Jump to content
Annons

Smattrande Trummisar


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja!

En polare till mig lyssnar mycket på dödsmetal. Han tycker det är det bästa som finns. Jag själv kan inte lyssna på skiten. Jag blir oxtokig och nerverna börjar spöka. Till slut måste jag gå eller be han stänga av. Det blir för mycket. Som om att lyssna på 2a världskriget i 500 blås eller en jetmotot som skär sönder typ. 😄

Och jag är så att jag tokdömmer ut hans musik totalt. Men både han och jag spelar trummor (jag själv spelar egentligen inte längre) och har intresse i detta både vad det gäller trummor och trummisar. Han nämner folk som jag inte har en aning om vilka det är. Och en annan klämmer väl ur sig att Dave Weckl, Simon Philips osv. tycker att dom är bra trummisar.

Jag själv tycker att dödstrummisar gör inget annat än blästrar på och att typ det är det väl det ända dom kan. Men så fick polaren upp mitt intresse i en del trummisar. Prackade på mig som fasen och sa "-Jo men lyssna på den här killen, bla bla tjat tjat!!!" Och jag måste säga att jag blev totalt blåst av detta. Vilka otroliga musiker många av dom är. Lyssna på det här exempelvis:

Vill tillägga att ni som (inkl jag) som avskyr musiken så håll ut och lyssna/se på detta. Helt otroligt!

Behold Judas, Hate Eternal Hehehe vilka namn!

Ja, då kan man ju ifrågasätta hur gick det där till då?

En annan hävdar att det fuskas triggas klipps och redigeras en hel del (iofs så görs det så med all musik men mer här då kanske tror en annan 😉 )

Ja, för att få svar då på den frågan så kolla HÄR, video Killen grindar med en fot 🙂

Och är det det enda han kan? Nja, verkligen inte.. ett till exempel:I, Monarch. Hate Eternal

Och så gick det till Högerfot på 2 och vänsterfot på 3

Okej jag är överbevisad och står med svansen mellan benen.

Hur är en sån här trummis till "vanlig musik"?

Ja, killen heter Derek Roddy och kan det mesta. Kolla in hans låtar/videos och övningar han gör. http://www.derekroddy.com/

Men så i slutändan så kanske en annan tycker att han är pälor för svinen 😆

Men han är inte ensam. Finns hur många som helst av "den sorten"

Ujujuj vilka musiker det finns! Nån som vill köpa mina hinkar? 😉

Edit: Här lirar han klassiska rosannakompet Rosannashuffle Bara som en total omvändning i atombomen som small av här förut 😆

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant teknik osv men kan dessa killar LIRA TRUMMOR till VANLIG musik?

Kanske eller kanske inte, jag tror det inte förrän jag hör det, älskar själv riktigt bra trummisar, tycker att de (förutom sången såklart) är det absolut viktigaste instrumentet i bra låtar, lirar trummisen kass så blir allt fel liksom, gitarrister som duger och annat löst folk (bas-klav, som mig själv) hittar man i snart sagt varenda buske...

John Bonham

Ian Paice

Clive Bunker

Simon Phillips

Terry Bozzio

Vinnie Colaiuta

Albert Bouchard

Billy Cobham

Art Blakey

osv osv...är alla utsökt duktiga och med en helt EGEN stil!!!

(känner en galen kille som kan härleda varenda trummis från 60-talet och framåt av rang, alltså från vem denne lyssnat på/lärt sig/plankat stilen osv, ALLTID svarta killar såklart...från jazzen och bluesen´s era långt innan era föräldrar var födda...)

😉

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant teknik osv men kan dessa killar LIRA TRUMMOR till VANLIG musik?

Förvånansvärt många av de större döds/blackmetaltrummisarna är riktigt duktiga musiker som spelar "vanlig rock/hårdrock" med skönt sväng och trevlig feeling.

Men någon Cozy Powell är de då inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm

njaa

Sådanna trummisar overtalar mig inte i första taget. har själv lyssnat en hel del på sånna trummisar som (bara) är snabba och nej,de är tråkiga.

Du själv tog upp exemplet där med Roddy och rosanakompet.

Visst alla slag sitter där de ska, men gud vad tråkigt han gör det.

Inte många av dessa metalltrummisar är ju något intressanta. den enda på senasre tider jag fått upp ögonen för är faktiskt Joey Jordison.

Visst han är också såndär snabb å kvantiserad. men han gör iaf intressant saker mer än att mangla.

Varenda seriös trummis kan ju liksom lära sig att bli snabb å sen köra allt dedär, men att vara intressant är få som kan.

Lyssna på Florian nu. han gav många bra tipps.

och jag ger dig ännu ett

Jon Theodore. (mars voltas första tre skivor)

Där haru, ingen trummis ligger mig mer i smaken än han. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på väldigt mycket metall genom åren och min betraktelse skulle nog lyda som följer: Inom just dödsen är det generellt så att det finns väldigt många snabba trummisar men det saknas ofta kreativitet. Det skulle kunna bero på att de i många lägen spelar på fysiskt max och har fullt upp med drivet för är det nåt de flesta dödstrummisar kan så är det driv i högre hastigheter. Oftast måste de ju ha väldigt bra teknik också för att kunna spela på ett effektivt sätt men detta borgar ju ingalunda för att de kan vara bra på att spela andra musikstilar. Jag hävdar att det nästan uteslutande har med erfarenhet att göra, dvs har du spelat döds i tio år spelar du inte blues med samma känsla för musiken. Jag tycker t ex att nämnda Derek Roddy är stel och tråkig när han lirar annat än döds. Som med allt annat så finns det ju undantag så jag avslutar med att lista några trummisar(som har spelat döds någon gång) som jag tycker är bra:

-Sean Reinert: Helt otrolig och mycket kreativ trummis, vill ni höra honom dödsa ska ni lyssna på Death-Human från 1991.

-Igor Cavalera: Tog pukspelandet till en ny nivå inom dödsen, spelar med Sepultura än tror jag..

-Witek: Sjukt snabb och ganska varierad spelstil, spelar med Decapitated.

-Doc: Han var snabb och hade bra känsla för musiken, spelade med Vader men dog för nåt år sedan.

-Hannes Grossmann: Sjukt taktsinne, spelar med Necrophagist.

-Pete Sandoval: Förtjänar att nämnas eftersom han har en stor betydelse för hur dödstrummandet ser ut idag och så är han sjukt snabb på kaggarna 😄 spelar i Morbid Angel.

Jaja, kom inte på några fler favoriter just för tillfället men lyssna gärna på dessa 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på väldigt mycket metall genom åren och min betraktelse skulle nog lyda som följer: Inom just dödsen är det generellt så att det finns väldigt många snabba trummisar men det saknas ofta kreativitet. Det skulle kunna bero på att de i många lägen spelar på fysiskt max och har fullt upp med drivet för är det nåt de flesta dödstrummisar kan så är det driv i högre hastigheter. Oftast måste de ju ha väldigt bra teknik också för att kunna spela på ett effektivt sätt men detta borgar ju ingalunda för att de kan vara bra på att spela andra musikstilar. Jag hävdar att det nästan uteslutande har med erfarenhet att göra, dvs har du spelat döds i tio år spelar du inte blues med samma känsla för musiken. Jag tycker t ex att nämnda Derek Roddy är stel och tråkig när han lirar annat än döds. Som med allt annat så finns det ju undantag så jag avslutar med att lista några trummisar(som har spelat döds någon gång) som jag tycker är bra:

-Sean Reinert: Helt otrolig och mycket kreativ trummis, vill ni höra honom dödsa ska ni lyssna på Death-Human från 1991.

-Igor Cavalera: Tog pukspelandet till en ny nivå inom dödsen, spelar med Sepultura än tror jag..

-Witek: Sjukt snabb och ganska varierad spelstil, spelar med Decapitated.

-Doc: Han var snabb och hade bra känsla för musiken, spelade med Vader men dog för nåt år sedan.

-Hannes Grossmann: Sjukt taktsinne, spelar med Necrophagist.

-Pete Sandoval: Förtjänar att nämnas eftersom han har en stor betydelse för hur dödstrummandet ser ut idag och så är han sjukt snabb på kaggarna 😄 spelar i Morbid Angel.

Jaja, kom inte på några fler favoriter just för tillfället men lyssna gärna på dessa 😆

Witek från decapitated är fruktansvärt ful...

dessutom har han fulaste ryska gympadojjorna.. 😄

glöm inte bort dennis röndum från spawn of possession får man ju inte glömma.. jävligt teknisk snubbe från kalmar...!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer ihåg ett band jag såg på headbangers ball för många år sedan, tror de hette Confessor och jag tyckte deras trummis var för mycket, det var fills och konstiga takter hela tiden man fick inget grepp om musiken, han var jätte duktig men det var odugligt att lyssna på.

confessor video

confessor_ wig stand

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, har väl aldrig sett upp till metalltrummisar överhuvudtaget. Snabbt? Ja. Kul? Nej. För mig som lyssnar på lite lättare musik är snabbhet inte särskilt viktigt, utan känsla. I metall finner jag absolut noll känsla, whatsoever. Det visar ju också trummisarna då som inte kan köra t.ex Rosanna-kompet till den musiken eftersom det inte passar. De må vara bra trummisar som kan spela Rosanna-kompet (utan känsla), men om de ska visa upp sin mångfaldighet inom trumslageri så har de valt fel genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis har metal-trummisar känsla. Precis lika mycket som trummisar i vilken annan musikstil som helst.

Tycker man inte om musikstilen så är det svårt att avgöra om musiker har känsla eller inte.

Skulle tex Phil Collins fixa att spela Reign in blood med samma övertygelse som Dave Lombardo?

kommer ihåg ett band jag såg på headbangers ball för många år sedan, tror de hette Confessor och jag tyckte deras trummis var för mycket, det var fills och konstiga takter hela tiden man fick inget grepp om musiken, han var jätte duktig men det var odugligt att lyssna på.

Confessor har förresten släppt en ny skiva för inte alltför länge sedan. Kan rekomenderas.

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Döm inte genrer "fascistiskt". Dom spelar deras genre, och självklart är frågan objektiv då olika människor kan olika saker; ja, de finns trummisar som spelar grind som kan spela andra genres. Dock med samma känsla som 'en annan trummis'? Vad är det för fråga egentligen? Håller med förgående inlägg. Det finns känsla i grind också. Sen om det kommer till tycke och smak så tycker alla olika. Face it.

Redigerat av newform
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

håller med här.

Det är bara dumt att jämföra trummisar från den hårdare genren med trummisar från AOR osv... Hur hade det blivit om en döds-trummis lirar med Phil Collins känsla? Åt helvete skulle jag vilja säga... och precis samma sak tvärtom. Alla trummisar har sin egen känsla och kan man inte acceptera att det krävs helt skilda tekniker för att lira olika typ av musik så är det ju synd.

Jag är helt övertygad om att dödstrummisar skulle kunna spela Phil Collins låtar, men inte som Phil Collins spelar dem... utan det skulle bli deras eget sound. Precis som Phil Collins säkert kan spela Jeff Porcaro låtar, men aldrig med samma känsla som Jeff gjorde.

Kolla gärna in Flo Mounier som spelar i bandet Cryptopsy. Han har släppt en instruktionsvideo om hur han tycker att man borde värma upp och öva för att bli en bra döds/grind/black-trummis. Videon heter Extreme Metal Drumming 101. Han går även igenom olika stilar som han skapat med sitt speciella spelande. Han är en sann inovatör skulle jag vilja säga 🙂

Flo Mounier

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ut blir morgan ågren, från mats och morgan band, han spelade också trummor på thordendal´s solo skiva och här framför dom ett medly ur det,

Sen då såklart tomas haake som spelar i meshuggah

http://www.youtube.com/watch?v=60FlmOw0qtQ

Bobby jarzombek från Spastic Ink

http://www.youtube.com/watch?v=IB2Gfy1uVNU...related&search=

Lite mike portnoy från dream theatre måste jag dock också kasta in

Okej nu är vi klar med dom upenbara kändisarna och skall in på lite mera extrema trummisar.

Sleep terror blandar grindcore med jazz, inte så mycket jazz i det här klippet men det var det som hade bäst ljudkvalitet, ladda ner deras skivor musiken är underbart mångfacetterad.

Coprofago

Dillinger escape plan

http://www.youtube.com/watch?v=SVRckHazR_c

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner att jag måste lägga till ännu en trummis som lirar döds med sin egen stil, iallafall i mina ögon: George Kollias från Grekland!

Han spelar för närvarande med b.l.a. Nile och Sickening Horror, och hans trumspel är i mina ögon i sitt esse på Plattan Annihilation of the wicked med bandet Nile, värt att kolla upp!!

Sen vet jag inte hur det är med hans trummande i andra genrer , men det känns egentligen ganska ointressant eftersom jag tycker att man ska lira det man tycker är kul att lira, musik är ingen tävling i att vara bäst för mig...Han kanske inte är världens bästa bebop-trummis men det betyder ju verkligen inte att han är en dålig musiker...allt handlar om tycke och smak 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sleepterror tycker jag är ganska tråkiga.. för mkt usdöds..

circle of dead children är ju ruggigt snabba me.. fast lite mer crustiga än andra band.. 😄

John Engman lirar med ett av mina favvisband.. brodequin!!!

rotten sound e görgoa... lyssnade mkt på dom förrut!! targets är nog en av deras bästa låtar!! basdisten är ngt av de brutalaste som finns..

http://youtube.com/watch?v=UnFC7fsqnUU&mode=related&search=

basisten flyttade senare til gbg o började lira med sveriges bästa grindband.. stabwound!!!

annars är goratory läbbigt snabba med.. iaf trummisen.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

annars är goratory läbbigt snabba med.. iaf trummisen.. 😆

HAHAHA! 😄😆😆

Vad är det för kåt gris som sjunger! Dog av garv här! 😆

haha brunstig heter det i djurens värld, något annat språk tillåter vi itne..

😆 :lol: 😆😆😆

fö. är grisbröl jävligt snyggt!! 😉 tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

grisbröl hahaha. ja jävlar. den smala dödsgenren i sitt skal. Niles tidigaste album, gris gris!

hört deras senaste som släpptes för typ ett år sen!???

annihaltion of the wicked??

den e jäävlar idé bra.. läbbigt kompetenta musiker!

Link to comment
Dela på andra sajter

deras 2 senaste album är ju sjukt bra. lite fanskap blir de efter ett tag dock när dom manglar samma skala varje låt men ruggiga musiker, läskigt på något sett att dom har koll på strukturen. att låtarna verkligen är genomtänkt hårt strukturerade, DET är de läbbiga 😄 jag vill gärna höra deras inre röst räkna medans dom spelar låtarna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

deras 2 senaste album är ju sjukt bra. lite fanskap blir de efter ett tag dock när dom manglar samma skala varje låt men ruggiga musiker, läskigt på något sett att dom har koll på strukturen. att låtarna verkligen är genomtänkt hårt strukturerade, DET är de läbbiga 😄 jag vill gärna höra deras inre röst räkna medans dom spelar låtarna 😆

läste en intervju med ena gitarristen i en closeup-tidning från typ 2001 eller ngt liknande..

och han berättade att dom var i tyskland o lirade o efter konserten hade ett par snubbar dykt upp o sagt att de var en skibra spelning o att dom hade ngt dom ville visa bandet..

det visade sig att dessa skummisar var ngn form av studenter på ngt universitet i närheten, och att de forskade i just egyptisk historia och hade massa skrifter och sånt från just farao-tiden i egypten..

så han snubben i bandet o skummisarna satte sig ner o läste igenom allt och sen när dom var färdig hade bandet material för en ny skiva..

jag skriver väldigt kort, intervjun var på typ tre sidor.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

haha fan va slappt o skönt för dom då. 😆 det stämmer verkligen att för att lira döds måste man vara rejält ful, vilket jag tror att det var dom som satte regeln för, för dom är verkligen extremt fula haha. kolla in ena sångaren, han med långt hår + halvflintis. plus att han ska stå o köra avgrundsgrowl, fin blandning där brutalt och komiskt 😄.

låten masturbating the war god är fan något av de bästa som gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror skivbolagen tar som kriterie att man måste vara läbbigt på gränsen till monstruöst ful för o lira döds...!!!!

han lirade mkt på en gibson 76a flying V.. 😛

btw jag tror han klipper sig så. han är typ från makedonien eller liknande btw, nu bor dom typ i boston.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ut blir morgan ågren, från mats och morgan band, han spelade också trummor på thordendal´s solo skiva och här framför dom ett medly ur det,

Sen då såklart tomas haake som spelar i meshuggah

http://www.youtube.com/watch?v=60FlmOw0qtQ

Bobby jarzombek från Spastic Ink

http://www.youtube.com/watch?v=IB2Gfy1uVNU...related&search=

Lite mike portnoy från dream theatre måste jag dock också kasta in

Okej nu är vi klar med dom upenbara kändisarna och skall in på lite mera extrema trummisar.

Sleep terror blandar grindcore med jazz, inte så mycket jazz i det här klippet men det var det som hade bäst ljudkvalitet, ladda ner deras skivor musiken är underbart mångfacetterad.

Coprofago

Dillinger escape plan

http://www.youtube.com/watch?v=SVRckHazR_c

http://video.google.com/videoplay?docid=42...&q=Mike+Portnoy

När ändå Mike Portnoy nändes..... skönaste jag sett... 12 min långt !

Link to comment
Dela på andra sajter

Först ut blir morgan ågren, från mats och morgan band, han spelade också trummor på thordendal´s solo skiva och här framför dom ett medly ur det,

Sen då såklart tomas haake som spelar i meshuggah

http://www.youtube.com/watch?v=60FlmOw0qtQ

Morgan ja!

En av få trummisar som verkar kunna spela allt å göra det bra och intressant!

Och hur kunde jag glömma!

HAAKE!

en av få köttiga/grindiga mettaltrummisar som går att lyssna på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer ihåg ett band jag såg på headbangers ball för många år sedan, tror de hette Confessor och jag tyckte deras trummis var för mycket, det var fills och konstiga takter hela tiden man fick inget grepp om musiken, han var jätte duktig men det var odugligt att lyssna på.

confessor video

confessor_ wig stand

fan var ju riktigt ba för generen...

Alla är ju skumma takt mässigt inte bara trummisen, 🙂

i like... ok ett djävla skirk på sångaren. tack sixtes för titten...

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...