Jump to content
Annons

Liquid Mix (en provsmakning)


Torwald

Recommended Posts

Eftersom jag än så länge är så fasligt nöjd med min Liquid Mix tänkte jag dela med mig av ett litet smakprov! Jag ville inte ge er massa överprocessade trummor jämfört med helt torra trummor, det blir så maskerat och dåligt tycker jag. Istället kommer här en trumloop i två verisioner. En helt torr, och en där det ligger lite kompressor och subtil EQ enligt följande specifikation:

LM_settings.JPG

Och enligt Focusrite är det såhär:

Mix Buss: Brit Classic Buss = SSL FX G384 stereo compressor

Trany 4: US Classic Discrete 4 EQ = API 550B (från APIs lunch box)

Jag har normaliserat båda klippen, men eftersom det torra spåret kändes märkbart mer högljutt har jag justerat volymen lite på känsla. Om ni har synpunkter på detta får ni gärna säga det, jag hade kanske lite bråttom när jag justerade.

Här är i alla fall ljudexemplen:

EDIT: Jag tog bort ljuden eftersom folk var så elaka mot mig :'(

Skämt åsido, ska slänga upp något som låter bättre! :rolleyes:

Personligen tycker jag klippet med Liquid Mixen är mer levande och lite tredimensionellt, och bättre bett i virveln. Och det här är ändå bara lite kompressor på trumbussen 😉

Håll till godo!

EDIT: Förresten! Trummorna är Toontracks EZ Drummer.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr så sa det inte så mycket. LM versionen lät bara mer luddigt än orginalet. Plus att det var inte så mycket man hörde av kompressionen, det dök bara lite grann av fladdret i trummorna. Jag skulle vilja höra mer spy, flåsande. DÅ hör man hur den jobbar. Annars så är väl sång eller nån gitarr som gäller om man vill höra det snygga i kompressionen. Men annars ett mycket bra initiativ. Lägg gärna upp mer, gärna lite med Focusrites presets oxå. Funderar starkt på att införskaffa mig en Liquid Mix! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så sa det inte så mycket. LM versionen lät bara mer luddigt än orginalet. Plus att det var inte så mycket man hörde av kompressionen, det dök bara lite grann av fladdret i trummorna. Jag skulle vilja höra mer spy, flåsande. DÅ hör man hur den jobbar. Annars så är väl sång eller nån gitarr som gäller om man vill höra det snygga i kompressionen. Men annars ett mycket bra initiativ. Lägg gärna upp mer, gärna lite med Focusrites presets oxå. Funderar starkt på att införskaffa mig en Liquid Mix! 😆

Vill du ha flås kan det ordnas 😉

Vad vill du ha? Ska se om jag kan fixa lite pumpande rum :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill inte jag vara den som är den men jag tyckte torr lät bättre. Jag tyckte kicken vart sämre på det andra exemplet.

Håller helt och hållet med.

Mer kropp och punch i virveln på LM-versionen men jag tyckte det inte lät "bättre" mot resten av setet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill inte jag vara den som är den men jag tyckte torr lät bättre. Jag tyckte kicken vart sämre på det andra exemplet.

Håller helt och hållet med.

Mer kropp och punch i virveln på LM-versionen men jag tyckte det inte lät "bättre" mot resten av setet.

Hahaha! Smaken är ju som baken!

Kanske var fel av mig att posta ett klipp med lite halvdött resultat då, men min poäng var ju inte att visa hur stumma trummor låter när man skär i diskanten.

Får väl posta nya exempel, hehe. Åker dock bort imorgon, så det får bli på fredag eller lördag! Så länge kan ni väl säga vad ni vill höra så kanske jag kan ordna det? Säg inte sång, för det ställer jag inte upp på 😆

Tills vidare tar jag bort de här klippen, för jag tror in te jag har så väldans mycket bandbredd att slösa på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hallojsan.. 🙂

Jag har haft LM ett tag och för att få fram det bästa ur denna trevliga lilla låda, så bör man köra hårt med den. Dvs pressa den, inte softa 😑 . Upp med involymen så märken man karraktären på kompressorerna mycket bättre och det blir dessutom bra punch i ljudet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...