Jump to content
Annons

Dubba


Bluemoon

Recommended Posts

jo, en grej jag funderat över vad gäller dubbning av sångspår. I lugnare låtar, eller ja, kanske låtar över lag (proffsigt gjorda radiohitts menar jag nu) lägger man då alltid dubbning på verser också? Som exempelvis den där kända Titanic Celine dionlåten. Dubbar man ofta sådan sång på varenda ord?

Alltså det jag funderar över...man hör inte att det är dubbat, det är så bra gjort att man inte uppfattar det. Men att det är det...?

Använder mig av Sonar LE när jag spelar in sång. Nu när jag ska få körer så tighta som möjligt så klipper jag ut enstaka ord och flyttar....men nu har jag hört att i vissa program så finns det speciella verktyg för just sådant här? Känns som det sätt jag använder mig av är lite "fel" så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jo, en grej jag funderat över vad gäller dubbning av sångspår. I lugnare låtar, eller ja, kanske låtar över lag (proffsigt gjorda radiohitts menar jag nu) lägger man då alltid dubbning på verser också? Som exempelvis den där kända Titanic Celine dionlåten. Dubbar man ofta sådan sång på varenda ord?

Alltså det jag funderar över...man hör inte att det är dubbat, det är så bra gjort att man inte uppfattar det. Men att det är det...?

Använder mig av Sonar LE när jag spelar in sång. Nu när jag ska få körer så tighta som möjligt så klipper jag ut enstaka ord och flyttar....men nu har jag hört att i vissa program så finns det speciella verktyg för just sådant här? Känns som det sätt jag använder mig av är lite "fel" så att säga.

Som du säger dår det ju att fixa till en hel del med mjukvara....

kolla www.digidesign.com, leta rätt på "Learn pro tools fast" (finns videor som heter protools accelerated eller nåt...)

kolla på en filml om PT 7.3 när de demar timestrectch...sjukt bar resultat, stämmor fixas, längd på toner....oerhört bra verkar det som!

Fast, nog är det roligare med äkta vara på nåt sätt ? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej som jag ALLTID gör när vi jobbar i vår studio i kalmar(som är fullt inriktad på musik infl. från 60 o 70talet) är att jag spelar in sången på en kanal, skapar en kanal till under sångspåret, kopierar och klistrar in exakt likadant kanalinnehåll på den nya kanalen, men tidsförskjuter den ngra millisekunder så att man får ett delay, typ beatles-effekt-aktigt!!!

sen kan du om du vill pitcha upp den nya stämman en oktav(12 halva tonsteg, eller 8 hela tonsteg!!) och klippa bort vissa partier på det nya spåret, och ha kvar på vissa viktiga strofer, och ex. hela refr.

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej som jag ALLTID gör när vi jobbar i vår studio i kalmar(som är fullt inriktad på musik infl. från 60 o 70talet) är att jag spelar in sången på en kanal, skapar en kanal till under sångspåret, kopierar och klistrar in exakt likadant kanalinnehåll på den nya kanalen, men tidsförskjuter den ngra millisekunder så att man får ett delay, typ beatles-effekt-aktigt!!!

sen kan du om du vill pitcha upp den nya stämman en oktav(12 halva tonsteg, eller 8 hela tonsteg!!) och klippa bort vissa partier på det nya spåret, och ha kvar på vissa viktiga strofer, och ex. hela refr.

Läste att när Tretow skapade pianosoundet till abba (alla känner igen) så sänktes bandhastigheten, toner spelades in i korresponderande lägre tonart, och sedna höjdes hastigheten vid avspelning. Man gjorde olika med tre toner i varje ackord, och fick den unika choruseffekt som gjorde abbapianon lite speciella.

Link to comment
Dela på andra sajter

en grej som jag ALLTID gör när vi jobbar i vår studio i kalmar(som är fullt inriktad på musik infl. från 60 o 70talet) är att jag spelar in sången på en kanal, skapar en kanal till under sångspåret, kopierar och klistrar in exakt likadant kanalinnehåll på den nya kanalen, men tidsförskjuter den ngra  millisekunder så att man får ett delay, typ beatles-effekt-aktigt!!!

sen kan du om du vill pitcha upp den nya stämman en oktav(12 halva tonsteg, eller 8 hela tonsteg!!) och klippa bort vissa partier på det nya spåret, och ha kvar på vissa viktiga strofer, och ex. hela refr.

Läste att när Tretow skapade pianosoundet till abba (alla känner igen) så sänktes bandhastigheten, toner spelades in i korresponderande lägre tonart, och sedna höjdes hastigheten vid avspelning. Man gjorde olika med tre toner i varje ackord, och fick den unika choruseffekt som gjorde abbapianon lite speciella.

perfa grejjer han meckade!!

😉

att spela in med lägre bandhastighet o sen spela upp i orignialhast. är skitbra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga dubbar tycker jag är det roligaste när det gäller sånginspelning. Men ja det är en utmaning att få det tight, speciellt att följa eventuella "missar" man gjorde i första inspelningen.

Desvärre lämpar sig inte min röst så bra för dubbning så jag brukar stunta i det nuförtiden om jag inte är ute efter någon speciell effekt.

Man måste ju absolut inte dubba. Det beror ju på vilket sångljud man är ute efter och hur ens röst låter. Ofta kan man ju lägga en dubb i ett annat röstläge tex.

Alternativa metoder är ju att kopiera och förskjuta spår eller köra effekter med time/pitch modulering. Det låter aldrig likadant som en manuell dub. Men kanske bättre beroende på situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga dubbar tycker jag är det roligaste när det gäller sånginspelning. Men ja det är en utmaning att få det tight, speciellt att följa eventuella "missar" man gjorde i första inspelningen.

Desvärre lämpar sig inte min röst så bra för dubbning så jag brukar stunta i det nuförtiden om jag inte är ute efter någon speciell effekt.

Man måste ju absolut inte dubba. Det beror ju på vilket sångljud man är ute efter och hur ens röst låter. Ofta kan man ju lägga en dubb i ett annat röstläge tex.

Alternativa metoder är ju att kopiera och förskjuta spår eller köra effekter med time/pitch modulering. Det låter aldrig likadant som en manuell dub. Men kanske bättre beroende på situationen.

Tycker oxo mest om manuellt....dessutom kan det ju göras så att det inte behöver vara tight, kanske stämsång istället etc.

IDF: Man behövde nog vara mer kreativ på den tiden, kanske finns det för mycket hjälp nu ibland 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, just det att följa ev. "missar" är ju det absolut klurigaste. men det är väl klippa som gäller då. Klipp/klistra är guld värt har jag kommit fram till nu när man börjat komma igång ordentligt med sångpålägg.

jo sen tänkte jag på det här med att dubblera/tidsförskjuta... minns när jag testade sådant så blev rösten lite lik en robot, alltså den lät lite onaturlig. Men det kanske har med att göra hur mycket man tidsförskjuter? Ska prova det de första jag gör imorgon...

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF: Man behövde nog vara mer kreativ på den tiden, kanske finns det för mycket hjälp nu ibland

jag tycker det är fan så mkt roligare att jobba på det sättet..studion vi har i kalmar är lite analogfeeling på.. datorn som vi kör in i har så jädra lite RAM o sån slö processor så att alla effekter o sånt måste göras med externa effekter.. 😄

använder Pro Tools helt och hållet som bandare.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF: Man behövde nog vara mer kreativ på den tiden, kanske finns det för mycket hjälp nu ibland

jag tycker det är fan så mkt roligare att jobba på det sättet..studion vi har i kalmar är lite analogfeeling på.. datorn som vi kör in i har så jädra lite RAM o sån slö processor så att alla effekter o sånt måste göras med externa effekter.. 🙂

använder Pro Tools helt och hållet som bandare.. 😉

fortsätta på" forumets längsta tråd" typ istället....lite off topic har vi väl kommit, men fanken så intressant 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF: Man behövde nog vara mer kreativ på den tiden, kanske finns det för mycket hjälp nu ibland

jag tycker det är fan så mkt roligare att jobba på det sättet..studion vi har i kalmar är lite analogfeeling på.. datorn som vi kör in i har så jädra lite RAM o sån slö processor så att alla effekter o sånt måste göras med externa effekter.. 😉

använder Pro Tools helt och hållet som bandare.. 😄

fortsätta på" forumets längsta tråd" typ istället....lite off topic har vi väl kommit, men fanken så intressant 🙂

sorry.. 😛

dubba på, men dubba försiktigt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo förmodligen har det med hur mycket du försköt spåret att göra. Jag gissar på att det var fasfel som uppstod.

Men det är ju precis det som händer när man förskjuter ett spår.. Oavsett hur mycket.

Det är skillnad på fasfel och fasrätt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har testat det här med att förskjuta ett kopierat spår vilket blir en sämre och mer syntetisk fasvidrig dubb (även fast det funkar i olika karaktär beroende på msek åt hö eller vä...) än tex pluggen som heter doubler i waves eller det gamla hederliga förfarandet med äkta dub-pålägg...har träffat helt otroliga sångerskor som dubbar sig själv på en tagning så klockrent, likaväl som man har suttit och overdubbat i timmar med en nitisk och duktig sångare eller sångerska som bara inte fixar det....så får man fuska vilket är aptrist tycker jag (klippa/klistra/flytta osv)...och som sagt, dubba sång är inget man skall eller måste göra på alla låtar, tvärtom använd det sparsamt på känslig alåtar och kanske mer i "krämiga" refränger etc... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika beroende på vad det gäller och vad man vill uppnå, är det tex en massiv chorus dubb med allt ifrån 4-12 overdubs i stämmor så brukar i alla fall jag bara komprimera ihop det rätt tight utan att det squeakar förstås...kanske cutta lite botten om det behövs.

Man kan förstås laja med pitch/chorus effekter hur man vill för färgens skull men jag tycker det blir fint utan och om man medvetet sjunger in det med olika tonhöjd/timbre så blir det en härlig naturlig "färgbredd"...dist etc om det så passar, mer i attitydlåtar och kanske som en ständig andra dubb i ett annat läge/oktav, who knows, lattja o testa!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...