyttbara dämpväggar, stora draperier och liknande.

Men som sagt så börjar vi få koll på saker och ting nu, och kan få det att låta mer eller mindre som vi önskar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

skådar mitt norra öga en yamah mc1602-PAmixer?!

Jodå, mc1602, fast vi har det (precis som mimla sa) bara till å repa med. Nu har vi dock inget slutsteg längre så den är oanvänd för tillfället.

ok..låter mkt trevligt..

själv har jag en mc802, men jag använder den i andra studion i kalmar.. fin e den, o lättrattad.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

synd bara på trippel lövet..

och det felvända lagren av gips..1+2 istf. 3+0

annars så ser det ju trevligt ut, vem vet ni kanske varken har grannar som stör eller kan störas.

a

😮

hmmm.."trippel lövet", förstår inte riktigt vad du menar.

Det är ju första studioväggen vi byggt så det är klart den inte är perfekt. 😱 Den är mellan live-rummet och kontrollrummet och funkar trots allt utmärkt, klart att lite bas läcker igenom från baskagge osv. men det är helt acceptabelt. 🙂

Och, nej, vi har inga grannar som störs eller stör oss. 😄

P.S lagrena som är felvända är en gammal vägg som vätter ut mot en hall, vi öppnade bara upp den och fyllde den med gullfiber!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm.."trippel lövet", förstår inte riktigt vad du menar.

Det är ju första studioväggen vi byggt så det är klart den inte är perfekt.  Den är mellan live-rummet och kontrollrummet och funkar trots allt utmärkt, klart att lite bas läcker igenom från baskagge osv. men det är helt acceptabelt. 

Nehe? Allvarligt talat, det är enkelt att göra fel och du är inte den första, men just det faktum att du hör bas genom den väggen är pga. att du har 3 "väggar" i de två du ska ha. Alltså, första väggen du byggde ska även den ha linor för att hålla upp isoleringen och ingen gips alls.

Bra att veta till nästa vägg.

a

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

adreasb:

Det hade vi nog missat helt fakitskt. Däremot så tror jag inte att den lilla väggen hade stått emot några speciellt låga frekvenser i vilket fall. Men det funkar jättebra för det mesta, och skulle man vilja höra mer detaljer i nåt som dunkar för mkt i liverummet så har vi ju faktiskt skärmade hörlurar 😛

_johnny_:

haha ja byggmax i våra hjärtan 😆

MrPhil:

Vi tänkte så att vi skulle testa att gå emot normen om superdämpat, och bara göra det lite lagom dämpat till att börja med, och sen lyssna vad som behövdes göras när allt var klart. Nu har vi tjocka draperier med scenmolton längs med hela ena långsidan (som kan dras bort helt om man vill), mattor på golvet, och en absorbent hängande ned från taket över trummorna samt skärmväggar runtom dem och en absorbent ovanför studiofönstret. Som tur är så låter rummet faktiskt alldeles utmärkt i sig, och genom att ha det såhär har vi även väldigt stora möjligheter att experimentera med ljudet genom att sätta upp madrasser och dämpväggar på olika sätt för varje sak vi spelar in.

Vi får se om vi känner behov av mer noggrann dämpning framöver, men jag tror bestämt att jag gillar soundet vi kan få nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser jättemysigt ut! Gillar vattenpipan 😆

Men jag undrar en sak...

jl4.jpg

Var har ni fått tag på skärmarna? Jag tror jag har exakt likadana, men bara två stycken, och jag skulle hemskt gärna få tag på två till! Vet du om det går att hitta sådana? Ni kanske till och med har en eller två till övers och till salu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser jättemysigt ut! Gillar vattenpipan 🙁

Men jag undrar en sak...

jl4.jpg

Var har ni fått tag på skärmarna? Jag tror jag har exakt likadana, men bara två stycken, och jag skulle hemskt gärna få tag på två till! Vet du om det går att hitta sådana? Ni kanske till och med har en eller två till övers och till salu?

Jag har jobbat en del på musikskolan i stan, och vi har båda två gått där, så vi fick faktiskt dem allihop av dem, för de stod bara på vinden och skräpade.

Ett tips är att kolla runt med gamla skolor och typ kontor och sånt där tror jag. De brukar ha såna stående har jag fått för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där ser ju helt galet trevligt ut! Grattis till bygget! 🙂

Har ni några kunder eller spelar ni mest in egna grejer?

Privat eller företag? Alltid kul med nya konkurrenter, haha. Fast vi konkurrerar nog inte direkt. Inte samma typ av studio och så bor vi ju typ i helt olika delar av vårt avlånga land.. 🙁 Schyyst jobbat!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
adreasb:

Det hade vi nog missat helt fakitskt. Däremot så tror jag inte att den lilla väggen hade stått emot några speciellt låga frekvenser i vilket fall. Men det funkar jättebra för det mesta, och skulle man vilja höra mer detaljer i nåt som dunkar för mkt i liverummet så har vi ju faktiskt skärmade hörlurar 😎

_johnny_:

haha ja byggmax i våra hjärtan 🙂

MrPhil:

Vi tänkte så att vi skulle testa att gå emot normen om superdämpat, och bara göra det lite lagom dämpat till att börja med, och sen lyssna vad som behövdes göras när allt var klart. Nu har vi tjocka draperier med scenmolton längs med hela ena långsidan (som kan dras bort helt om man vill), mattor på golvet, och en absorbent hängande ned från taket över trummorna samt skärmväggar runtom dem och en absorbent ovanför studiofönstret. Som tur är så låter rummet faktiskt alldeles utmärkt i sig, och genom att ha det såhär har vi även väldigt stora möjligheter att experimentera med ljudet genom att sätta upp madrasser och dämpväggar på olika sätt för varje sak vi spelar in.

Vi får se om vi känner behov av mer noggrann dämpning framöver, men jag tror bestämt att jag gillar soundet vi kan få nu.

Inga besvärande bavågor som ställer sig?

Icke-dött är gött annars! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Har ni på riktigt hyrt lokalen, eller bara bett om lov att få sitta på stolen i hörnet nu och då?

🙁

Gillade allt jag såg, utom den där mörka vinröda färgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där ser ju helt galet trevligt ut! Grattis till bygget! 😄

Har ni några kunder eller spelar ni mest in egna grejer?

Privat eller företag? Alltid kul med nya konkurrenter, haha. Fast vi konkurrerar nog inte direkt. Inte samma typ av studio och så bor vi ju typ i helt olika delar av vårt avlånga land.. 😕 Schyyst jobbat!

/Robban

Vi spelar in kunder också, demoband m.m. Vi fakturerar genom mitt gamla musikproduktionsbolag.

Men konkurrenter blir vi väl inte än på några år! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga besvärande bavågor som ställer sig?

Icke-dött är gött annars! 😕

Nej inte direkt faktiskt, d förstärks lite, men inte farligt. Det är ju inte så farligt i liverum, värre va det med kontrollrummet, där är det fortfarande inte helt perfekt, vi ska bygga en helmholtz så småningom, nu får man bara vara medveten om akustiken sålänge. 😉

Redigerat av IKAiRUTAN
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där ser ju helt galet trevligt ut! Grattis till bygget! 😄

Har ni några kunder eller spelar ni mest in egna grejer?

Privat eller företag? Alltid kul med nya konkurrenter, haha. Fast vi konkurrerar nog inte direkt. Inte samma typ av studio och så bor vi ju typ i helt olika delar av vårt avlånga land.. 😕 Schyyst jobbat!

/Robban

Vi spelar in kunder också, demoband m.m. Vi fakturerar genom mitt gamla musikproduktionsbolag.

Men konkurrenter blir vi väl inte än på några år! 😉

Eller så bygger vi upp ett rikstäckande studiokomplex med ett tiotal studios runtom i landet med färdiga paket och konkurrenskraftiga priser! 😄 Det hade varit nåt det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Inga besvärande bavågor som ställer sig?

Icke-dött är gött annars! 😱

Nej inte direkt faktiskt, d förstärks lite, men inte farligt. Det är ju inte så farligt i liverum, värre va det med kontrollrummet, där är det fortfarande inte helt perfekt, vi ska bygga en helmholtz så småningom, nu får man bara vara medveten om akustiken sålänge. 🥰

Grattis o bra jobbat då! 😄

Vad får ni ge för lokalen o hur stor yta har ni?

Det ser ut som en riktigt bra lokal att utgå från när man tittar på bilderna.

Hur länge har ni kontrakt? Vi höll på att åka ut ur vår lokal 7-8 månader efter att vi byggt färdigt. Kommunen tillika hyresvärd ville riva helt plötsligt. Lagom kul! 😕😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis o bra jobbat då! 🥰

Vad får ni ge för lokalen o hur stor yta har ni?

Det ser ut som en riktigt bra lokal att utgå från när man tittar på bilderna.

Hur länge har ni kontrakt? Vi höll på att åka ut ur vår lokal 7-8 månader efter att vi byggt färdigt. Kommunen tillika hyresvärd ville riva helt plötsligt. Lagom kul! 😱😱

vi ger 7500 och det är 135kvm, hela ytan är inte studio dock, vi har kök, lounge och 2 små övernattningsrum. Vi hade först kontrakt på 1åroch tre månader, sen får vi förlänga, så vi kan ju inte vara helt säkra på att vi får va kvar. 😕 Vi har dock fixat så några vi känner hyr en angränsande lokal för filmstudio som dom har kontrakt på för 4 år, så då borde vi inte åka ut förrän dess.

Oj, jävlar va surt, men ni fick va kvar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...