Jump to content
Annons

Gitarr Skalor :q


Jonathanhitochdit

Recommended Posts

Annons

Om du håller till i pop- och rockområdet så börja med pentatoniska skalan.

I E-moll eller G-dur ingår följande toner: e g a h d

Om låten inte byter tonart alltför vildsint vilket inte brukar vara fallet så klarar du dig långt på denna skala. När du känner dig hemtam med den så kan du gå vidare.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till en början brukar man lära sig hur själva "utseendet" på skalan ser ut, så som på bilden ovan.

Men det är en grym fördel om man lär sig vilka toner som är med i skalan. Om man inte orkar lära sig tonhöjderna (alltså vilken ton som är C, D, E osv) så bör man åtminstånde lära sig var i skalan tonen, alltså vilken ton som är 1, 2, 3 osv. .. typ.. lite svårt att förklara.

Men som i bilden ovan (bilden är för övrigt helt felvänd, enligt mig, men men) Där ser själva utseendet ut lika dant oavsett om du spelar en A penta eller en D penta, man börjar bara på olika band, men tonen 1, 2, 3 o.s.v. ligger rent "visuellt"på samma ställe om man kan se hur skalan "ser ut" (som på bilden)

lär dej en durskala riktigt bra, sen relaterar du alla andra skalor till durskalan. (när man blir lite mer van kan man även använda andra skalor som referens).

Ex spela en durskala, men sänk tonhöjden ett halvt steg på ton 3, 6 och 7. då blir det en mollskala. En durskala där man höjer 4:e tonen blir lydisk skala... och så vidare.. därför är det bra att kunna tex var 3 tonen i en durskala är på 3 strängen eller var 7 tonen är på 5 strängen o.s.v.

sen finns det ju skalor, tex pentaskalan, bluesskalan, diminished, augmented etc. som inte funkar riktigt att göra på detta viset och det beror främst på att de inte inne håller 7 olika tonhöjder, vilket durskalan gör.

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt du behöver i teori, skalor mm finns på nätet!

Det är bara att söka så hittar du massor 🙂

Du behöver inte köpa dyra böcker.

Här är en av många sidor:

http://www.freakguitar.com/scales.html

Det är våran svenska gitarrhjälte Mattias Eklunds sida.

Tabulaturer finns i hundratusentals på nätet, skaffa programmen guitar pro och powertabs så du kan titta på tabsen och samla på dig ett bibliotek som passar dig.

I de programmen finns väldigt bra guider på alla tänkbara ackord mm.

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Vet ej om detta e rätt tråd. Den passar inte in i gitarr tråden men aja.

Skalor! hur lärde ni er det? det finns hur mycket som helst ju om man måste memoera väldigt mkt. Är lite nyfiken nu, tog det tid för er att lära er? hur och vart lärde ni er?

Hej

Hitta en metod som fungerar för dig vare sig det är böcker, internet, datorprogram eller din storebror. Öva 30 minuter om dagen varje dag så vågar jag lova dig att du kommer att bemästra skalor inom 2 år.

läs förresten den här tråden

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Pro har hjälpt mig mycket när det gäller skalor.

Ja det är suveränt!

Gå igenom alla guitar pro övningar som folk har lagt upp så har man otroligt mycket att bygga med.

Ska jag rekommendera EN gitarrtidning så blir det lätt Guitar techniques från UK. Suveräna övningar, kompletta låtar med backingtracks mm på cd + tidning.

Synd att prenumerationen är lite dyr till Sverige. Otroligt inspirerande att lira till proffsiga backingtracks. Har man tur så kan man hitta de på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en liten stund varje dag och lär dig vad tonerna på gitarrhalsen heter. Det underlättar väldigt mycket!

För många funkar det perfekt med ramsor,egna ord, som man snabbt lär sig utantill.

Börja med t.ex. tjocka E strängen. Börja med lös sträng=E och lär dig tonerna på prickarna uppåt halsen på den strängen.

1a prick, 3ebandet =G,

2a prick, 5e bandet =A.... osv till du kommer till 12e bandet som är E igen.

Alltså E, G, A, B, Ciss, E. Säg det i en snabb ramsa, egabciss, så sitter det snart. tonerna mellan prickarna är lätta att komma på när du vet vad pricktonen heter.

För A strängen blir det A, C, D, E, Fiss, A.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Pro har hjälpt mig mycket när det gäller skalor.

Ja det är suveränt!

Gå igenom alla guitar pro övningar som folk har lagt upp så har man otroligt mycket att bygga med.

Då har jag inte ens använt några övningar utan bara lärt mig genom att använda skalor när jag grejar i Guitar Pro och lärt mig tonernas förhållande inom dur- och mollskalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Pro har hjälpt mig mycket när det gäller skalor.

Ja det är suveränt!

Gå igenom alla guitar pro övningar som folk har lagt upp så har man otroligt mycket att bygga med.

Då har jag inte ens använt några övningar utan bara lärt mig genom att använda skalor när jag grejar i Guitar Pro och lärt mig tonernas förhållande inom dur- och mollskalan.

Ja i det programmet finns nog alla skalor man kommer och aldrig kommer behöva använda.

Ackordfunktionen i guitar pro är också jäkligt bra om man letar efter nya sätt att ta ett ackord 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lära sig vad tonerna heter finns det ett bra sätt.

Spela C på grova E-strängen (10 band) spela sedan C på A-strängen (3band) fortsätt att spela C på D-strängen och fortsätt sedan på alla strängarna neråt. När du sedan har spelat på tunna e-strängen, går du upp på grova e-strängen igen och spelar F. Fortsätt med F på A-strängen och vidare på strängarna. Dvs du spelar C sex gånger (6 strängar, en gång på varje sträng på lägsta oktaven på just den strängen.) sedan fortsäter du i kvintcykeln och spelar F, Bb, o.s.v.

När du kan spela detta tillsammans med en metronom i lagom tempo spelar du C på grova E-strängen D på A-strängen E på D-strängen och fortsätter med att spela C-dur skala, när du sedan kommer till C igen kör du Fdur skala osv. (kvintcirkeln)

när du kan spela alla durskalorna på det sätter i 16 delar med metronomen inställd på 120bpm så är du grym på var tonerna sitter på halsen.

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...