Jump to content
Annons

Musikbranschens framtid


Demomannen

Recommended Posts

Har just läst Simon Napier-Bells utmärkta bok Black Vinyl White Powder där han i det avslutande kapitlet resonerar om vad musikbranschen kommer syssla med i framtiden.

Hans tes är att industrin kommer delas i två tydliga delar, dels den sektion som skapar innehållet och dels den som handlar med copyright.

Napier-Bell tänker sig att den del av branschen som står för produktionerna kommer att drivas av unga entusiaster och musiker själva, medan den andra delen kommer att ha ett ännu tydligare affärsupplägg än idag.

Att handla med copyrights kommer att vara helt skilt från den kreativa delen av branschen, tror han.

En annan rolig tanke han för fram är att en av musikbranschens huvuduppgifter i framtiden är att få artisterna att känna sig som stjärnor: Visst kan man spela in och marknadsföra sin musik själv på internet och så vidare, men alla artister behöver bekräftelse, en limo, ett betalt restaurangbesök och ett par gratislinor kola ibland, enligt Simon Napier-Bell. 🙂

Vad tror ni om dessa idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen tycker jag att det är lite tragiskt men det är upp till var o en att se på det hur man vill eller ens bestämma om man vill konsumera liknande 'produkter'. Alltså.. för mig är musik konst och jag menar det utan att vilja vara pretantiös (om man kan det?! 🙂). Jag gillar inte tankeverket att musiken är en produkt vars främsta syfte är att säljas. Jag gillar inte att "industrin" skulle ha särskilda avdelning som tar fram nya produkter. Jag skulle kunna babbla vidare om det men det räcker väl med att säga att jag inte gillar det. 🙂 Jag tror mig inte kunna stoppa det här eller något liknande och ja, jag vet att jag inte behöver köpa 'produkterna' - jag gör det inte heller.

edit:

En annan rolig tanke han för fram är att en av musikbranschens huvuduppgifter i framtiden är att få artisterna att känna sig som stjärnor: Visst kan man spela in och marknadsföra sin musik själv på internet och så vidare, men alla artister behöver bekräftelse, en limo, ett betalt restaurangbesök och ett par gratislinor kola ibland, enligt Simon Napier-Bell.

Idioti. Jag tror inte att någon utvecklas genom att man stryker dem medhårs, det är genom motgångar som man skärper sig och utvecklas till nya nivåer... 😎

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Första biten har jag inte mycket att säga om, men den andra var ju lite intressant... 😎 Fast det låter rätt skumt... Vad ska poängen med det vara? Att skapa ett behov hos artisterna att just få lyx och knark, för att kunna hålla kvar dom hos det egna bolaget? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det är lite tragiskt men det är upp till var o en att se på det hur man vill eller ens bestämma om man vill konsumera liknande 'produkter'. Alltså.. för mig är musik konst och jag menar det utan att vilja vara pretantiös (om man kan det?! 😎). Jag gillar inte tankeverket att musiken är en produkt vars främsta syfte är att säljas. Jag gillar inte att "industrin" skulle ha särskilda avdelning som tar fram nya produkter. Jag skulle kunna babbla vidare om det men det räcker väl med att säga att jag inte gillar det. 🙂 Jag tror mig inte kunna stoppa det här eller något liknande och ja, jag vet att jag inte behöver köpa 'produkterna' - jag gör det inte heller.

Det är visserligen en annan debatt - men nog är all musik som säljs till konsumenter en produkt?

Vi vet alla att musiker sysslar med musik för att man älskar det och inte kan göra något annat, man har ett behov av att uttrycka sig och så vidare...

Kan vi lämna detta nu och tala om musikbranschen lite? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Första biten har jag inte mycket att säga om, men den andra var ju lite intressant... 😎 Fast det låter rätt skumt... Vad ska poängen med det vara? Att skapa ett behov hos artisterna att just få lyx och knark, för att kunna hålla kvar dom hos det egna bolaget? 🙂

Njae...

Snarare så att artister ofta är känslomänniskor som inte sällan har ett välutvecklat intresse för knark, sex och andrat onyttigt samt har ett omåttligt stort behov av att bli bekräftade. Dessa behov kan inte tillfredsställas framför en datorskärm, och det är där musikbranschen fortfarande behövs. 🙂

Tillspetsat, såklart, men ändå värt en tanke tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Vad tror ni om dessa idéer?

intressant frågeställning

speciellt i ljuset av pågående diskussion om fildelning

enl min erfarenhet så är det - oftast - dom som kommit förbi limo-delen (med eller utan kola) som verkligen brinner för musiken i sig

där finns det istället andra tjänster som anses jäkligt viktiga: tillgång till bra folk, bra teknik i studio å på scen, den praktiska hjälpen runt omkring som gör det lättare för dom att förverkliga sina visioner i sitt skapande etc

limo-grejen är mer för dom som ger sig in i branschen för att bli stars

tyvärr ger ju media mycket större plats för stars än för "riktiga" musiker/skapare

det säljer liksom mycket bättre med vilda knullpartyn, sönderslagna hotellrum, blingbling, å röda mattan utanför limon än någon som bara fokuserar på musik

jag tror inte på hans tanke kring kraftigt uppdelat läger mellan artister å copyrightinnehavare om det var så han menade

trots att vi ser rätt mycket av produkt-artister som aldrig påverkar sitt material redan idag

i längden tror jag på det äkta i att skapa sitt eget material - det tror jag vi kommer få se möjligen: dels produktartisterna, dels dom som skapar själva

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...