Reason_user Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 (redigerat) Hej Undrar om ni kunde hjĂ€lpa mig genom o tipsa om en bra mic-preamp med bra EQ möjligheter? Jag har tittat pĂ„ nĂ„gra pĂ„ den hĂ€r sidan http://www.jamshop.se/files/items.php?cat_...Q&cat_2=&cat_3= Men de svĂ„rt för mig o veta vad som e bra...kan tĂ€nka mig spendera 3000kr om de vĂ€rt det...annars e jag helst ute efter nĂ„t sĂ„ billigt som möjligt men samtidigt bra, nĂ„t som man skulle vĂ€lja Ă€ndo förre en sĂ„n dĂ€r lite dyrare variant... Jag kommer anvĂ€nda den till min mic bara sĂ„ de ingen gitarr eller annat intrument som gĂ€ller... Kommer o kopplas ihop med min Röde NT1-A mic och Maya44 MKII ljudkort, nĂ„t som passar den kombinationen skulle ju nog va bra, för ja tĂ€nkte om de för bra kanske inte mina andra grejer hĂ€nger med...och om de för dĂ„ligt, ja dĂ„ blire för dĂ„ligt....sĂ„ nĂ„nstans optimalt för mina grejer sĂ„ att sĂ€ga...vet inte, men ni kanske vet nĂ„t? đ Redigerat 11 januari 2007 av Reason_user
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Focusrite eller Studio Projects.
Torwald Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Hur motiverar du att den mÄste ha EQ? Har du en budget pÄ max 3000 fÄr du mycket mer preamp för pengarna om du köper en utan lullull som du kanske inte behöver ÀndÄ.
Reason_user Postat 11 januari 2007 TrÄdstartare Postat 11 januari 2007 tsmalmbe & Torwald Jag blev intresserad av den dÀrra focusrite trakmaster pro och voicemaster pro, fast sen tÀnkte jag hur stor e skillnaden egentligen? jag kan lika gÀnra köpa en Alto Voice Plus Mik Pre Kompressor e t c för 1400kr, den har ju alla funktioner som behövs, EQ vill jag ju ha för att jag ska kunna justera ljudet sÄ att det passar till musiken och miljön i rummet...om jag inte har nÄn kontroll pÄ det sÄ kommer jag o fÄ in massa skrÀp ljud i backgrunden, jag har ju direkt ingen studio hÀr hemma sÄ de lÄter hemskt nÀr micen Àr i sin orginala pre-set, plus med en pre-amp som har kompresseor ect. sÄ kan jag oxÄ skrika hur mycket fan jag vill utan att de disstar eller hur? Me tanke pÄ dom grejerna jag har nu och om jag skulle t ex köpa en focusrite voicemaster pro o brÀnna 6700kr pÄ den, skulle jag verkligen fÄ ut maskinens fulla potential? Ja vet inte jag blev ganska sugen pÄ den dÀrra Alto Voice Plus Mik Pre Kompressor e t c för 1400kr fast ni tycker sÀkert att den e skit? eller hur? eller e den bra?
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Jag har haft en Alto kompressor en gÄng. I tvÄ veckor, sen satte jag skadan i cirkulation. NÄja, om du tror dig bli nöjd med en Alto, ta den. Du kan alltid sÀlja den vidare begagnad igen, och tappa nÄgra hundringar pÄ vÀgen. So what, dÄ vet du. SÄ köper du din trackmaster sen. Som jÀmförbart exempel: jag har bÄde en ART TPS och en Presonus Eureka. Och pÄ nÄt vis kan man helt enkelt sÀga att Eurekan lÄter klarare och vackrare - sÄngen Àr lÀttare att fÄ pÄ plats i mixen. Jag eq:ar dock aldrig sÄ hemskt starkt i inbandnindsskedet eftersom man inte vet saker pÄ riktigt förrÀn man mixar. Men lite dip pÄ mellanregistret, lite glans pÄ diskanten och HPF.
Reason_user Postat 11 januari 2007 TrÄdstartare Postat 11 januari 2007 tsmalmbe Men trakmaster har typ inga funktioner den sÄg vÀldigt enkel ut funktionsmÀssigt, jag vill ha en mic pre-amp med funktioner vilken ska jag dÄ vÀlja? en som e bra dÄ...
Claes Holmerup Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Jag skulle hellre vÀlja en ren preamp. DÄ Àr du mer flexibel och har möjlighet att justera förutsÀttningslöst vid mix. Om du gör fel vid inspelningstillfÀllet, sÄ Àr skadar irreparabel, men har du spelat in rent, sÄ kan du göra alla sorters justeringar i efterhand.
DivineCo Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Musikborsen pÄ St.Eriksplan Sthlm sÀljer en Focusrite Tonefactory för 3.200 det Àr en lite Àldre modell som har varit demoex. Har bÄde EQ och kompressor sÄ vitt jag vet Àr det ett riktigt bra köp med tanke pÄ den utrustning du har iövrigt.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Men trakmaster har typ inga funktioner Det lÄter som du skulle vara ute efter knappar och knobbar istÀllet för en bra preamp? Jag tycker trackmastern har helt bra funktioner: optokompressor och mid-scoop. Vad anvÀnder jag i min Eureka? Kompressor och mid-scoop som sagt. Glansen pÄ diskanten kan man mycket vÀl lÀgga till efterÄt. Kom ihÄg att om du sitter och pillar till din röst ett flertal timmar sÄ kan den lÄta jÀvligt bra, och inta alls passa i mixen. SÄ du skall göra endast det mest nödvÀndiga vid inbandnigsskedet, inte mixa. DÀrför Àr det oftast ocksÄ mera kreativt att inte ha sÄ jÀvligt mÄnga knobar. Behöver du sen verkligen mera eq av nÄgon orsak, kan du köpa en bra parametrisk eq emellan preampen och ljudkortet. Den dagen, den sorgen.
DivineCo Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 (redigerat) InstÀmmer med bÄde claes och tsmalmbe man ska inte mixtra för mycket med ljudet vid inspelning och jag vet att mÄnga pÄ detta forum föredrar att ha en bra ren preamp och fixa ljudet i mixen istÀllet. Personligen tycker jag dock att det inte skadar att processa vissa saker som sÄng och akustiska instrument i flera steg alltsÄ bÄde vid mix och inspelning. Men det Àr jag det. Kör i sÄfall bara kompressor och eventuellt att jag skÀr bort lite bumliga lÄgfrekvenser. Redigerat 11 januari 2007 av DivineCo
limpan666 Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Siemens/Telefunken V72 exempelvis har inte en enda knapp och endast som funktion att förstÀrka kmikrofonsignalen och den lÄter ju dÀrefter!
Reason_user Postat 11 januari 2007 TrÄdstartare Postat 11 januari 2007 Men vad gör man om de till exempel för mycket diskant i ljudet eller om man behöver trycka i i rösten utan att det ska dissta, eller om rummet ekar om de för mycket av en viss frekvens? allt de dÀr kan man ju inte styra sen efterÄt i mixen??? de ju dÀrför de till o ha EQ pÄ pre-ampen am i right? vad tycker ni om den hÀrra http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=195& den har en voice processor med lite fin ljusteringar oxÄ... Om jag fÄr frÄga, hur gör proffsen? nÀr dom ska spela in, Àndrar dom alldrig pÄ ljudet i micen kör dom med samma frekvens i varje lÄt o mixar allt efterÄt? blir inte artisten förvirrad?
DivineCo Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Ăr inget proffs men jag har hört att mĂ„nga bĂ„de kör rent och komprimerar och skĂ€r lite lĂ€tt sĂ„ jag tror inte att man kan sĂ€ga nĂ„got generellt hĂ€r. DĂ€remot Ă€r det oftast viktigt att fixa ljudet i medhörningen speciellt om den som ska spelas in Ă€r lite osĂ€ker men det Ă€r ju inte den signalen som man spelar in.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Men vad gör man om de till exempel för mycket diskant i ljudet Fix it in the mix. eller om man behöver trycka i i rösten utan att det ska dissta Minska gain, minska output, ta ett steg bakÄt. Med kompressor i inbandningsskedet skall du korrigera smÀrra nivÄÀndringar, inte limitera materialet. Gör du det Àr all hope lost i mixen. eller om rummet ekar Kallas brist pÄ akustikbehandling, och ingen eq eller kompressor rÀddar dig frÄn det. Köp en tjock matta frÄn IKEA, fyll en bokhylla med böcker, köp en soffa och hÀng ryor pÄ vÀggarna.
Reason_user Postat 11 januari 2007 TrÄdstartare Postat 11 januari 2007 DivineCo De va smart sagt, om o fixa ljudet i medhörning istÀllet, gÄr det o göra sÄ med en sÄn dÀr maskin?
Torwald Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 (redigerat) Som sagt, det mesta jag kan tÀnka mig en preamp behöver ha i funktionsvÀg i de allra flesta situationer Àr fantommatning, HPF, phase shift och transparent kompressor. Visst kan man tÀnka att man skulle vilja backa lite pÄ diskanten, men jag skulle vilja sÀga att det förmodligen har mer med dÄlig mickplacering att göra Àn nÄgot annat. Tycker du ÀndÄ det Àr för mycket diskant i mix Àr det ju lÀtt att bara skÀra lite. Och som sagt ovan: Du kan inte ta bort dÄligt rumsljud frÄn en inspelning. Det blir snarare vÀrre om du börjar anvÀnda kompressor. Lösningen heter döddÀmpat sÄngbÄs eller ett rum som lÄter bra. Edit: Vill du ha ett annat ljud i medhörningen och inte har sÄ höga krav, varför inte bara köpa en pytteliten linemixer eller nÄgot som du kör igenom innan medhörningen? Redigerat 11 januari 2007 av Torwald
Claes Holmerup Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Men vad gör man om de till exempel för mycket diskant i ljudet eller om man behöver trycka i i rösten utan att det ska dissta, eller om rummet ekar om de för mycket av en viss frekvens? allt de dÀr kan man ju inte styra sen efterÄt i mixen??? de ju dÀrför de till o ha EQ pÄ pre-ampen am i right? Det blir ju samma resultat vare sig du Àndrar ljudet med eq före eller efter inspelningen - men skillnaden Àr att om du har spelat in med eq, sÄ kan du inte backa till hur det var före - om du mÀrker senare att det blev justerat för mycket, utan dÄ fÄr du överkompensera vid mix - nÄgot som Àr vÀldigt onödigt. BÀttre och bekvÀmare att ta hand om allt sÄdant i mixen. Om du sÀnker nÄgon frekvens vid inspelningen, sÄ hjÀlper det inte mot dÄlig akustik. Har du problem med akustiken, sÄ kan du inte göra mer Ät det med eq före Àn vad du kan efter inspelningen, utan summan av kardemumman blir detsamma var du Àn justerar. Det enda som egentligen hjÀlper mot dÄlig akustik, Àr att akustikbehandla pÄ lÀmpligt sÀtt. Om man Àr vÀldigt erfaren och kÀnner sitt system vÀl, sÄ kan man ge sig till att kompensera för vissa brister man kÀnner till, redan vid inspelningstillfÀllet, men det Àr definitivt överkurs i de flesta fall - och inte att rekommendera om man inte har vÀldigt bra koll pÄ vad som hÀnder överallt. De flesta anvÀnder nog bara preamp och eventuellt lÀtt kompression. SjÀlv kör jag enbart med preamp och spelar in i hög upplösning (24-bit) för att behÄlla bra dynamik Àven om jag skapar ett headroom genom att backa lite extra i inspelningsvolym.
Reason_user Postat 11 januari 2007 TrÄdstartare Postat 11 januari 2007 (redigerat) Okey, jag gillar iden med o köpa en bra pre-amp utan finesser och att man köper istÀllet en enkel mixer som man kan Àndra medhörningen med....vilket av vardera skulle ni rekommendera dÄ? pÄ en budget pÄ ca 3000kr exl. (4000kr) ifall de nÄt vÀldigt spec o bÀttre pÄ nÄt sÀtt Redigerat 11 januari 2007 av Reason_user
crillemannen Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Tjo, Du kan ju alltid köpa min MIC-Preamp m. RĂR, 4bands EQ, och kompressor đ Kolla in annonsen pĂ„ vendolin. maila gĂ€rna Ă„ frĂ„ga om du vill đ : http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=4899382
Claes Holmerup Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Okey, jag gillar iden med o köpa en bra pre-amp utan finesser och att man köper istÀllet en enkel mixer som man kan Àndra medhörningen med....vilket av vardera skulle ni rekommendera dÄ? pÄ en budget pÄ ca 3000kr exl. (4000kr) ifall de nÄt vÀldigt spec o bÀttre pÄ nÄt sÀtt Behringer har en 19" rackmonterad hörlursförstÀrkare, dÀr det finns 4 oberoende utgÄngar med bas+diskant pÄ alla. Den ligge rstrax över tusenlappen. Preamp Àr ju en smakfrÄga. Vill du ha ett rent ljud, sÄ titta pÄ Line Audio Design 2MP, som ger dig 2 kanaler för strax under 3000:-. För möjlighet till lite rörfÀrgning, sÄ kan du titta pÄ Studio Projects VTB-1 - eller 2st om du behöver tvÄ kanaler. Listpriset Àr 1500:-/st pÄ dem.
Reason_user Postat 11 januari 2007 TrÄdstartare Postat 11 januari 2007 Claes Finns det nÄt alternativ istÀllet för en dubbel kannalig? jag e bara ute efter en kannal de kÀnns lite onödigt med 2 kanaler nÀr jag har liksom en mic
lavrell Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Jag hittade min Mindprint En-voice mk1 beggad för 2200:- och den lÄter bra sm fan och speciellt EQ:n som Àr fantastisk. Att du ocksÄ fÄr en bra kompressor pÄ köpet Àr ju inget som gör saken direkt sÀmre SÄ mitt tips Àr att leta beggat sÄ fÄr du mycket mer för pengarna.
sixties Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 eller om rummet ekar sÀtt krokar itaket runt micen sÄ kan du hÀnga upp tÀcken, mattor eller nÄgot annat dÀmpande. joe meek preamparna ska lÄta bra, har sjÀv en focusrite trakmaster pro för 3500:- och den lÄter bra, du har kompressor och mid scoop eq mm.
Fredrik Karlsson Postat 13 januari 2007 Postat 13 januari 2007 Har en en Joe Meek VC3 med Kompressor och Enhancer men gÄr mer och mer över till att spela in utan effekt av samma anledning som Claes och övriga Àr inne pÄ.
Violiner Postat 13 januari 2007 Postat 13 januari 2007 (redigerat) Har du bara 3000 att satsa pÄ en preamp sÄ satsa dÄ de pengarna pÄ bra ljud. I klartext dÄ - vÀlj bort allt extra lullull som mixer, eq etc. Det Àr sÄ pass litet pengar i det hÀr sammanhanget sÄ varje krona behövs för att du ska fÄ bra ljudkvalitet. Sedan kan du eq:a och processa som du vill i datorn. Line Audio DMP Àr ett utmÀrkt alternativ som Àr svÄrslaget för de pengarna. Den kommer att hÄlla ett bra tag för dig. edit: Eller som sagt leta begagnat... Redigerat 13 januari 2007 av Violiner
Reason_user Postat 14 januari 2007 TrÄdstartare Postat 14 januari 2007 Vad tycker ni om TLA 5051 kompressorn för 3900kr beg pris?
Torwald Postat 14 januari 2007 Postat 14 januari 2007 Vad tycker ni om TLA 5051 kompressorn för 3900kr beg pris? Jag har en 5050, och generellt sett brukar vÀl folk sÀga trevligare sker om 5051 Àn 5050. Jag tycker min Àr helt ok, bra pÄ gitarr tycker jag, men skulle inte ha den till sÄng, dÄ skulle jag hellre ha nÄgot cleanare. Men som sagt, det gÀller 5050, 5051 ska ju vara clenare, i guess...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.