Jump to content
Annons

Vilket externt firewirekort skall jag välja?


moogpower (oregistrerad)

Recommended Posts

moogpower (oregistrerad)

Hej allesammans!

Vad vore bättre än att fråga användarna i denna valfråga?

Jag vet att det är ett slitet inlägg och många ställer dessa frågor.

Det är inte så konstigt. Det är rena djungeln. Och jag är kluven och har kört fast.

Korten det står emellen är 🙂 ;

1) M-Audio Firewire 410

2) M-Audio Audiophile

3) ESI Quatfire 610

Har ni några andra som ligger och konkurrerar med dessa så fyll gärna på.

Behöver respons snarast. Börjar bli jobbigt och drygt nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ligger iofs i en annan prisklass, men jag trivs alldeles utmärkt med min Digi 002R.

Vet inte hur de ljudkort du har på din lista fungerar, men jag har prokört ett M-Audio Audiosport Quattro, och det fungerade inget vidare trots support, nya drivrutiner och datorbyten...

EDIT--->

Quattro kortet är visserligen USB, vilket kan bidra till instabiliteten, så det kanske inte är relevant i din frågeställning.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hade du tänkt använda ljudkortet? Har du externa syntar, stöd för flera utgångar eller många ingångar, balancerade in- och utgångar, eller kanske till och med kort med bra inbyggda mickförstärkare?

Har inte inte behov av några större finesser utan bara bra in- och utljud i ett par kanaler, är M-Audio Firewire Audiophile ett bra kort. Enligt mina erfarenheter är det stabilare än usb-versionen av Audiophile (om vi talar om externa kort).

Men om du beskriver vad du behöver så blir det enklare att ge relevanta tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

moogpower (oregistrerad)
Hur hade du tänkt använda ljudkortet? Har du externa syntar, stöd för flera utgångar eller många ingångar, balancerade in- och utgångar, eller kanske till och med kort med bra inbyggda mickförstärkare?

Har inte inte behov av några större finesser utan bara bra in- och utljud i ett par kanaler, är M-Audio Firewire Audiophile ett bra kort. Enligt mina erfarenheter är det stabilare än usb-versionen av Audiophile (om vi talar om externa kort).

Men om du beskriver vad du behöver så blir det enklare att ge relevanta tips.

Ok, jag kompletter lite då, 😮

Jag har en rätt massiv hårdvarurigg där jag spelar in kanal för kanal samt använder i vissa fall mjukvarosyntar och mastringseffekter och lull lull i Cubase SX. Självklart måste MIDI-inteface finnas men det förutstätter jag. Jag kräver så låg latency som möjligt och stabiliet samt möjligtvis bra mikpreampar inför framtiden. Hoppas detta hjälpte något. Tack allesammans för alla tips änsålänge! 🙂

/Thomas

Redigerat av moogpower
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört ett Edirol FA-101 i 3 veckor nu. Väldigt nöjd med det än så länge. Bytte från desktop med PCI-kort till laptop med firewire. Vad jag märkte var att latencyn blev högre med firewire-kort än med PCI. Innan bytet körde jag på 2.9ms på 44.1kHz på desktop med PCI utan problem, med firewire så fick jag öka buffern för att slippa knaster (på samma maskin). En ok latency på 5.8ms fick jag på 48kHz (tror jag, eftersom ljudkortets kontrollpanel på PC inte har siffror!?!). På Mac styr man buffern i SX med siffror, och det är samma latency där med.

En grej som jag skulle vilja se till FA-101 är en mjukvarukontroll/mixer som finns på MAudio-korten, för en sån kan man se sig om i stjärnorna efter för detta kort. Till det positiva hör dock att i jämförelse med MAudio FW410 så får man faktiskt, enligt vad jag observerat, lägre latency.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon av er som har använt M-Audio FW410 seriöst?

Är det ett vettigt alternativ för proffisionellt bruk i studiosammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...