Jump to content
Annons

Gitarrsolo


Zyan

Recommended Posts

Nu har jag gått in i väggen igen, ska göra detta till en tradition varje vecka.

Jag är värdelös på att skriva solon (suttit i tre timmar utan resultat), iaf när jag utgår ifrån en musikgrund. Det finns för många möjligheter, mycket lättare när man har något att gå efter. Om det var en Cover så utgår man från orginalet och spisar till det lite grann.

Försöker nu skriva något till en låt, men kör fast hela tiden. Det blir bra fragment fast svårt att få en helhet.

Finns det några bra regler att hålla sig till? Finns det några förslag på hur man lätt ser på gitarren vilka platser på halsen man ska hålla sig till. Låten går i d-dur (tror jag)

Eller är det någon som vill visa med ett solo så blir jag grymt imponerad.

Ett lugnt och känslofyllt, behöver inte vara tusentals toner på en sekund. Något åt Robbie Williams - Angels eller kanske Bryan Adams - Everything I do.

Låten jag ska göra finns i ett inlägg från 4dec i denna tråd. Solot ska ligga på grunden som är mellan ca 1 min till slut. Funderar på ett akustiskt solo, men elgitarr passar även in.

Ge mig tips, ideer eller förslag. Skulle vara skönt att komma vidare med musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett vanlig grej är att följa melodin i låten och ha den som grund fast sväva ut lite från den när själva solo börjar.

Men har du ingen melodi eller sång inspelad, eller ett intro-melodi så utgå från akorden du har i solopartiet och sen nynna något.

Ett annat förslag är att bara spela akordstonerna först sen genomgångstoner tills du hittar en enkel melodi. försök inte blanda flera tema utan håll dig till ett.

Det var kanske råd du redan visste om:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får för mig at du kan spela gitarr... ifall så är fallet undrar jag om du kan några skalor... om inte så ta och lär dig det... det underlättar både i skapande och i skrivandet... 😳

här är den simplaste skalan den sk. pentatoniska skalan:

I-O-I----I----I-X-I----I

I-X-I----I----I-X-I----I

I-X-I----I-X-I----I----I

I-X-I----I-O-I----I----I

I-X-I----I-X-I----I----I

I-O-I----I----I-X-I----I

Detta är ju en box... den kan man flytta runt över hela halsen eftersom det är samma intevall mellan banden... X är där du ska trycka ner strängen... och O är grundtonen i skalan...

det som kan vara lite klurigt är vilken box amn ska använda... då det gäller pentatoniska skalan ska tu tänka i parralell tonarter.. dvs du ska spela men grundton H i den pentatoiska skalan eftersom H-moll är paralelltonart till D-dur och den pentatoniska skalan är i baserad på moll-toner...

mycket lycka... och slå mig inte om du redan kunde detta

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får för mig at du kan spela gitarr... ifall så är fallet undrar jag om du kan några skalor... om inte så ta och lär dig det... det underlättar både i skapande och i skrivandet... 😉

här är den simplaste skalan den sk. pentatoniska skalan:

I-O-I----I----I-X-I----I

I-X-I----I----I-X-I----I

I-X-I----I-X-I----I----I

I-X-I----I-O-I----I----I

I-X-I----I-X-I----I----I

I-O-I----I----I-X-I----I

Detta är ju en box... den kan man flytta runt över hela halsen eftersom det är samma intevall mellan banden... X är där du ska trycka ner strängen... och O är grundtonen i skalan...

det som kan vara lite klurigt är vilken box amn ska använda... då det gäller pentatoniska skalan ska tu tänka i parralell tonarter.. dvs du ska spela men grundton H i den pentatoiska skalan eftersom H-moll är paralelltonart till D-dur och den pentatoniska skalan är i baserad på moll-toner...

mycket lycka... och slå mig inte om du redan kunde detta

😳

så om jag spelar i d-dur ska d vara är O är?

Edit: Läste tydligare 😕

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

hej Zyan

såsom jag vill se det så finns det en rad olika sätt att få igång solandet på.

pentatoniska skalan (har 5 boxar som kan/bör kombineras) är alltid en höjdare. Lär dig den och lär dig att se alla boxarna på en gång på halsen. Sen flyttar du bara dem efter tonart.

Du bör samtidigt ha koll på de 5 "kompletta" boxarna (där 4an och 7an oxå ingår) eftersom dessa noter är viktiga passing notes.

Du bör ha koll på de exakta noterna till dur7, moll7, maj7, dim ackorder på halsen och som sagt kunna sätta in dem i boxarna.

Lär dig att tillämpa dessa grejer i segment, längst med strängen/strängarna och "diagonalt"

Hämta också inspiration utifrån och framförallt se till att analysera tonföljden så att du lär dig hur man kombinerar noter.

Har tipsat om GSM innan men det tål kanske att upprepas. Döbra program där du lär dig det mest om ovan.

hoppas det hjälper

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten går i D-dur, lär dig D-lydisk skala där har du många sköna toner till att leka fram en melodi, spela inte skalan upp och ner ton efter ton i rad utan variera till du har en melodi över akorden, det är lättare än du tror, 😉

om du inte vet vad tonerna heter på halsen, kolla upp de först!

akuthjälp

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Funky, Gehöret och Kirtaphus. Era tre senaste länkar och bilder var suveräna. Nu har jag torsdagen räddad, för tyvärr kan jag inte kolla (prova) på det nu. Har grannar 😉

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste nån gång på ett forum att många solon är uppbyggda på följande sätt:

Utgå från en kort melodisnutt, som slutar "neråt"

Spela om (ungefär) samma snutt, fast sluta uppåt

"Accelerera" solot genom att gå upp i pitch, spela fortare, spela "utanför skalan" (byta tonart, lägga in en massa blåa toner el.dyl.), eller flera av dessa samtidigt.

Därefter gäller det mest att hitta en bra avslutning.

Det kan vara nåt att utgå ifrån, lyssna t.ex. på solot i november rain för ett praktiskt exempel.

Observera att det inte är nån regel för hur solon "ska" se ut, och en majoritet av alla solon här i världen ser nog inte alls ut så.

Link to comment
Dela på andra sajter

spela "utanför skalan" (byta tonart, lägga in en massa blåa toner el.dyl.)

Att spela utanför skalan aka kromatisk improvisation är verkligen underskattat. här finns improvisationsmöjligheter som aldrig hade kunnat uppnås med "modal" och "tonal" improvisation. Jag tycker att när man har bra koll på skalor och dylikt borde man utmana resten av tonerna och så småningom lära sig hur man kan använda dem i olika situationer.

Först då är man fri 😆 och kan börja improvisera på riktigt. Det krävs dock en stor insikt i tonrelationer och även ett väldigt musikaliskt öra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ok det är väl klart att det är bra att veta ungefär var man ska sätta fingrarna men annars så handlar det om att sitta och lira och lira och lira gå på muggen, ta en fika och lira och lira och till sist så bildas det en melodi på ett naturligt sätt. Sen får man börja sätta den på pränt till bakgrunden och då kommer det en massa variationer och förhoppningsvis förenklingar typ lite smidigare notvärden för ett solo handlar oftast om att spela en melodi. Sen bör ju solomelodin då ligga ungefär innanför ramarna för den stil som låten ligger i och kanske ibland även ha med vissa element med från huvudmelodin. Det är väl det första man får klura ut under dom där första timmarna man sitter och gnetar och får fåror på fingertopparna. Ska kolla in låten du pratar om där uppe man blev lite intresserad 😄 . Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det är väl klart att det är bra att veta ungefär var man ska sätta fingrarna men annars så handlar det om att sitta och lira och lira och lira gå på muggen, ta en fika och lira och lira och till sist så bildas det en melodi på ett naturligt sätt. Sen får man börja sätta den på pränt till bakgrunden och då kommer det en massa variationer och förhoppningsvis förenklingar typ lite smidigare notvärden för ett solo handlar oftast om att spela en melodi. Sen bör ju solomelodin då ligga ungefär innanför ramarna för den stil som låten ligger i och kanske ibland även  ha med vissa element med från huvudmelodin. Det är väl det första man får klura ut under dom där första timmarna man sitter och gnetar och får fåror på fingertopparna. Ska kolla in låten du pratar om där uppe man blev lite intresserad 😄 . Lycka till

Göran

Om man vill ha en lite mer overkill approach till att spela melodier man har i huvudet så kan jag även rekommendera gehörprogrammet By ear.

Om man bortser från den lite TV-shop aktiga hemsidan så är det ett bra program som vänder sig till gitarrister och basister. Dessutom ges det 1 års pengarna tillbaka garanti om du inte är nöjd.

Edit: edit

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...