Jump to content
Annons

Bästa synthracket?


leaf

Recommended Posts

Annons

Det beror ju på vad du sysslar med för musik, och vad som kan tänkas passa till den.

Själv sysslar jag med funk/hiphop/soul och lånade hem en Roland jp8080 för något år sedan. Jag tyckte att den var för hård i soundet så jag lämnade tillbaka den dagen efter. Några månader gick, sen fick jag plötsligt ett ryck och köpte den, eftersom jag tänkte att det kan bli grymt med lite hårda ljud.

Så det beror väl på helt vad du söker 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt upp till dig vad du själv tycker låter bäst!

Själv köpte jag en Roland Fantom XR nyligen och är helnöjd.

Kör även på en KORG Triton som jag haft några år och måste säga att Rolandsynten är snäppet vassare i de flesta ljuden.

Sen finns det förstås funktioner som skiljer dom åt. Fantom-racken är mest en ljudkälla och har inte så mycket funktioner tillgängliga som knappar. Navigationen kan bli lite knepig ibland.

Besök en musikaffär och jämför dom sida vid sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som "gammal" samplerälskare måste jag slå ett slag för riktigt bra hårdvarusamplers, tex EMU eller AKAI. Tittat lite nostalgiskt på blocket och det man betalade 40.000 för på nittiotalet skänks ju bort. Titta tex på E64 (EMU) som jag tror har syntmoduler istoppade förutom bra samplingskvalitet. Finns enorma ljudbibliotek till dessa EMU/AKAI oxo.

En synpunkt bara 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha Motif Rack ES, Roland Fantom XR, Roland XV-5080, Korg Triton Rack???

Vilket skall man välja?

😲

Själv har jag inte hört hur ljuden låter i syntharna du nämner men jag tar mig ändå friheten att rekomendera dig en synth, som i många sammanhang passerar revy oförtjänat, Kurzweil K2500R. Hittar du begagnad sådan som är expanderad och har KDFX-optionen är den ett riktigt monster! Har själv en 76-tangenters K2500S som är maxad (Nej, inte lika maxad som K2500AES men nästan) och har haft den i ett otal år. Dock kan jag fortfarande komma på mig själv med att häpnas över hur bra den faktiskt låter och hur mångsidig den är om man börjar gräva lite på djupet. Den går enligt mig att använda till allt och sköter sin uppgift med bravur! Men detta är mina högst personliga tankar och funderingar, du hittar kanske någon annan synth som passar dig som handen i handsken och ja, då har du hittat rätt! 😄

Vill ändå passa på att föra in lite smygreklam för kurzweils K2500-serie och jag det med dessa länkar:

http://www.kurzweilmusicsystems.com/home.html

http://www.vintagesynth.com/index2.html

http://namm.harmony-central.com/Newp/WNAMM...weil/K2500.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
MagnusSweden (oregistrerad)

Jag använder både Korg T1, Triton Pro X, Roland D-50 och Roland S-50.

Alla har sina fördelar och det beror på vad de ska användas till.

Jag har även provat en del mjukvarusyntar men måste säga att jag håller mig till hårdvarusyntarna istället.

En anledning är att de är "individer" som uttrycker sig på olika sätt. Man ser dem rent fysiskt. Man ser objektet man arbetar med.

Visst är det fint att fylla två monitorer med Pro Tools och en massa pluggar....men...

.....back to basic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv Kurzweil K2600R, motif 6 (motsvaras av racket),roland sh32, korg tr, nord electro, korg wavestation och nord stage samt en gammal clavinet D6 och en rhodes mark1a.

Alla har sina egna karaktärer och har lite olika funktion beroende på musik-som en generell synt skulle jag rekommendera motifen som har en väldigt stor bredd på fina samplade instrument och analog-digitalsyntljud. Annars skulle jag kolla in korg micro X om du vill ha ngt helt nytt och prisvärt.

Det verkar lite som om rackens tid är över och på sikt känns det som om samma sak även gäller workstations. Försäljningen är väldigt låg jämfört med för fem år sedan, även ifall det fortfarande går snabbare att ratta in rättljud på en synt och jag själv föredrar dessa. Andrahandsvärdet når bottennoteringar hela tiden på gammal utrustning, känns lite som när digitalsyntarna kom och man kunde få en rhodes för en spottstyver. Alltså, räkna inte med att få tillbaks pengarna när du byter och du kan göra fynd på nätet.

Ett alternativ vara en laptop(som man naturligtvis inte får pengarna tilllbaks för) och mjukvarusyntar ex. vis macbook med rax.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...