Jump to content
Annons

Sökfunktionen


IDF

Recommended Posts

kan inte folk lära sig att om man söker på alla miljarder trådar som redan tagits upp löjligt många gånger så kan man iaf trycka in rätt knapp!! forumet HAR, tro det eller ej, funnits i mer än 30 dagar bakåt!!!

😆

post-66-1168521087.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det enklaste vore väl att ändra så att den automatiskt söker på ALLA forumets trådar, inte bara dom senaste?

Verkligen!!!

Det borde också finnas ett sökfält längst upp i bannern som söker i allt så man slipper gå in i sök och använda den extremt användarovänliga layouten som den har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vilja kalla den extremt användarovänlig...

Däremot tror jag att just det där med 30 dagars default på sökningen leder till många onödiga frågor på forumet. Det är nog många som missar den inställningen och inte får de svar de söker utan ställer frågan för femtielfte gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vilja kalla den extremt användarovänlig...

Däremot tror jag att just det där med 30 dagars default på sökningen leder till många onödiga frågor på forumet. Det är nog många som missar den inställningen och inte får de svar de söker utan ställer frågan för femtielfte gången.

precis det ja ville poängtera...

ja blir så jävla trött på att EXAKT likadana inlägg dyker upp 40 ggr om dagen på framsidan!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så söker man med google och får rätt svar direkt 😉

jo precis!! 😉

men oftast de som kommer nya vet inget om ngt, o startar trådar direkt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så söker man med google och får rätt svar direkt 😎

jo precis!! 😉

men oftast de som kommer nya vet inget om ngt, o startar trådar direkt!!

Kanske dags att bygga in googles sökmotor på sidan då. :rolleyes:

hehe kanske..

jag gillar förvisso en del prylar med sökmotorn!!

tex. nya trådar o om man söker på ett visst användarnamn o så!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

dagens ilandsproblem...

Forumen är väl till för att frågor ska ställas?

Alla börjar väl nånstans?

Att inte dela med sig av sin kunskap tycker jag är löjligt.

Det här forumet har ju ändå rätt bra "attityd" om man jämför med t ex zatzy (bilforum) där man i princip blir slaktad om en enkel fråga ställs!

Visst kan man väl anse att det är jobbigt med nya frågor hela tiden, det köper jag, men ofta är de lätt besvarade så jag förstår inte riktigt varför folk hänger upp sig på en sån bagatell.

min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Default borde alltid vara att alltid söka i alla forum - från idag och bakåt till tidernas begynnelse. Om man vet mer så kan man begränsa sökningen själv, men de flesta som söker har nog inte så mycket koll på när eller var man ska söka...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Däremot tror jag att just det där med 30 dagars default på sökningen leder till många onödiga frågor på forumet. Det är nog många som missar den inställningen och inte får de svar de söker utan ställer frågan för femtielfte gången.

Just det har påpekats många gånger redan på "gamla" forummotorn, så det måste ju helt enkelt vara ett svårlöst problem eftersom det tar flera år att fixa till... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Standard sedan ett halvår är att man söker bland samtliga datum, inte bland de senaste 30 dagarna.

Vad gäller trådar som postas igen och igen, så tror jag inte det är något som endast har med sökfunktionen att göra. Det beror på lathet. Man orkar inte söka. Vet inte på vad man ska söka. Citerar mitt eget inlägg från häromdagen:

Framför allt skulle jag som administratör (och nu låter jag som en repig gammal skiva) önska att folk använder knappen Anmäl mer:

När någon har gjort en tråd vars ämne redan avhandlats, anmäl tråden och ge en länk till den existerande. Att svara på samma fråga en gång till ger upphov till precis det som diskuteras i denna tråd, samt gör forumet mindre till en kunskapsdatabas och mer till ett chattrum där mycket går i cirklar.

Det går dessutom fortare att hjälpa till att söka upp en tråd och anmäla ett inlägg, än att svara på samma frågor igen, om och om igen. Med tiden blir dessutom trådarna väl synliga på Google, och det blir mycket lättare att snabbt hitta relevant information.

Så please, hjälp mig hitta trådar som ska slås samman - och använd knappen Anmäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tror jag att just det där med 30 dagars default på sökningen leder till många onödiga frågor på forumet. Det är nog många som missar den inställningen och inte får de svar de söker utan ställer frågan för femtielfte gången.

Just det har påpekats många gånger redan på "gamla" forummotorn, så det måste ju helt enkelt vara ett svårlöst problem eftersom det tar flera år att fixa till... 🙂

Fast nu söker den ju på alla datum.

EDIT: Olsberg hann före.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på är om det finns en begränsning i antal tecken man måste söka på för att få träff?

Prova flöjande: sök på 03d (Noll Tre D) <--- Jag får inga träffar.

Söker istället på: yamaha 03d <--- Får massor av träffar.

Samma sak om man söker på svt d.v.s. inga träffar... 😕

Vore tacksam för svar! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns en begränsning och jag har inte hunnit titta på det ännu. Den som vill söka på färre än fyra tecken långa sökord, använd Google och inled sökningen med "Studio forum". Därefter är det bara att klicka på länken Fler resultat från forum.studio.se

Citerar annars hjälpen för avancerad sökning:

morot juice  	Hitta inlägg som innehåller minst ett av sökorden
+morot +juice 	Hitta inlägg som innehåller båda sökorden
+morot -juice 	Hitta inlägg som innehåller ordet morot men inte ordet juice
morot* 	        Hitta inlägg som innehåller ordet morot och/eller morotsjuice
"några ord" 	Hitta inlägg med fraser 'några ord från tillverkaren', 'några ord' men inte 'några visdomsord'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...