Jump to content
Annons

Världens vackraste instrument


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Vi har haft hund och fåglar som börjar skälla resp kraxa när man spelat det minsta fel på piano eller gitarr. Annars sjung de fint med. Världens bästa lärare...

😉

Hur tusan har du lyckats lära fåglarna och hunden dom "rätta" låtarna?? 😮😛

Hej Ume!

Vad jag menade var att de reagerade snabbare än vad jag själv gjorde om jag hamnat lite fel. Jag tränade upp mitt gehör väldigt bra tack vare dem. Gled man ned ett band för mycket på gitarren med en av fyra fingrar så var det kört direkt...

På skivtallriken gällde följande:

"As the years go by" med Jeff Healey var favorit hos en av fåglarna. Elgitarr & Hammond...

Yma Sumac uppskattades av hunden.

Pianomusik av klassiskt snitt var vad som gällde annars mest.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 136
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
jag har för mig att det inte går att spela falskt på piano....det går att missa harmonier, men falskt innebär väl egentligen att man inte spelar halvtoner??

Inte för att vara petigt, men jag undrar bara över definitioner :=)

Intressant. Jag tror du har fel.

Om man ska spela ett stycke av någon och spelade det fel - har man inte spelat falskt då?

😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vi har haft hund och fåglar som börjar skälla resp kraxa när man spelat det minsta fel på piano eller gitarr. Annars sjung de fint med. Världens bästa lärare...

😉

Se där! Då är väl piano och gitarr lika fult som något?

Hur reagerade de på när du spelade violin på skiva då ? 😮

Vilket instrument som helst är fult, dvs. låter fult, om det behandlas fel.

Jag spelade aldrig violin på skiva, men kommer ihåg att Fazzan berättat att hon sprang och gömde sig under sängen och gnällde.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har för mig att det inte går att spela falskt på piano....det går att missa harmonier, men falskt innebär väl egentligen att man inte spelar halvtoner??

Inte för att vara petigt, men jag undrar bara över definitioner :=)

Skojigt att du anmärker på en miss som ingen har gjort. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur extrema punk och vissa metalband är, och hur mycket dist de än har, så är det ingen som - fortfarande - vågar spela jävligt ostämt och ur takt (alltså inte hålla jämn 4/4 eller 11/8 eller vad det nu är). Ens för att jävlas och väcka uppmärksamhet. Det är inte bara för att vi är konditionerade och eller hjärntvättade till att tro elelr veta hur det BÖR eller SKALL låta. De kan ryta och Growla, rappa utan ton eller ens försöka sjunga. De upptäckte att det "låter" bättre om de snackar, helt utanför tonarten övriga låten går i, för att ligger de i närheten och "sjunger" falskt hela tiden står de inte ut med det själv efter ett litet tag. Skulle bara fattas: En rapgrupp som inte spelar/håller jämn takt ...

har hört massvis med band som spelat utanför rytmen, stämt ur bara för frekvensspänningens skull etc etc..

så att säga att ingen vågar spela jävligt ostämt är bara buffel och båg..

ett av mina första noiseband, spelades in med keyboardtrummor upp-pitchade som fan, en gitarr som var sjukt ostämd, samt att den legat ute i snön en timme, och sedan in o spela in direkt.. samt en akustisk gitarr som alla fick skruva lite som de ville på..

rakt in i ett soundblaster live! och in i cubase 5.0..

tror jag gav bort ett ex av skivan..

sen har jag inte lyssnat på den på flera år.

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har för mig att det inte går att spela falskt på piano....det går att missa harmonier, men falskt innebär väl egentligen att man inte spelar halvtoner??

Inte för att vara petigt, men jag undrar bara över definitioner :=)

Skojigt att du anmärker på en miss som ingen har gjort. 🙁

Hos vissa sjuka hjärnor fastnar skräp och voiktiga funderingar bättre än hos andra. Tänk om man kunde lära sig viktiga saker istället, som att betala räkningar i tid och komma ihåg inköpslistan (om man kommit ihåg att skriva den) när man handlar 😉

Underas hur mycket skräp man samlar på egentligen 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har för mig att det inte går att spela falskt på piano....det går att missa harmonier, men falskt innebär väl egentligen att man inte spelar halvtoner??

Inte för att vara petigt, men jag undrar bara över definitioner :=)

Skojigt att du anmärker på en miss som ingen har gjort. 😉

heh, oj, undras varifrån jag fick att det skulle vara falskspel ?

Skumt, men frågan blev ju besvarade enligt vad jag trodde iallafall 🙂

Tror faktiskt att jag gjorde egna kopplingen i skallen efter diskussion om harminoier,.gyllende snitt etc, och tänkte själv att det var det falska som djur inte gillar.

Min katt avskyr ostämda gitarrer och viftar irriterad med tassen mot den om man psykas lite.

mmm, ska läsa lite mer noggrant innan jag gör inlägg 🙂

tbruce, jag svarade på ditt inlägg också utan att fattat att han inte skrev falskt först... 🙁

regn regn regn

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vilket instrument som helst är fult, dvs. låter fult, om det behandlas fel.

...Hrmmmmm ....

Minnet är visst kort... EUREKA! Eller vad det heter!

Trådskaparen själv sa detta! Glöm inte det!

Gå tillbaks och minns... läs andra tråden (världen fulaste instrument).

Vissa upptäcker det plötsligt, för andra dagas det långsamt. Kan vi sluta nu, du har ju själv svarat med det mest perfekta svaret någonsin på din egen fråga?

Det blev visst väldigt tyst ifrån Musik nu... han har inte kommenterat sin/min kommentar ännu!

Han tänker väl efter riktigt noga innan han svarar - eller startar tråd - nästa gång! ☺️

Lustig du, Ove.

Det är mycket möjligt jag missat nåt här, men jag vet inte vad det är som jag ska minnas. Jag har väl aldrig sagt att instrument som behandlas fel låter vackert?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vilket instrument som helst är fult, dvs. låter fult, om det behandlas fel.

☺️

:musik

Precis, Ove och alla andra...

Har jag tidigare sagt att instrument som behandlas fel låter vackert, Ove?

TILLÄGG: Nu har jag gått igenom mina svar i tråden "Världens fulaste instrument" (som du hänvisar till) och jag finner inte ett enda ställe där jag skriver att jag tycker att instrument som behandlas fel låter vackert. Är det solofiol du undrar över så tycker jag inte om det instrumentet oavsett hur det spelas...

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

🙂😄😛😄😄:rolleyes:😄

Det är ju två helt olika saker!

1) Vilket instrument är världens fulaste instrument? Det vill säga det som ni tycker låter allra fulast.

2) Vilket instrument som helst är fult, dvs. låter fult, om det behandlas fel.

Tvåan är inte alls något svar på ettan.

1 innebär en fråga om vilket instrument som man tycker låter fulast. Här har jag inte ens blandat in om man kan traktera det eller ej. Men underförstått så bör det handla om att man kan spela på det.

2 är bara ett konstaterande som jag tror många, om inte alla, håller med om.

Dessutom, 2 talar om att vilket instrument som helst kan vara FULT, men i frågan (dvs. 1), så undrar jag ju vilket instrument man tycker är FULAST!! Underförstått att man kan spela på det.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vad väntar du dig för svar ifrån alla andra isåfall?

Vad hjälper det dig isåfall när du ändå har bestämt dig?

Jag förväntar mig inga särskilda svar.

Och nu blev jag full i skratt: "Bestämt dig?"...

Jösses. Är jag bestämd i min åsikt så är jag det, men det kan ju också andra vara i sina åsikter. Och de är lika mycket värda.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ove.

Kan man spela på ett musikinstrument så kan man spela på ett musikinstrument.

Kan man inte spela på ett musikinstrument så kan man inte spela på ett musikinstrument.

Spelar man på ett musikinstrument så att det låter vackert så spelar man på ett musikinstrument så att det låter vackert.

Spelar man på ett musikinstrument så att det inte låter vackert så spelar man på ett musikinstrument så att det inte låter vackert.

Kan man spela väldigt vackert på ett musikinstrument för att i nästa sekund spela väldigt fult på ett musikinstrument och åter tillbaka till det vackra igen, så föredrar jag nog att man håller sig till det vackra hela tiden.

Att kunna spela på ett musikinstrument behöver kanske inte betyda att man kan spela som en virtuos. Det kan ändå låta vackert, det som man nu kan spela. Om din dotter kan spela "blinka lilla stjärna" på piano så låter det säkert vackert när hon spelar den. Samtidigt kan det säkert låta mindre vackert om hon spelar fel.

När jag startade trådarna om Världens vackraste instrument och Världens fulaste instrument, så var det för att ni skulle kunna få delge andra vilka musikinstrument som ni tycker låter vackert respektive fult. Svårare än så var det inte.

Att vilket musikinstrument som helst kan låta fult är väl ingen världssensation eller felskrivning från min sida. Det är så självklart att det inte ens behöver debatteras.

Ställ alla mina favoritinstrument vid Grand Canyon på en vagn med hjul, så ska jag putta ned hela klabbet i avgrunden! Då kan du ge dig fan på att även flygeln, cellon, piccolaflöjten osv. låter för djävligt, på vägen ned i avgrunden.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Att vilket musikinstrument som helst kan låta fult är väl ingen världssensation eller felskrivning från min sida. Det är så självklart att det inte ens behöver debatteras.

Varför gör du det då?

??

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara passa på och tipsa er.. det har varit en del prat om Oud i denna tråden. Hörde av en tillfällighet på P2 igår. De sände en live koncert från '82 med den irakiska Oudgurun Munir Bashir. Helt fantastiskt!

Passa på och lyssna på webarkivet medans spelningen ligger kvar.

Ni hittar länken här: http://www.sr.se/cgi-bin/p2/program/sandni...&programID=2195

Lyssna speciellt på andra delen av programmet där han kör sin egenkomponerade låt "Andalusiska variationer" tror jag den hette. När man hör honom spela så kan man inte förstå varför Ouden skulle vara ett svårspelat instrument. Han gör saker med intrumentet som jag inte trodde vara möjligt.

Ta ett glas rött ikväll och lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stolle:

aaaaaah........må du befädra 12 flickor och 12 pojkar (lugn, det är ett ur-Irakiskt komplimang). Munir Bashir kan man aldrig få nog av, det där var en mycket skön inspelning. De taqsim han presenterar är mera världsmusik än arabisk särtyp. En annan intressant oud-spelare är Afif Taian, värd att lyssna på och lära av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stolle:

aaaaaah........må du befädra 12 flickor och 12 pojkar (lugn, det är ett ur-Irakiskt komplimang).

Lätt den bästa komplimang jag fått denna vecka! 😆

Ney-flöjten lät vakcert. Som om en tvärflöjt och en mini-moog skulle få en oäkta avkomma?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Att vilket musikinstrument som helst kan låta fult är väl ingen världssensation eller felskrivning från min sida. Det är så självklart att det inte ens behöver debatteras.

Varför gör du det då?

??

debatterar det?

Nej då. Jag undrade vilket musikinstrument som ni anser låter fulast. Det är inte samma sak som att vilket instrument som helst kan låta fult. Ingen debatt alltså.

😳😆😎😆🙂😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)
a) Vilket instrument tycker ni låter fulast?...

sedan, sagt utav samme man/kvinna:

🙂 Vilket instrument som helst kan låta fult...

Förklara istället skillnaden då för mig. Byt ut ordet fult mot vackert för att anpassa till trådens ursprungliga topic om så behövs.

Hej Ove!

Det första är en fråga. Det andra är ett påstående. "Fult" och "fulast" är dessutom inte samma sak. Det kan inte förklaras tydligare än så.

Svensklektioner? Du talar med fel person.

Jag antar att du driver med mig/oss.

Ha en bra dag!

😳

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 4 veckor senare...
Dom riktiga rysningarna kommer ju från instrument med djupa ihållande borduntoner. Säckpipa, vevlira, dragspel, tramporgel.

En riktigt skön tramporgel (som min) kan vara otroligt vackert!

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...