Jump to content
Annons

Efter att folk spelat in. Vad ska man ge dem?


red_house_painter

Recommended Posts

Tänkte lite på det. Om folk kommer till ens studio för att spela in en skiva. Vad ska man ge dem?

Man bränner väl ut en skiva med alla spår (som en cdskiva redo för stereon) + en med alla filer? SKa man då bara hämta alla mappar och cubasefiler i samma cdr (om det finns tillräckligt med utrymme)

Och om dom ska mastra det hos någon annan. Hur bör man ha lagt upp det då?

Om dom ska mixa själva. Så antar jag bara att man slänger in all skit på en jävla massa skivor.

Bara en kort undran egentligen. Så att man kan verka lite proffisgare än förr.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om kunden betalat för att enbart spela in äger kunden även materialet

och bör således få

1. Skiva med låten Bouncad för uppspelning i stereo.

2. Alla spår bouncade som audiofiler från nollan eller ettan

( m.a.o alla filer från samma punkt oavsett om dom är tomma eller inte )

( Om projektet skall öpppnas i Pro Tools bouncar man i Split Stereo )

3. Projekt mappen med alla filer ifall dom vill använda sig av andra tagningar.

4. Projektdokumentet ifall dom har samma mjukvara.

i detta fall bör man enbart använda sig av medföljande pluggar och inga tredjeparts pluggar eller Vst instrument.

5. Överkurs är att även bounca allt som OMF med detta i inte oftast nödvändigt om du bouncat alla audiospår.

Allt detta brukar oftast få plats på en DVD-skiva så att införskaffa en sådan om man har mycket inspelningar är ju en värdig inverstering.

Och med dagens fallande priser på externa hårddiskar är det inte alls ovanligt att du helt enkelt överför allt till deras hårddisk dom har med sig.Absolut lättast och smidigast.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Låt kunden bestämma och försök erbjuda så många olika format och kombinationer så möjligt. CD/DVD/DAT/Rullband (uppskattas av många men inte av alla).

Ska det till mastering kommer teknikern vilja ha en data-cd i 24 bitars ljud (antar att du spelar in i 24 bitar) i samma samplingsfrekvens det är inspelat i från början med alla mixar. Och så ser du givetvis till att inte ha någon plug på masterregeln; det sköter dom bättre än du 😉. Själv har jag ibland ringt upp den som ska mastra och kollat vad den som ska göra jobbet helst vill ha. Några produktioner från studion jag satt i förr har faktiskt gått på rullband till digitalfabriken, och då blev dom skitglada...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...