Jump to content
Annons

Erfarenheter av platt-tv?


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag har precis flyttat till hus och tänkte i den vevan köpa mig en eller två platt-tv MEN så fort jag går in i ngn affär blir jag bara trött......

hela fenomenet känns lite som kejsarens nya kläder....åtminstone på onoff o siba och dylika ser det mesta ut som skit.....

jag ställde frågan på onoff varför en 30.000:- tv som står på bästa displayplats visar en dvd som är skitbrusig och har märkliga streck över skärmen.....fick svaret att den ligger sist i signalkedjan (signalen har redan passerat 40 andra apparater) !!!!!!!!!!

idag var jag dock på mediamarkt som sände hd-tv och visade en hockeymatch från canal digital.....MEN jag kommer inte ha ngn canal digital eller liknande.....1an,2an och 4an och en samling dvd-filmer....

några apparater på mediamarkt verkade visa analog tv....vilket såg ut som skit...ngn annan verkade vara direktkopplad till en dvd och visade film vilket inte heller såg bra ut men det ska tilläggas att alla apparater står så tätt så det går inte att backa mer än 1½ meter och på det avståndet ser en 42" tv kanske inte så bra ut

så till min fråga:

om jag köper en platt-tv någonstans mellan 37-42" (plasma eller lcd) och lägger ner mellan 10.000-15.000:-.....kommer jag gråta för att det är så usel bild från en "vanlig" dvd-spelare och "vanlig" tv via digitalbox (är det stor skillnad mellan analog och digital sändning vad gäller den statliga tvn?)

tycker mig ha sett dvd-spelare som skalar upp bilden till högre upplösning....funkar det verkligen? finns det andra lösningar?

vad är era erfarenheter av platt-tv?

tusen tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"så det går inte att backa mer än 1½ meter och på det avståndet ser en 42" tv kanske inte så bra ut"

Jag har just köpt en Samsung 32" som enligt mitt tycke hade bästa bilden. En bekant köpte samma Tv fast i 37", och enda skillnaden enligt mitt tycke är att man då får sitta längre ifrån, annars ser det "randigt" ut. Det är ju inte givet att det är en bättre upplösning bara för att det är en större skärm. I mitt fall är 32-tummarn klart att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Sitter du för nära kommer allting att se ut som legoklossar. Dagens digi-TV har lite samma fenomen. Är digi-signalen lite dålig, blir ju bilden legoklossar om dock mindre, men den ultraskarpa skärmen kommer att framhäva tråkigheterna i bilden. Analog TV är mjukt, digitalt är pixelerat, utom HDTV förstås. Om du sitter för nära blir det ännu värre. Värst är väl brusig analog TV på en stor digital skärm, t.ex ishockey. Huj-huj. Människorna köper i allmänhet för stora skärmar till för små utrymmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag köper en platt-tv någonstans mellan 37-42" (plasma eller lcd) och lägger ner mellan 10.000-15.000:-.....kommer jag gråta för att det är så usel bild från en "vanlig" dvd-spelare och "vanlig" tv via digitalbox (är det stor skillnad mellan analog och digital sändning vad gäller den statliga tvn?)

Från en vanlig DVD-spelare (som fungerar som den ska) är bilden bra. Det är också stor skillnad på digital-tv och analoga tv-sändningar ("statlig tv"). Med boxer är bilden alltid lika bra (tror det är så med alla boxar, är i alla fall så med de jag har testat) och är det störningar så blir inte bilden suddig utan då hackar den, fryser eller försvinner helt. Allt eller inget, ungefär. Jag upplever det som stor ksillnad mellan analoga och digitala tv-sändningar på en vanlig tv, men jag tycker att på vissa platt-tv är bilden ofta rätt kass, så även på vår. Men med en sådan stor tv som det ändå är tillåts man ju att sitta längre ifrån vilket gör att man inte stör sig så mycket på det. Men sitter man nära (gjorde det på en restaurang en gång) så kan bilden vara rätt grumlig och medelmåttig (det var dock ett par år sen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror egentligen på vad du ska ha den till. Ska du BARA ha den till analog tv kan du ju köra med din gammal egentligen. Ska du kolla digitalt så blir det ju genast enorm skillnad och då är en lcd-tv skarpt att rekommendera. Sen finns det ju användningsområden som DVD, Bluray/HDdvd, Xbox, playstation, dator/htpc?

Beror på vad du ska använda den till. Själv har jag precis beställt en 37" sharp lcd tv med full HD upplösning som ska vara min nya datorskärm 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nöjd med min Samsung 42" men det hänger lite på vad som sänds.

En HDTV sändning ger grymt mycket bättre bild än min gamla vanliga 29" men en vanlig signal ger ju klart sämre bild. Först blir rutorna större eftersom formatet blir större. Sen har ju min Tv fler rutor än en vanlig TV eftersom det är en HDTV och det medför ju även en försämring då den inte får en HD signal.

Men en bra DVD ger bra bild men det gjorde den ju på min gamla Tv också.

Slutsats plattTV ger inte bättre bild om det inte är en HDTV och en HDTV sändning.

Men 14" är ju bättre bild en 28", men vem vill ha en 14 tummare i vardagsrummet.

Man bör tyvärr lägga en slant på en platt tv då dom billigare är rätt dåliga.

Min kostade typ 20.000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Från och med mars så måste du väl ha digital-tv?

ja....det är liksom problemet.....

jag tänkte att det vore skönt att skaffa tv med inbyggd box så man slipper mer prylar o mer kablar men man får väl vänta till 2012 innan svt sänder i hd-tv......

tror ni att digital-tv (ej hd) kommer att se sämre ut på en 42" plasma än vad den analoga signalen gör nu på en 28" gammaldags tv?

(sitter c:a 3,5 meter från tvn)

Link to comment
Dela på andra sajter

Från och med mars så måste du väl ha digital-tv?

ja....det är liksom problemet.....

jag tänkte att det vore skönt att skaffa tv med inbyggd box så man slipper mer prylar o mer kablar men man får väl vänta till 2012 innan svt sänder i hd-tv......

tror ni att digital-tv (ej hd) kommer att se sämre ut på en 42" plasma än vad den analoga signalen gör nu på en 28" gammaldags tv?

(sitter c:a 3,5 meter från tvn)

Beror på vad du har för bild nu och vad du köper för tv.

Somliga platt tv är usla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från och med mars så måste du väl ha digital-tv?

ja....det är liksom problemet.....

jag tänkte att det vore skönt att skaffa tv med inbyggd box så man slipper mer prylar o mer kablar men man får väl vänta till 2012 innan svt sänder i hd-tv......

tror ni att digital-tv (ej hd) kommer att se sämre ut på en 42" plasma än vad den analoga signalen gör nu på en 28" gammaldags tv?

(sitter c:a 3,5 meter från tvn)

Köper du rätt TV så kommer det garanterat se bättre ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla platt-tv´s är betydligt sämmre än en riktigt bra 'tjock-TV'.

Sen beror allt på sammanhang behöver du något stort så är det säkert bra även om det finns bättre teknik för detta.

Betänk dock att det mesta man ser på TV är gjort med ganska låg upplösning och att det mesta inte är gjort i landscapewiev.

Som grafiker tycker jag det är ganska trist med alla korttjocka gubbar och cirklar som inte är cirklar och kvadrater som är rektanglar.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla platt-tv´s är betydligt sämmre än en riktigt bra 'tjock-TV'.

Sen beror allt på sammanhang behöver du något stort så är det säkert bra även om det finns bättre teknik för detta.

Betänk dock att det mesta man ser på TV är gjort med ganska låg upplösning och att det mesta inte är gjort i landscapewiev.

Som grafiker tycker jag det är ganska trist med alla korttjocka gubbar och cirklar som inte är cirklar och kvadrater som är rektanglar.

Jag har haft nöjet att få se HDTV på äkta HDCRT ett par ggr, dvs tjockhd. Det är inget snack, plasmor lcd har en bit kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag ser ingen skillnad i kvalitet mellan 50 hertz- och 100 hertz-Tvs. Har jag någon nytta av HD-tv?

Det är väl lite grann som mer eller mindre fina stereoanläggningar. Hör man dåligt, så...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det är ju en ENORM skillnad mellan 50 och 100Hz... 😮

Jag upplevde det nästan som natt och dag när jag bytte - och skulle nog knappt stå ut med en 50Hz-TV i dag... Den TV:n är inte mer än 8-9 år gammal, så den är bara medelålders - och de platta apparaterna kommer att hinna gå igenom många generationsskiften innan jag behöver byta till en sådan. Skönt också att ha kabel-TV, så att man slipper bekymra sig för digitalsändningar i nuläget. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker mig ha sett dvd-spelare som skalar upp bilden till högre upplösning....funkar det verkligen? finns det andra lösningar?

Du kan köpa scalers som skalar upp bilden till en högre upplösning. Den lägger till linjer så som den tror att de skulle se ut. Funkar men kostar. Om du ska köpa platt-tv så borde du köpa en som klarar HD. En normal PC klarar ju idag att spela upp HD och det ser ganska fräckt ut. Sen är ju HD-DVD och blueray och allt vad det heter på gång. Du kan ju knappt köpa en videokamera i dag som inte är HD (nu tog jag i lite men det kommer att gå ganska snabbt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köpa scalers som skalar upp bilden till en högre upplösning. Den lägger till linjer så som den tror att de skulle se ut. Funkar men kostar. Om du ska köpa platt-tv så borde du köpa en som klarar HD. En normal PC klarar ju idag att spela upp HD och det ser ganska fräckt ut. Sen är ju HD-DVD och blueray och allt vad det heter på gång. Du kan ju knappt köpa en videokamera i dag som inte är HD (nu tog jag i lite men det kommer att gå ganska snabbt).

tack för alla svar

är det överhuvudtget möjligt att köpa en som inte är hd-ready? eller snackar vi om full-hd

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag har kollat in såna där dyra HD-TV under HD-sändningar i affär, jämfört med andra LCD- och Plasma-TV på olika ställen, samt även med Widescreen-TV på 100 Hz och 50 Hz, för att slutligen avrunda med begagnade stekheta rundade monofoniska glödtrådsapparater från 50-talet hos källarlokalen RadioFynd. De senare har möjligen ett visst grönstick som gör att de är något sämre, men skillnaden är ändå försumbar.

Köp en cello.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

är det överhuvudtget möjligt att köpa en som inte är hd-ready? eller snackar vi om full-hd

Kolla att upplösningen minst är 1280x720 (kallas 720p). En vanlig upplösning i dag är 1366x768 som då klarar 720p. Det finns plasmor som har lägre upplösning som säger sig vara HD-ready! Konstigt.

720p är det som EBU förespråkar och det tackar vi för. Alla platta tv-apparater är ju progressiva och det är just det som EBU vill ha, inte 1080i som USA fått för sig att använda

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående folk som köper för stora skärmar så finns det en tumregel - 1 meter från per 10 tum bildyta. Till trådstartaren: Jag tycker med tanke på ditt avstånd (3,5 m) att du skall stanna på 37 tum. Ju närmre du sitter en stor bild desto mer av felaktigheterna ser du. Som också sagts är en platt-tv (åtminstone LCD) väldigt avslöjande för en dålig signal.

Sitter själv med en gammal 32-tums LCD (sen tiden innan begreppet HD-ready fanns... (nu är den det i a f). och vanlig (analog) kabel-tv. SVT och viasat ser bra ut. 5an, eurosport m m suger. DVD blir skitsnyggt.

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också viktigt att optimera signalen in i apparaten. En sunkig analog kabeltv kan ju se hur dåligt ut som helst. Många tvapparater har så kallade bildförbättrande kretsar som går igång på dåliga och brusiga signaler. Brukar bara bli värre med dessa.

I stigande ordning, RF (analog antenn), Composite, Y/C (kallas också för s-video), RGB, Component, DVI, HDMI. En SCART kan innehålla både Composite, Y/C och RGB.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

smärre inflikning: RGB och komponent är samma sak i "TV-världen"

"The main thing is that VGA is pure RGB, as opposed to Component which is compressed into YPbPr"

Så i din lista kunde man flika in VGA istället för RGB och kalla det VGA RGB och Component RGB.

Hoppas det blev rätt, lätt blev det i varje fall inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat in såna där dyra HD-TV under HD-sändningar i affär, jämfört med andra LCD- och Plasma-TV på olika ställen, samt även med Widescreen-TV på 100 Hz och 50 Hz, för att slutligen avrunda med begagnade stekheta rundade monofoniska glödtrådsapparater från 50-talet hos källarlokalen RadioFynd. De senare har möjligen ett visst grönstick som gör att de är något sämre, men skillnaden är ändå försumbar.

Köp en cello.

😄

Du behöver beställa tid hos en ögonläkare.

Eller också trollar du/driver du med alla - igen ... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag har kollat in såna där dyra HD-TV under HD-sändningar i affär, jämfört med andra LCD- och Plasma-TV på olika ställen, samt även med Widescreen-TV på 100 Hz och 50 Hz, för att slutligen avrunda med begagnade stekheta rundade monofoniska glödtrådsapparater från 50-talet hos källarlokalen RadioFynd. De senare har möjligen ett visst grönstick som gör att de är något sämre, men skillnaden är ändå försumbar.

Köp en cello.

😄

Du behöver beställa tid hos en ögonläkare.

Eller också trollar du/driver du med alla - igen ... :rolleyes:

Jag ska beställa tid. Seriöst. Jag ser ju blått och brunt i alla vita konturer t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...