Jump to content
Annons

Equalizern... den går mig på nerverna


Danielnorberg

Recommended Posts

alla snackar om. Ja skär vid det å det, å lägger lite sånt på den å lite sånt på den. Det där snakcet säger mig ingenting:D ja använder Protools. och ja spelar mest in gitarr, sång piano å bas. ja har försökt hitta en typ av mall där man kan se: så här är "normalt". ja fattar inte ens vad det är för små saker ja rycker i på Eq:n. Ja vill ha ett rent ljud.. lite "acoustic" känsla ... ja tkr det e svårt med Ea... å dne gör mkt har jag fårr höra. hjälp mig... ni som har Protoosl . Print screen på er EQ å lägg upp en bild. 😠😄 så kan jag se ungerfär.. å sen utgå från dne å göra lite egna grejr som känns mer "jag" Tack:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså nu suger jag själv något så förbannat på att mixa också, men hur du bör eq:a olika instrument beror väl till stor del på grundljudet om jag inte är helt bakom flötet. Sen kan du ju försöka att redan från början arra låten så du inte har för många instrument i samma frekvensområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

En EQ jobbar ju bara med de frekvenser (alltså ungefär tonhöjder, om du ser det så) du väljer att den ska jobba med. Därför kan du inte säga att du vill ha lite soft acoustic känsla, eftersom det beror ju på vilket instrument du vill lägga EQ på! Cymbaler ligger ju i det övre registret, och kan därför inte EQas likadant som gitarr. Det är ju bara så enkelt.

Normalt sett finns det tre reglage du kan justera på en EQ (per band, d.v.s. per justeringspunkt):

Frequency - tonhöjd

Gain - Hur mycket du vill lägga till eller ta bort

Q - Hur brant backen du lägger till eller tar bort ska vara

Sedan kan du ofta välja olika "former", som ofta är grafiskt visade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...