Jump to content
Annons

Fyndat: En fullt fungerande DX7:a


Johan Royen

Recommended Posts

HÀromveckan var jag hemma hos förÀldrarna för att fÄ lite gratis middag etc etc. NÀr jag gick ner i kÀllaren för att hÀmta julmust fick jag (i egenskap av att vara familjens enda seriösa syntnörd) en mindre chock, dÄ det stÄr en Yamaha DX-7 II-D innanför dörren.

Efter att ha hÀmtat andan och frÄgat runt lite visar det sig att farsan och brorsan hittat apparaten pÄ soptippen, att brorsan avfÀrdat den som skrÀp (antagligen enligt den inte helt felaktiga principen "inga rattar, alltsÄ skit"), men att farsan som den samlare han Àr ÀndÄ slÀpat med den hem.

NÀr jag nu, ikvÀll, plockade upp den ur kÀllaren och kopplade in den visade det sig att den fungerar utmÀrkt bortsett frÄn att nÄgra av tangenterna lossnat (vilket var förvÄnansvÀrt lÀtt att ÄtgÀrda med en skruvmejsel och lite klurande).

SĂ„ nu har jag plötsligt nĂ„got gemensamt med Kraftwerk, Underworld, Brian Eno, Depeche Mode och Ah-ha (m fl) 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

MÀrkligt att den fungerar, batteriet i den har vÀl troligen bytts ut nÄn gÄng. SjÀlv har jag en gammal DX7 II som tystnade sen batteriet tog slut för en herrans massa Är sen och som sen stÄtt lutad vid ett vÀgghörn oanvÀnd bara för att jag inte fÄtt ivÀg den till tippen! Den vÀger ju bly och batteribyte Àr inget man gör sjÀlv.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan dela med mig av ett liknande fall dÄ jag hittade en Yamaha CS 50 ,lillebror till monstersyntarnas monstersynt CS 80! Kom 1976 och vÀger 46 kg! Hittade den pÄ en elektronikskrot och jag frÄgade om jag fick den. Det var bara att byta sÀkring och köra nÄgra patenterade Herbie Hancock solon!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det var din lottovinst  😕

Det Ă€r med andra ord inte lönt att köpa lotter för dig dĂ„ "slumpen" redan delat ut en vinst i form av en DX-7:a till dig.  🙂

Nej inte egentligen. Eftersom allt beror pĂ„ utfall, eller i detta fall ren tur, sĂ„ Ă€r sannolikheten att det hĂ€nder igen lika stor för dig som för andra. Det kan med andra ord hĂ€nda igen! Rent teoretiskt skulle man.... Ööhh..... Äsch, varför hymla. Jag Ă€r grymt avundsjuk! Det var dit jag ville komma. Grattis i alla fall... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MÀrkligt att den fungerar, batteriet i den har vÀl troligen bytts ut nÄn gÄng. SjÀlv har jag en gammal DX7 II som tystnade sen batteriet tog slut för en herrans massa Är sen och som sen stÄtt lutad vid ett vÀgghörn oanvÀnd bara för att jag inte fÄtt ivÀg den till tippen! Den vÀger ju bly och batteribyte Àr inget man gör sjÀlv.

Aha! Kanske dÀrför min tystnat dÄ.. Vet att batteriet tog slut för lÀngesen, men ljuden fortsatte att funka ett tag dÀrefter. Sen tystnade den helt..

Verkar ju som alla fabrikspatchar nollstÀllts, sÄ det hjÀlper nog inte att byta batteri. Tror inte heller det finns nÄgon resetknapp pÄ den hÀr, det Àr en dx7:a av tidigare modell (fast med anslagskÀnslighet pÄ tangenterna)..

SĂ„ den servar som MIDI-keyboard just nu 😕

/Daniel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...